היום בכנסת: דיון מיוחד בהסכם השלום עם האמירויות

לנאומים במעמד החגיגי נרשמו לא פחות ממאה חברי כנסת שצפויים לחוות דעתם על ההסכם • מנגד, חברי הרשימה המשותפת מתנגדים להסכם בעוד שח"כ יעלון לא ישתתף בהצבעה • נתניהו: "פיוס רחב יותר בין ישראל לעולם הערבי יכול לסייע לפיוס הישראלי פלסטיני"

נתניהו נואם בכנסת / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת
נתניהו נואם בכנסת / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת התכנסה הבוקר לדיון מיוחד בהסכם השלום שנחתם עם איחוד האמירויות. לנאומים במעמד החגיגי נרשמו לא פחות ממאה חברי כנסת שצפויים לחוות דעתם על ההסכם, אולם יש גם מי שלא חוגגים את היום: חברי הרשימה המשותפת וכן יו"ר תל"ם ח"כ בוגי יעלון.

בהודעה שהוציאה הרשימה המשותפת הודיעו חברי הכנסת שלה באופן מפתיע כי הם צפויים להתנגד בהצבעה. "החלפת העיקרון של שלום תמורת שטחים בחזון המתעתע של נתניהו של שלום תמורת שלום, ימיט אסון על הארץ וכל יושביה. גישה זו מבטיחה את המשך הסכסוך, הסבל ושפיכות הדמים, הזהירו חברי הכנסת הערבים.

יעלון ציין כי אין בכוונתו להשתתף כלל בדיון מאחר שההסכמים לא הובאו לדיון בוועדת חוץ וביטחון. "איך אפשר להביא להצבעה במליאת הכנסת הסכם שלום, חשוב ומבורך ככל שיהיה, הסכם שהייתה לי הזכות לאורך שנים לתרום למערכת היחסים עליה הוא נשען, מבלי לתת אפשרות לחברי הכנסת, נציגי הריבון להכיר את תכולתו? ביטחון ישראל אינו עסק פרטי של נתניהו".

אל מול יעלון והמשותפת, עלו ראש הממשלה נתניהו, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ושר הביטחון יו"ר כחול לבן בני גנץ כדי לברך על השגת ההסכמים. נתניהו התייחס בדבריו בין היתר להתנגדות הח"כים הערבים בכנסת להסכם ואמר "מדהים שפה בכנסת ישראל יצביעו נגד השלום. זה כי אינכם רוצים שלום אמת, אתם רוצים בבואה של שלום שבה ישראל מתרסקת ונעלמת. לפלסטינים הוצעו במהלך השנים הצעות נדיבות ביותר והם דחו אותם פעם אחת פעם באינספור תוכניות שלום שביקשו לפתור אחת ולתמיד את הסכסוך במזרח התיכון אם נחכה להסרת הווטו הפלסטיני נחכה עוד זמן רב. פיוס רחב יותר בין ישראל לעולם הערבי יכול לסייע לפיוס הישראלי פלסטיני".

לוין: "אלו ימים היסטוריים. ימים של שינוי עמוק באזורנו"

לפיד בירך על ההסכם אך ביקר את נתניהו בהתנהלותו "ההסכם עם איחוד האמירויות הוא הסכם מצויין. אני מברך את ראש הממשלה, אני מברך את אזרחי ישראל. זה הסכם טוב, נכון, ומדובר בהישג ראוי. ראש הממשלה נוהג להתלונן על כך שלא מפרגנים לו. הנה פרגנתי לו. הסכם מצויין. כשמגיע, מגיע. וכשלא מגיע, לא מגיע. ככה זה עובד.

"אם אתה רוצה שיפרגנו כשמצליח לך, תיאלץ לקבל את הביקורת כשלא מצליח לך. לא יכול להיות שתדרוש מאתנו גישה אובייקטיבית כלפי הצלחות, אבל בכל פעם שיגידו לך שנכשלת, תטען שמדברים מהפוזיציה. הנה המאזן האובייקטיבי שלך ל-2020: הבאת הסכם טוב עם האמירויות. תחזקת יפה את היחסים עם הנשיא האמריקאי. נכשלת לגמרי ביחסים עם המפלגה הדמוקרטית ועם יהדות ארה"ב".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, דיבר על כישלון שיטת הנסיגות ואמר "אל מול גישת 'שטחים תמורת שלום', ניצבה לאורך שנים הגישה האחרת. החזון מומש. הנחישות, האמונה בצדקת הדרך והדבקות באדמת המולדת, שכנעו יותר מכל נסיגה ומכל ויתור. אלו ימים היסטוריים. ימים של שינוי עמוק באזורנו. ימים שבהם עשורים של תקוות, ושנים ארוכות של מאמץ דיפלומטי ומדיני עיקש, מתנקזים למסמך כתוב אחד המובא היום לאישורנו. אין לי ספק שהדברים שייאמרו כאן יזכו לתהודה, לא רק כאן ועכשיו, אלא במקומות רבים בעולם, ולמשך שנים ארוכות. מי ייתן והם ישמשו קריאה למדינות נוספות ללכת בדרך של שלום וידידות אמת עם מדינת ישראל ואזרחיה".