מחירי הדירות בירידה: לטוב ולרע תל אביב עדיין גונבת את ההצגה. מה זה אומר לגבי העתיד?

תקופת הקורונה, על היבטיה הבריאותיים והכלכליים, משפיעה בצורה ברורה על שוק הנדל"ן • ומי שגונבת את ההצגה מהשוק של מדינת ישראל, ולא בפעם הראשונה, זו מדינת תל אביב • באוגוסט התחלנו להבין שהאופוריה של היציאה מהסגר והתחושה ש"נצחנו את המגפה" היתה אשליה

דירה למכירה / צילום: גיא ליברמן
דירה למכירה / צילום: גיא ליברמן

ירידה גדולה במיוחד של 1.2% במחירי הדירות במחוז תל אביב גררה את מדד מחירי הדירות של יולי-אוגוסט לירידה כוללת של 0.3%. מדובר בירידה החדה ביותר במחירי הדירות בתל אביב בשנתיים האחרונות, שנובעת ככל הנראה מירידה חדה בכמות הדירות שנרכשו במחוז במהלך חודש יולי, ואולי כתוצאה מהתובנה שהוטמעה באותו זמן בשוק, שהקורונה בדרך להכות שנית.

תקופת הקורונה, על היבטיה הבריאותיים והכלכליים, משפיעה בצורה ברורה גם על שוק הנדל"ן: בתקופת הסגר הראשון בין אמצע מרץ לאמצע מאי, מחירי הדירות ירדו ב-0.7%. כשהסגר נפתח נרשמה הסתערות רוכשים על השוק, שחלקה היווה ביטוי לביקושים כבושים שהתפרצו מהסגר. בין אמצע מאי לאמצע יולי המחירים עלו ב-1.2%. ואולם בחודש שבין מחצית יולי לאמצע אוגוסט, המחירים שבו לרדת, בשיעור של 0.3%, כאמור. בתקופה הזו, ובמיוחד באוגוסט, התחלנו להבין, שהאופוריה של היציאה מהסגר והתחושה ש"נצחנו את המגפה", היתה אשליה.

תל אביב הוכתה בצורה החזקה ביותר על ידי מגפת הקורונה / צילום: גלובס
 תל אביב הוכתה בצורה החזקה ביותר על ידי מגפת הקורונה / צילום: גלובס

ואולם מי שגונבת את ההצגה מהשוק של מדינת ישראל, ולא בפעם הראשונה, זו מדינת תל אביב. בחודש יולי נרשמה ירידה חדה של כ-30% ברכישת דירות יד שנייה בתל אביב ושכנותיה, לעומת יולי שנה שעברה. מהסקירות של הכלכלנית הראשית באוצר שעלתה על הנתון הזה עולה, כי גם ברבעון השני של השנה תל אביב לא שבעה נחת. למעשה ליבת הנדל"ן של ישראל הוכתה בצורה החזקה ביותר על ידי מגפת הקורונה - לפחות מבחינת היקפי הירידות בכמות העסקאות שנרשמו בה.

מצבי הרוח של השוק התל אביבי גורמים לתגובות קיצוניות

אין בידינו עדיין נתונים לרבעון השלישי, ואולם ניתן לראות בצורה מובהקת שמדד מחירי הדירות התל אביב קופצני בהרבה מזה של כלל המדינה ומצבי הרוח של השוק התל אביבי גורמים לתגובות קיצוניות יחסית לשוק הכללי במדינה: הנה מסוף השנה שעברה ועד לפרוץ הקורונה, מחירי הדירות בתל אביב עלו בשיעור של 1.4%, בעוד שבכלל המדינה הם עלו בחצי אחוז בלבד, בחודשים אפריל-מאי המדד בתל אביב ירד באחוז בעוד שבכלל המדינה הוא ירד ב-0.7%; ואילו באופוריה של יוני-יולי המדד התל אביבי קפץ ב-1.5% בעוד שזה של כלל המדינה עלה ב-1.2%. האם המדדים הללו מנבאים התחלה של ירידות חדות יותר בהמשך הסגר? נופתע אם זה לא יקרה, על אף ששוק הדירות מצליח להפתיע כל פעם מחדש.

לפחות הלמ"ס לא הפתיעו כשהודיעו על בעיה בחישוב המדדים, שנובעת מהמעבר של רשות המסים למערכת חדשה, מה שגרם להופעת מספר קטן של עסקאות, דבר שכנראה יגרום לעדכונים ניכרים יחסית של המדדים בחודשים הבאים.

מחוץ לתל אביב שרשמה ירידה גדולה, גם בחיפה נרשמה באותו חודש ירידה של 0.4%, ובדרום נרשמה ירידה מינימלית של 0.1%; במחוז המרכז מדד המחירים לא השתנה ומי שרשמו עליות היו מחוז ירושלים עם 0.7% ומחוז הצפון עם 0.4%.