המכרז למכירת השליטה בדסק"ש יצא לדרך: השליטה בסלקום ובנכסים ובניין עלתה על המדף

שני מתמודדים שכבר הכריזו על רצונם לרכוש את השליטה בדסק"ש הם בעל השליטה הקודם אדוארדו אלשטיין וחברת הנדל"ן מגה אור, שתעמוד בראש קבוצת משקיעים • דסק"ש נסחרת בשווי של כמיליארד שקל, לאחר שמנייתה זינקה ב-56% מאז איבד אלשטיין את השליטה בחברה

אדוארדו אלשטיין   / צילום: כפיר זיו
אדוארדו אלשטיין / צילום: כפיר זיו

יצא לדרך המכרז המהיר לרכישת מניות השליטה בחברת ההחזקות דיסקונט השקעות  (דסק"ש). המכרז נפתח באופן רשמי ויימשך שלושה שבועות בלבד, כך שיסתיים ב-4 בנובמבר. במסגרת המכרז מוזמנים המשקיעים להגיש הצעות לרכישת 99.26 מיליון מניות דסק"ש, המהוות כ-70% ממניות החברה, ומשועבדות כיום לטובת מחזיקי אג"ח י"ד של אי.די.בי.

את המכרז מנהלים כונסי מניות השליטה בדסק"ש, עוה"ד רענן קליר ואלון בנימיני, וכן עו"ד אופיר נאור שמשמש כנאמן אי.די.בי. יחד עם ההצעה לרכישת מניות השליטה, מוזמנים (אך לא חייבים) המשקיעים להרחיב את הצעתם, כך שתכלול עוד 17.16 מיליון מניות דסק"ש, המהוות כ-12% ממניות החברה, ומשועבדות כיום לטובת חברת אי.די.בי. שני מתמודדים שכבר הכריזו על רצונם לרכוש את השליטה בדסק"ש הם בעל השליטה הקודם אדוארדו אלשטיין, וחברת הנדל"ן מגה אור, שתעמוד בראש קבוצת משקיעים.

נכון לאתמול נסחרה דסק"ש לפי שווי שוק של 1.06 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה זינקה ב-56% מאז איבד אלשטיין את השליטה באי.די.בי ודסק"ש, בעקבות פסק דין מסוף החודש שעבר, שקבע את חדלות פירעונה של אי.די.בי. במסגרת אותו פס"ד גם מונו כונסים לנכסים ששועבדו לנושיה של אי.די.בי, 70% ממניות דסק"ש למחזיקי אג"ח י"ד ו-5% ממניות כלל ביטוח למחזיקי אג"ח ט"ו.

עוד בטרם נפתח המכרז הגיש אלשטיין (באמצעות חברת דולפין שבשליטתו) לביהמ"ש בקשה לרכישת 70% ממניות דסק"ש תמורת סכום של 908 מיליון שקל במזומן, מתוכו 770 מיליון שקל במועד השלמת העסקה והיתרה בתום שנה ממועד ההשלמה. עם זאת, אלשטיין לא צירף לבקשה הוכחת יכולת או ביטחונות וערבויות לביצוע הרכישה.

בהמשך הודיעה גם חברת מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס, כי הגישה לכונסי הנכסים ולנאמן אי.די.בי הצעה לרכישת הצעה מחייבת ובלתי חוזרת לרכישת עד 82% ממניות דסק"ש (82%) לפי שווי חברה של 1.27 מיליארד שקל. מגה אור עצמה תרכוש במסגרת ההצעה רק 25% ממניות דסק"ש, ויתרת המניות (בין 10% ל-57%) תירכש בידי המשקיעים הנוספים בעסקה.

שיעור המניות המדויק שיירכש תלוי בבחירת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי מסדרות י"ד ו-ט', אם להעדיף תמורה במזומן או במניות דסק"ש. קבוצת המשקיעים, שכוללת גם את יבואן הרכב רמי אונגר, מציעה בסך הכול סכום של 1.045 מיליארד שקל עבור 82% ממניות דסק"ש (במקרה שכל מחזיקי האג"ח יעדיפו תמורה במזומן).

דסק"ש שולטת בארבע חברות ציבוריות, וברשותה גם השקעות קטנות יותר בחברות פרטיות. שתי ההחזקות הגדולות ביותר שלה הן 46% ממניות חברת התקשורת סלקום, בשווי של כ-1 מיליארד שקל, ו-74% ממניות חברת הנדל"ן נכסים ובניין, בשווי של 1.29 מיליארד שקל.

נוסף על כך, מחזיקה דסק"ש ב-44% מחברת מהדרין, שעוסקת באריזה ובשיווק של תוצרת חקלאית, בשווי של 213 מיליון שקל, וכן 61% ממניות חברת ההשקעות בטכנולוגיה אלרון, בשווי של 274 מיליון שקל. ההשקעות הפרטיות של דסק"ש נאמדות בספריה לפי שווי כולל של 134 מיליון שקל, והן כוללות 69% ממניות בית ההשקעות אפסילון בשווי של 55 מיליון שקל, ו-10% ממניות חברת ברינקס בשווי של 29 מיליון שקל.

מכרז ישראייר: שני גופים הכריזו על השתתפות

בתוך כך מתקיים בימים אלו מכרז נוסף שעליו הכריז נאמן אי.די.בי למכירת מלוא הבעלות (100%) על חברת התעופה והתיירות ישראייר, שגם היא נכללת ברשימת נכסי אי.די.בי. המכרז, שנפתח ב-6 באוקטובר, יימשך 30 ימים ויסתיים ב-8 בנובמבר.

ישראייר מוחזקת באמצעות החברה האם אי.די.בי תיירות, שרשומה בספרי אי.די.בי לפי שווי של 119 מיליון שקל (35 מיליון דולר), נכון לסוף יוני 2020. לשם השוואה, טרם התפרצותו של משבר הקורונה בעולם הוערכה אי.די.בי תיירות לפי שווי של 186 מיליון שקל (נכון לסוף ספטמבר 2019).

נכון להיום הכריזו שני גופים באופן רשמי על כוונתם להשתתף במכרז על ישראייר. הראשונה להכריז הייתה חברת בי.ג'י.איי השקעות הציבורית, שבשליטת רמי לוי וחברת טעמן, שהודיעה כי תציע 70 מיליון שקל (20.6 מיליון דולר) תמורת הבעלות המלאה על ישראייר. במסגרת ההצעה גם תוותר ישראייר על הלוואה בסך של 5 מיליון דולר שהעניקה לאי.די.בי, ושטרם נפרעה.

בנוסף, הודיעה חברת NY Koen מדובאי כי בכוונתה להגיש הצעה לרכישת ישראייר, והדגישה כי היא מזהה פוטנציאל ברכישת ישראייר להווה ולעתיד. החברה משתייכת לקבוצת Aero Private Jet שלה ניסיון עסקי רב בתחום התעופה, ורכישת ישראייר תאפשר לה להתרחב בתחום.

קבוצת Aero Private Jet שממוקמת בדובאי הוקמה ב-2003 והיא מפעילה מערך טיסות גם של מטוסים פרטיים עם גישה ל-4,000 נמלי תעופה עם 7,000 מטוסים. עוד נמסר בהודעה כי בכוונת ישראייר להפעיל טיסות לאבו דאבי ולדובאי.