"הסכם הגז הפך עם השנים לאחד היקרים בעולם": יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל עולה להתקפה

יו”ר חברת החשמל יפתח רון טל מבהיר כי הסכסוך עם שותפות הגז ייגמר “בהיפרדות לעולמים” מהמחיר הישן, והשאיפה היא להפחתה של 35% • את האיום מנובל אנרג'י בהורדת השאלטר הוא מכנה “התנהגות כוחנית”, והמסר שלו לממונה על התחרות הוא כי הגיע הזמן לפעול נגד "הכוח המנופוליסטי" של השותפות

יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל עמד השבוע במוקד עימות שהולך ומתפתח בין מדינת ישראל לענקית האנרגיה האמריקאית שברון וקבוצת דלק של יצחק תשובה. הסיבה לכך היא עסקה שסגר רון טל עם שותפיהם של שברון ודלק למאגר תמר, לרכישת גז במחיר מוזל על חשבון גז ששברון ודלק ציפו למכור לחברת החשמל ממאגר לוויתן שבשליטתן המלאה.

על רקע סכסוך פנימי בתוך תמר (שם מחזיקות עדיין שברון ודלק 47%), הזהיר מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו כי הוא ושותפיו יתבעו את חברת החשמל על הפרת ההסכם עם לוויתן.
"אנחנו משוכנעים שאנו לא מפירים כל הסכם, ואפילו הפוך", אומר רון טל בראיון ל"גלובס". "אנחנו חושבים שאם לא נעשה ככל שאנו יכולים להורדת מחיר הגז, אז לא נעשה את מה שנדרש מאיתנו כספק שירות חיוני במדינת ישראל. הסכם לוויתן לא מונע מאיתנו ומאפשר לנו לרכוש גז יותר בזול".

אולי המחיר הגבוה הוא גם באשמתכם? אתם הרי חתמתם על ההסכם הזה.
"הסכם תמר הראשון שנחתם ב-2012 הוא הסכם שיש לו חשיבות אסטרטגית היסטורית במדינת ישראל, כי הוא איפשר את פיתוח מאגר תמר והפיכת מדינת ישראל למדינה יותר נקייה ויותר זולה מבחינה אנרגטית, ובעיקר עצמאית מבחינה אנרגטית. לכן, אנחנו עומדים מאחורי ההסכם הזה. אנחנו לקוח העוגן של ההסכם הזה, בלעדינו לא היו מפתחים את המאגר. אף אחד לא צפה את התרסקות מחיר הנפט בעולם (רוב חוזי הגז צמודים לנפט - ע.ב).

"ההסכם הזה הפך עם השנים להיות הסכם יקר, לא רק בקנה מידה ישראלי - הוא בין היקרים בעולם. אנחנו משלמים היום מעל 6.3 דולר ליחידת חום, כשהממוצע העולמי כיום הוא סביב 4 דולר. יש לנו חובה עסקית להוריד את מחירי הגז, אבל מעבר לזה יש לנו חובה מכוח האינטרס הציבורי שאנחנו מייצגים. יש אפשרות טובה לסייע למדינת ישראל בעת הזו על ידי הורדת מחיר החשמל באמצעות הורדת מחיר הגז. זה מה שמדינת ישראל מצפה מאיתנו, וזו החובה החוקית שלנו.

"אנחנו פועלים על פי רוח ההסכם. הרוח של הסכם כזה, שהוא ל-15 שנה, היא מה שמקובל לכנות ‘Fairness’ (הגינות). וההגינות אומרת לבחון את ההסכם הזה על פני השנים. מי שמשלם היום 6 דולר - פועלים כנגדו באופן בלתי הגון. זאת דרך הפעולה של ההנהלה, וחברת החשמל שנתפסה באופן מוטעה כמי שלא ניתן לקיים בגללו תחרות במשק הגז - היא זו שפתחה את משק הגז לתחרות. צמצמנו את כמות הגז שאנחנו מחוייבים לצרוך לפי ההסכם, ומעבר לכך אנחנו לא מחויבים לקנות גז לפי ההסכם הישן. אז אנחנו קונים מלוויתן, ועכשיו חתמנו עם חלק מהשותפים בתמר - והרי זו טיבה של התחרות".

הסכסוך: בהתחלה הממונה, אח"כ אם צריך - בימ"ש

איך זה יתקדם מכאן? רון טל טוען כי "ישנן שתי אפשרויות - דרך המלך היא שנובל ודלק יצטרפו לעסקה הזאת, והאפשרות השנייה היא שיאפשרו לכל שותף במאגר למכור גז לפי גודל האחזקה שלו. גם זה בסדר. אבל אי אפשר למנוע מאיתנו גם את זה וגם את זה. ויותר מכך, אנחנו התחלנו כבר מו"מ על מנת להגיע ליוני הבא כשמנגנון פתיחת המחיר מאפשר לנו להוריד את המחיר בלא פחות מ-35%. לא ניתן שזה יהיה בפחות מכך".

אז מה השורה התחתונה?
"אחרי שנשלים את כמות הגז שנשארה לנו לפי ההסכם, בעוד בערך שבועיים, לא נקנה יותר גז ב-6.3 דולר. אנחנו נפרדים מהמחיר הזה לעולמים. יש לנו גיבוי מלא ממשרד האנרגיה שחושב שתחרות היא דבר חשוב, ועם כל הכבוד וההערכה לנובל ולשברון, שאני מאוד שמח על הכניסה שלהם - המחיר יירד. נקודה".

לפני שבוע הודיעו לך נובל אנרג’י שאם לא תמשיך לשלם את מחיר הגז הישן יורידו לך את השאלטר. איך הרגשת עם האיום הזה?
"ההתנהלות הזו לא הייתה מקובלת עלי. זו התנהלות כוחנית שלא מאפיינת צדדים לשותפות בת כל כך הרבה שנים. מצב שבו חלק מהבעלים של המאגר מנצל את כוחו כמי שמתפעל את המאגר ופועל בדרך הזאת הוא בלתי אפשרי. אתה לא יכול לנצל את הכוח המונופוליסטי שלך בהפעלה כדי להשיג הישגים עסקיים. לכן פנינו לממונה על התחרות מיכל הלפרין שתמנע את העניין הזה, ואם לא תהיה ברירה נפנה גם לבית המשפט".

ומה חשבת על עמדת הממונה?
"שאסור לה לאפשר מצב כזה בשום אופן. אני מבין שהיא עדיין בודקת את הפנייה שלנו. אבל אני יכול לגלות לך שהייתה לנו פגישה עם השותפים, והקמנו צוות משותף. וההעדפה הברורה של כולם היא לשבת ביחד ולמצוא פתרונות מוסכמים. מה שברור הוא שהמחיר יירד".

השותפות: הצד של שברון - מחפשים קשר ארוך טווח

מי שבינתיים נמנע מלהביע עמדה בעימות בין חברת החשמל לדלק ולנובל היא שברון האמריקאית. שברון, מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, נכנסה בחודש שעבר לנעלי נובל אנרג’י, לאחר שהשלימה את רכישת הפעילות העולמית של החברה. מעבר להודעה כללית על רצונה בשיתוף פעולה ארוך טווח עם ישראל, החברה לא הבהירה עדיין כיצד היא רואה את הסכסוך שנוצר סביב הסכמי הגז עם תמר ולוויתן.

היה לך קשר עם שברון?
"נפגשתי מספר פעמים עם קליי נף (נשיא שברון למזרח התיכון אפריקה ודרום אמריקה - ע"ב), והשיחה הייתה ברוח של רצון להגיע לשיתוף פעולה הדוק מתוך הבנה שמדובר באינטרסים משותפים. שברון רואה בסופו של דבר את החשיבות האדירה של משק הגז בישראל, והיא מבינה שמבחינת ישראל מדובר לא רק בנושא של ביטחון אספקה אלא גם בביטחון לאומי, והיא רוצה להיות שותפה לקידום האינטרסים האלה במדינת ישראל. סיכמנו שנפתור את המחלוקות בדרך של הסכמות".

אז אפשר לצפות ששברון תביא עימה שינוי בגישה?
"אני מאוד מקווה שרוח הדברים בשיחות תהיה גם רוח המעשים בפועל".
רון טל התחמק באלגנטיות מלתת תשובה לשאלה אם הוא חושש מלחץ של הממשל האמריקאי במקרה שהיחסים מול שברון יגלשו לעימות חזיתי.

המחיר: חברת חשמל לא תסתפק בהפחתה של 25%

חברת החשמל משלמת כיום כ-400 מיליון דולר בשנה לשותפים בחברת תמר על גז בכמות של 1.75 מיליארד מ"ק (BCM) שהיא רוכשת מהם. מדובר בצמצום משמעותי של כמות הגז שעמדה במקור על 3 BCM, אך בחברת החשמל מעוניינים גם להוריד את מחיר הגז.

כאשר רון טל מדבר על "היפרדות לעולמים" ממחירי הגז הגבוהים של תמר, הוא מתכוון לנקודת פתיחה של מחיר הגז שנקבעה מראש ליוני 2021 בהסכם הגז המקורי מ-2012.
חברת החשמל כבר הודיעה שתדחה את הרכש של מלוא כמות הגז שהיא מחוייבת לרכוש מתמר למחצית השנייה של השנה הבאה, כך שכל הגז שתרכוש מתמר ב-2021 יהיה במחיר מוזל. בכמה? על-פי לשון ההסכם ניתן להוריד את מחיר הגז בעד 25%, אך לפי הייעוץ שקיבלה חברת החשמל ממומחית בתחום, ניתן להוזיל את מחיר הגז בעד 35%.

תצליחו להוריד את מחיר הגז ב־35%?
"זאת ההנחייה של הדירקטוריון להנהלה, ואני מקווה שההנהלה לא תאכזב אותנו".

התחלתם כבר מו"מ?
"התחלנו, ואנחנו לא מרוצים מהקצב. אנחנו יכולים להתקדם הרבה יותר מהר".

מי ישלם את חשבון החשמל? החובות של הצרכנים מהקורונה - 230 מיליון שקל

מעבר להתמודדות עם ספקי גז וענקיות אנרגיה עוסקת חברת החשמל בימים אלה גם בהתמודדות עם משבר הקורונה. לחברת החשמל יש כיום כ-300 אלף לקוחות המוגדרים מוחלשים וזוכים להנחה בתעריף, אבל בחברה מרגישים היטב את "העניים החדשים", או צרכנים שמתקשים לשלם את חשבונות החשמל שלהם מתחילת המשבר. לראיה, היקף החובות המסופקים של צרכני החשמל גדל מאז מרץ בכ-230 מיליון שקל. בקרוב אמורה החברה לצאת במבצע גבייה שבמסגרתו תציע לחייבים לפרוע את חובותיהם בתנאים נוחים.

"אנחנו צוברים פערים בתחום הגבייה", אומר יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל. "אנחנו עושים הפרדה בין מי שמנצל את המצב לבין מי שבאמת קשה לו. אזרח שאנו משתכנעים באמת שהוא לא יכול לשלם ושהוא נפגע ממשבר הקורונה - נמצא עבורו פתרונות ולא ננתק אותו מהחשמל".

איך המשבר השפיע על ההכנסות שלכם ממכירת חשמל?
"כשהפעילות העסקית מוגבלת אז יש האטה בביקושים. מצד שני, הפעילות בבתים במהלך היום הרבה יותר גדולה מבדרך כלל. יש ירידה בסדר גודל שבין 3% ל-5%. זה לא מדאיג כי חברת החשמל יציבה היום פיננסית. בעבר זה לא היה ככה, אבל היום אנחנו חזקים. החוב הפיננסי שלנו ירד מיותר מ-40 מיליארד שקל לפני כמה שנים לפחות מ-35 מיליארד".

יפתח רון טל

בן 63 , נשוי + שבעה ● בוגר לימודי משפטים באוניברסיטה העברית, מוסמך למינהל עסקים מאוניברסיטת בר-אילן ● יו"ר חברת חשמל משנת 2010 ● תפקידים קודמים: יו"ר חברת נמלי ישראל מפקד זרוע היבשה בצה"ל (אלוף במיל')