פרופ' גמזו: "זאת איננה יציאה לשגרה, אלו הקלות"

פרויקטור הקורנה התייחס היום להחלטות שהתקבלו על ידי קבינט הקורונה • לגבי הביקורת על ההחלטה לפתוח את מסגרות החינוך לגיל הרך גם בערים אדומות, אמר גמזו: "החלטה לא פוליטית"

פרופ' רוני גמזו / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press
פרופ' רוני גמזו / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

"זאת איננה יציאה לשגרה, אלו הקלות", כך אמר הערב פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, במסיבת עיתונאים במטרה להסביר את ההחלטות שהתקבלו על ידי קבינט הקורונה, ולהגיב לביקורת שהוטחה בו על רקע ההחלטה לפתוח את מסגרות החינוך לגיל הרך גם בערים האדומות. "אני מבקש: תצמצמו מפגשים, גם אם הם מצומצמים. תקפידו על מגבלת ה-10 בפנים ו-20 בחוץ. זכרו: מסיבות טבע, חתונות ואירועי התקהלות הם אסורים, מאוד. הם יחזירו אותנו אחורה אם לא נקפיד", אמר גמזו.

על הערים האדומות, בדגש על החברה החרדית, ועל הביקורת על ההחלטה לפתוח את מסגרות החינוך לגיל הרך בהן, אמר גמזו: "מגמת הירידה בערים האדומות מרשימה. אני רוצה לומר: כל הכבוד לחברה החרדית. אך עדיין יש שם שיעור בדיקות חיוביות גבוה, וזה אומר תחלואה משמעותית שעדיין נחבאת. אם תמשיך המגמה החיובית, בתוך ימים הן יהפכו כתומות. פתיחת גני הילדים לא הייתה חפה מסיכון במוקדים הללו, אך היא לא הייתה פוליטית. היא מתבססת על המלצת הדסק החרדי שמכיר את השטח היטב".

בעוד שלפני זמן קצר הרב קנייבסקי, המנהיג הבכיר של הזרם הליטאי, הורה לקיים לימודים תוך הקפדה "לשמור עת הכללים", אמר גמזו: "בפתיחה של מסגרות החינוך לגיל הרך, אין מסר לפתיחת יתר מערכת החינוך. פתיחת מערכת החינוך בגילאים נוספים, לא מאושרת ומסוכנת. וכן, היא מנוגדת לחוק. היא עלולה להחזיר אחורה חלק מהערים הללו ולהתפתחות התחלואה מחדש, ובכך להמשך הסגר. אני מבקש להימנע מפתיחת מערכות חינוך אצל אותם נערים. כולנו רוצים להחזיר את הילדים ללימודים, אך לא ליצור תחלואה נוספת. זה יכול לקרות כל רגע, במיוחד בערים עם היקף תחלואה גבוה".

"חסר לנו זה עוד קצת שיתוף פעולה: ללכת להיבדק"

גמזו ביקש מהציבור להמשיך להקפיד על הכללים ואמר: "הרבה מאיתנו מובטלים, לא מתפרנסים. בבתי החולים עדיין 700 חולים במצב קשה. 200 יותר מהיום שבו הניפו בתי החולים דגל וביקשו צעדים על כלל המדינה. יש ערים שהגיעו למצב של צבע ירוק וצהוב, אך הן עדיין עם גרעיני תחלואה שעלולים להתפרץ אם אנחנו לא נקפיד. הרשויות המקומיות צריכות להמשיך לנהל זאת ביסודיות, עם העזרה שלנו ושל פיקוד העורף. התושבים צריכים להמשיך להקפיד לא לזלזל".

עוד הוסיף גמזו: "היעד הבא שלנו הוא לשמור על מקדם הדבקה של 0.8 ולהגיע לפחות מ-1,000 מאומתים. נגיע לזה, אם נמשיך להקפיד. אלו תנאים שיבססו את הדרך לשלב הבא, המבוסס על פתיחת כיתות א'-ד'. יש לנו היום את כל התנאים להשיג זאת. כולנו, במיוחד אתם - ציבור בוגר ומבין, צריך להבין שההתקהלויות פסקו. המגעים הלא בטוחים צומצמו מאוד. ההקפדה על המסכות הרבה יותר טובה, ומערך הקטיעות הוא עם יותר חוקרים מחולים. יש לנו את כל הכלים להמשיך קדימה ולהקטין את המגפה עוד ועוד. מה שחסר לנו זה עוד קצת שיתוף פעולה: ללכת להיבדק. יש לנו 70 אלף בדיקות ביום, ואני רוצה לנצל את כולן. אנחנו צריכים לגלות את התחלואה ולקטוע את השרשראות".