כמו באירופה: ישום משטר ההון הרגולטורי בביטוח ייפרס עד 2032

בעקבות ההסדרה מחדש של הוראות הסולבנסי 2 יהנו חברות הביטוח, ובעיקר אלה עם עם תיקי ביטוח החיים הישנים הגדולים כמו מגדל וכלל ביטוח, מתקופת יישום ארוכה יותר מזו שנקבעה בישראל עד כה, דבר שיקל עליהן • באוצר וברשות שוק ההון מאמינים שההוראות בנוסחן החדש יעודדו השקעה בתשתיות וגם באינשורטק

 

משה ברקת / צילום: רפי קוץ
משה ברקת / צילום: רפי קוץ

בצל עזיבתו המיידית היום ממגדל ביטוח במקביל להצלחה בהזזת יו" ר החברה ניר גלעד, חדשות טובות למגדל שבשליטת שלמה אליהו, כמו גם לכלל ביטוח, ממהלך רגולטורי שביצעה היום רשות שוק ההון. הרשות שבראשות הממונה ד"ר משה ברקת הודיעה כי לאחר אישור ועדת הכספים מלפני יומיים היא הכריזה על כניסתן לתוקף של הוראות סולבנסי 2, שקובעות את משטר דרישות ההון בענף הביטוח הישראלי בדומה למה שקורה באירופה .

בכך מבוטל לוח הזמנים הלוחץ שנקבע בהוראות שהיו עד כה, ושכללו הנחיות ייחודיות לישראל אשר הקשו במיוחד על מגדל ועל כלל ביטוח, שמחזיקות בתיקי ביטוח החיים הישנים הגדולים במערכת.

מהלך זה אמור להקל על חברות הביטוח הללו וגם על אחרות (שפחות נוטות לביטוח כללי), משום שלא יידרשו לעמוד בתוואי היישום הקשיח שנקבע בישראל על ידי קודמתו של ברקת, בשונה מבאירופה, ושלדעת רבים היה קשיח הרבה יותר מדי. כעת קובעות ההוראות בטיוטה, הפריסה המחאה של הדרישות לא תקרה תוך שנים מעטות אלא תתאפשר עד ל-2032 ולא 2024, דבר שיקל על החברות באימוץ משטר ההון שנולד באירופה, וזאת בעיצומו של משבר הקורונה.

מבחינת ברקת לא מדובר בהקלה לחברות הביטוח לשם הקלה אלא במהלך שמתקן לקונה שהייתה בהוראות היישום הייחודיות לישראל - שהוחל בהן עוד ב-2017, ושממקם את ישראל בשורה אחת עם התקינה האירופאית. "המהלך צפוי להגביר את יכולת ההשוואה בתמונת היציבות של חברות הביטוח בישראל אל מול מקבילותיהן בחו"ל, לשפר את איכות ניהול הסיכונים לטווח ארוך, ולתמוך בניהול הון יעיל", נמסר מהרשות .

בהקשר זה מציינים היום ברשות שוק ההון כי "בשנים האחרונות נצבר ניסיון רגולטורי רב בפיקוח על המודל וכן נערכו בו שינויים נוספים באירופה. במטרה להבטיח את עדכניות המודל ועל מנת לוודא כי המודל עומד בסטנדרט האירופאי, הרשות פעלה לאימוץ השינויים. השינויים המרכזיים נגעו בעדכון מנגנון הוראות הפריסה, עידוד השקעה בתשתיות, הכרה במניות המוחזקות לטווח ארוך וכו '".

בדברים אלה מתייחסת הרשות למנלך שעשתה דרך תקנות ההון הרגולטורי החדשות, שנועד גם להפנות השקעות נוספית לאפיקים רצויים מבחינת המדינה וגם להקל על יישום המודל מבחינת החברות דרך שחרור מקורות הון - דבר שעשוי לבשר על הגברת קצב חלוקת הדיבידנדים בענף בעתיד, עם שוך השלכות משבר הקורונה.

דבר זה יקל כאמור בעיקר על כלל ביטוח ועל מגדל שסבלה יותר מכל מהמשטר הקודם שעתה שונה, ושהפך אותה מחברת הביטוח עם ההון הרגולטורי הטוב בענף לזו שמחזיקה בהון רגולטורי חלש - דבר שנפתר עתה.

במה מדובר? הסולבנסי 2 היא דירקטיבה אירופית, שמטרתה לנהל את הסיכון של חברות הביטוח, כך שתובטח יכולת הפירעון שלהן גם בעתיד הרחוק. משטר זה נועד להתאים את ההון לסיכון, בדומה למדי למה שמקובל בבנקים עם הוראות "באזל" לסוגיהן, שהגדירו, ומשפרות, את כרית הספיגה ל"בלתי צפוי".

התהליך של יישום הדירקטיבה בישראל הותנע ביולי 2008, כשהממונה דאז אמר כי בכוונתו לאמץ את הדירקטיבה במועד יישומה באירופה. מדובר בתהליך ארוך שנים ומורכב מאוד, כשבישראל קבעה הממונה הקודמת, דורית סלינגר, כללים ייחודיים לישראל, שקבעו תקופת פריסה קצרה יחסית עד 2024.כעת מדובר כאמור על תוספת של 8 שנים לתקופת הפריסה.

השר במשרד האוצר, ח"כ יצחק כהן, שמעורב רבות כבר שנים ארוכות בהתוויית הרגולציה בפעילויות הביטוח והחיסכון הפנסיוני במשק, מסר היום בהקשר זה כי " למהלך זה חשיבות גבוהה במיוחד בעת הנוכחית בה אנחנו מתמודדים עם השלכות משבר הקורונה, והוא מבטיח פעילות יעילה יותר של חברות הביטוח. אני סבור שהדבר מביא בשורה חשובה ויתרום רבות לקידום המדיניות הכלכלית של הממשלה, לרבות בעידוד השקעה בתשתיות, קידום ההשקעה באינשורטק ושכלול שוקי ההון. המשטר שאנו מחילים היום, עקבי עם התקן האירופי העדכני ומבטיח את המשך מיצובה של ישראל בשווקים הבינלאומיים ואת יציבותן של חברות הביטוח לטובת ציבור המבוטחים".

הממונה ברקת מסר כי "אני רואה חשיבות רבה בשמירה על סטנדרטים בינלאומיים, בדומה למערכת החשבונאית ולרגולציה הבנקאית. בשוק הגלובלי בו אנחנו פועלים, הדבר מעניק לגורמים בינלאומיים, בהם מבטחי משנה, חברות דירוג וארגונים כלכליים, יכולת השוואה וניתוח אל מול דוחות דומים של חברות בחו"ל".