עקב הזינוק בתחלואה: העיר השלישית בגודלה באירופה בדרך לסבב הגבלות

ההנחיות החדשות כוללות איסור על פגישה עם מי שאינם ב"בועה" או חלק ממשק הבית בחללים סגורים והמלצה להימנע מהשימוש בתחבורה ציבורית • זוהי הרמה השנייה מתוך שלוש רמות הגבלות שהציג ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בתוכנית ממשלתית השבוע

רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: בן סטנסל, AP
רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: בן סטנסל, AP

ממשלת בריטניה הודיעה על העלאת רמת הכוננות הבריאותית בלונדון ל"גבוהה", שמשמעותה שורת הגבלות חדשות על מיליוני התושבים בבירת הממלכה המאוחדת. ההנחיות החדשות על העיר השלישית בגודלה באירופה כוללות איסור על פגישה עם מי שאינם ב"בועה" או חלק ממשק הבית בחללים סגורים והמלצה להימנע מהשימוש בתחבורה ציבורית. זוהי הרמה השנייה מתוך שלוש רמות הגבלות שהציג ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בתוכנית ממשלתית השבוע. ההגבלות יחולו ממחר (שישי).

חלקים אחרים של אנגליה, כולל העיר ליברפול, נמצאים ברמת הכוננות השלישית - "גבוהה ביותר", שכוללת גם את סגירתם של כל הפאבים והמסעדות אחרי השעה 22:00 בלילה, ואיסור התקהלות של יותר משישה בני אדם בחוץ או בחללים סגורים. הממשלה הודיעה כי היא מתכננת לקבוע רמת כוננות זו גם בעיר מנצ'סטר.

הלימודים והעבודה בלונדון אמורים להימשך כסדרם בשתי רמות הכוננות, אולם ראש הממשלה ג'ונסון כבר קרא בעבר לתושבי בריטניה לעבוד מהבית אם הדבר אפשרי בעבורם. בתי עסק בלונדון יוכלו להמשיך לפעול תחת תקנות הקובעות את מספר המבקרים וחובת לבישת מסיכה בהם. שיעור התחלואה בלונדון עומד על קרוב ל-100 מקרי קורונה ל-100 אלף תושבים בשבוע. ראש העיר סידיק חאן אמר היום כי נגיף הקורונה "מתפשט במהירות בכל פינה של העיר שלנו".

בריטניה כולה נאבקת בהתפרצות הגל השני של מגפת הקורונה, לאחר שהייתה המדינה שנפגעה ממנה בצורה הקשה ביותר במהלך הגל הראשון, עם יותר מ-40 אלף קורבנות. ביממה האחרונה נרשמו כ-20 אלף מקרי קורונה חדשים בבריטניה. מספר הקורבנות ביממה האחרונה עמד על 137 בני אדם. גם ברחבי אירופה, היממה האחרונה מסתמנת כמועד שבו ממשלות אירופה החליטו לאמץ צעדים חריפים יותר נגד התפשטות הנגיף: סגירת בתי הספר בצ'כיה, הטלת עוצר לילי על פריז וערים נוספות בצרפת וסגירת ברים והגבלת התקהלויות בגרמניה.

מספר מקרי הקורונה בבריטניה הכפיל את עצמו בשבוע האחרון, והעלייה העקבית במספר החולים החלה כבר בספטמבר. הממשלה ניצבה תחת לחץ ציבורי ורפואי לנקוט צעדים שונים, ומומחים אף המליצו לה לבצע "סגר מוחלט קצר" שיוריד את התחלואה, בדומה לזה שאומץ בישראל. הממשלה הכריעה נגד המלצות אלה והחליטה לאמץ את שלושת שלבי הכוננות, שאף אחד מהם לא כולל את ביטול הלימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות, למשל. הקביעה לגבי רמת כוננות מתקבלת ממספר החולים בשבוע האחרון ביחד עם מצבם של בתי החולים באזור ושיקולים נוספים.