בירת המסיבות של אירופה הולכת לישון מוקדם: כך נראים החיים תחת עוצר קורונה לילי בברלין

ברלין מסתגלת בימים אלה לעוצר הלילי הראשון שהוטל עליה מאז 1949, ולכך שהפכה לסמל בגרמניה של "הגל השני" של מגפת הקורונה • מספר המקרים זינק בימים האחרונים, ומדינות שכנות מבקרות את חוסר הסדר ש"מאיים לקלקל" את המאבק הגרמני המוצלח עד כה

ברלין בימי קורונה / צילום: רויטרס-Fabrizio-Bensch
ברלין בימי קורונה / צילום: רויטרס-Fabrizio-Bensch

ב"מוקה פרינץ" בלב ברלין קיפלו את השולחנות ביום רביעי האחרון קצת אחרי 23:00. הקופה נסגרה, הלקוחות האחרונים סיימו את הבירות ואנאבל, צעירה גרמנית העובדת בבאר, קשרה בחוץ את הכיסאות והשולחנות. "בדרך כלל אנחנו פתוחים עד ארבע-חמש לפנות בוקר, עד הלקוח האחרון", היא אמרה, "אבל עכשיו יש את התקנות החדשות, והעירייה מאיימת לסגור מקומות שלא ימלאו אחריהן".

התקנות הן חלק מהעוצר הלילי הראשון שהוכרז בברלין מאז 1949, ושאומץ בסוף השבוע האחרון על ידי עיריית ברלין כחלק משורת צעדים שנועדו לצמצם את התפשטות מגפת הקורונה. מסעדות וברים יהיו סגורים מ-23:00 עד 06:00, תיאסר מכירת אלכוהול וגם התקהלות ברחוב של יותר מחמישה בני אדם. "אני מבינה אותם", היא אומרת, "הם היו חייבים לעשות משהו. לשדר שהמצב קשה. אבל אני לא יודעת אם זה יעבוד". בינתיים, בית משפט בברלין הקפיא היום (ו') את ההחלטה לגבי שישה בארים שעתרו נגדה, בנימוק שלא הוצגו נתונים לגבי הסיכון להדבקה בקורונה בשעות הלילה, אך העירייה עשויה לערער על ההחלטה".

האלכוהול - אותו אלכוהול

מעבר לרחוב, בגינה קטנה המקיפה כנסייה, יושבים ארבעה צעירים - שניים על הספסל הציבורי ושניים על הרצפה מולם - ושותים בירה. לא רחוק מהם, בפאה אחרת של הגינה, שלושה גרמנים עטופים במעילים ובצעיפים פתחו שולחן על ארון חשמל, עם בקבוקי אלכוהול מיניאטוריים, בירות וחטיפים.

הטמפרטורות בברלין כבר יורדות לחמש מעלות בלילה. זה נעים פחות מלהיות בבאר מחומם, אבל האלכוהול זהה. "אני לא חושבת שהתקנות האלה ישנו משהו", מוסיפה עובדת אחרת בבר, שיצאה לסייע בקיפול, "במקום לשתות בחוץ אנשים ייפגשו בתוך הבתים. אני כבר מקבלת הזמנות. אם רוצים להיפגש ולדבר ולשתות - אי אפשר לעצור את זה".

ברלין מצאה את עצמה בימים האחרונים תחת ההגדרה הרשמית של "עיר אדומה" מבחינת מגפת הקורונה. מספר המאובחנים בעיר זינק מממוצע של 120 ביום בשבועות האחרונים ליותר מ-700 אתמול, הגדול ביותר שנרשם עד כה.

שוטרים אוכפים את העוצר הלילי במקומות הבילוי בברלין, השבוע צילום: AP-Christophe Gateau
 שוטרים אוכפים את העוצר הלילי במקומות הבילוי בברלין, השבוע צילום: AP-Christophe Gateau

הרובעים הצעירים ביותר - נויקלן, מיטה וקרויצברג - הם אלה עם שיעורי התחלואה הגדולים ביותר, והרשויות מייחסות את ההתפרצות לאווירת "העסקים כרגיל", שהתפשטה בברלין בחודשים האחרונים - ברים מלאים, התכנסויות ללא הגבלה, מסיבות לא חוקיות, והכל ללא מסיכות.

בגרמניה, ברלין הפכה לסמל של הבעיות בהתמודדות עם הגל השני. מלונות במדינות מחוז אחרות דורשים כעת בדיקת קורונה שלילית ועדכנית מברלינאים שרצו לבוא ולבלות את חופשת הסתיו אצלם.

ראש מדינת המחוז בוואריה, מרקוס סודר, עקץ מדרום את ברלין על חוסר הסדר והתלונן על העובדה שהיא "מאיימת לקלקל" את ההישג הגרמני שנרשם עד כה במאבק במגפה.

מסיבות לא חוקיות

העיתונים בגרמניה מדווחים על המסיבות הלא-חוקיות שמתקיימות בפארקים הגדולים של ברלין, ושמפוזרות מדי סוף שבוע על המשטרה, וגם על התורים שמשתרכים ברחובות לבדיקות קורונה במתכונת ברלינאית - הנבדקים מחכים ברחוב ברווחים קבועים, והרופאה דוגמת אותם דרך החלון. כמו בכל מדינה, הציבור מחפש אשמים. כרגע, הצעירים הבליינים של ברלין ממלאים חלק מהתפקיד זה.

מיכאל, הבעלים של בר אירי ברחוב הופלנד, אומר כי כל החוקים וההנחיות החדשות הן "שטויות". כמו מסעדות וברים אחרים ברחבי העיר, גם הוא בונה בימים אלה אוהל חיצוני על המדרכה, שיוכל להגדיל את השטח של הבר שלו כדי להכניס יותר אנשים במרווח הביטחון הדרוש, וגם לדאוג לאוורור מתאים.

מיכאל מחמם את האוהל בעזרת תנור גז, שהוא לא בטוח שחוקי לגמרי מבחינת תקנות איכות הסביבה המחמירות של גרמניה, אבל מקווה שהרשויות יעלימו עין ממנו. "זה תחום אפור" הוא אומר בקריצה.

בקיץ, כל המסעדות והברים העתיקו את הפעילות החוצה, למדרכות הרחבות של ברלין. הרשויות עודדו זאת וגם התושבים העדיפו לשבת באוויר הצח. עכשיו, לקראת החורף הקפוא, כשהטמפרטורה תנוע סביב האפס ורוחות קרות ינשבו ברחובות העיר, זה יהיה קשה מאוד לביצוע.

עדיין, ניתן לראות ברלינאים רבים יושבים במהלך היום בשולחנות מחוץ למסעדות, עטופים היטב במעילים ובכובעים, כששמיכה מכסה את רגליהם. אם אין גשם, כמובן. "אני יכול להגיע בתוך האוהל ל-15 מעלות עם החימום", אומר מיכאל, "ולהכניס 10 אנשים נוספים לבר. זה לא רע".

בנוסף לעוצר הלילי, התקנות כוללות איסור למכור אלכוהול בסופרמרקטים ובתחנות דלק וגם ב"שפטי" - מכולות שהיו פתוחות עד לפנות בוקר וגם הן הצטוו לסגור. אבל סמוך לחצות לא קשה לאתר חבורות של צעירים שמסתובבות עם בקבוקי בירה המוחזקים בכפפות, במיוחד בימים אלה של חופשת הסתיו מהלימודים. "תמיד אפשר להשיג בירה איפשהו בברלין", אומר מלצר מקפה שאגאל, שגם הוא עסוק בקיפול השולחנות המוצבים בחוץ.

שיעור התחלואה בברלין אינו גבוה מאוד במונחים בינלאומיים, אבל כן במונחים גרמניים. והמגפה הוכיחה את המהירות שבה היא מתפשטת במקומות המאפשרים זאת. גם הרשויות הפדרליות מנסות לשדר כי מדובר כעת על מצב חירום.

אתמול נרשמו במדינה 6,554 מקרים, לעומת ממוצע של 2,000 לפני שבוע בלבד. זהו המספר הגדול ביותר אי פעם. בתי החולים רחוקים מלהיות מלאים, אבל הגרמנים מודעים לעובדה כי גל התחלואה בצעירים מקדים לעתים את גל התחלואה והתמותה בקשישים.

מדיניות האוורור

דגש נוסף שהוסף באופן רשמי למדיניות המאבק בקורונה הוא האוורור, שנדמה כי מעסיק בימים אלה ברלינאים רבים. הורים הצטוו לשלוח את הילדים שלהם לכיתות עטופים היטב, עם צעיפים וכובעים, בשל ההנחיות לפתוח את החלונות לכמה דקות מדי 20 דקות ולהשאיר אותם פתוחים כל ההפסקה. העיתונים מלאים בכתבות "כיצד לאוורר נכון", ומה הזמן הממוצע שלוקח לאוויר בחדר להתחלף (אם יש כיוונים נגדיים, 15 דקות בלבד לפעמים).

הגרמנים ידועים באירופה כמקפידים על נושא האוורור, גם לפני הקורונה, אבל עתה נראה שהתופעה הוחרפה. שלל חברות גרמניות קטנות המציעות מטהרי אוויר תעשייתיים קורסות תחת ההזמנות. המכשירים עולים בין 5,000 ל-7,000 אירו ומבטיחים גם לסנן את האוויר בחדר במהירות מווירוסים תוך שימוש בפילטר Hepa (מדרגה 13-14) וגם להשמיד את הנגיפים בתוך הפילטר בעזרת קרינה אולטרה-סגולה. "אם אתה מזמין עכשיו תקבל מכשיר רק בתחילת נובמבר", סיפרה נציגת אחת החברות, TROTEC, בשיחת טלפון, "כולם מזמינים - חנויות קטנות, משרדים, מכוני פיזיותרפיה".

כמו במקומות אחרים באירופה, צעירים שבאו לברלין למצוא עיר תוססת מוצאים עיר במצב חירום. נכון לעכשיו, במהלך היום ברלין נדמית כמעט נורמלית לגמרי, כמעט כפי שהייתה, מלבד חובת לבישת המסכות במקומות סגורים. אבל ברלין של הלילה שונה משמעותית מזו של פעם. החלונות פתוחים ביום, הברים סגורים בלילה - ברלין מתכוננת לחורף הקורונה הראשון שלה.