גורם מדיני: טיסות ישראלים לבחריין עד סוף 2020, מינוי שגרירים בקרוב

משלחת ישראלית בראשות ראש המל"ל ומנכ"ל משרד החוץ המריאה היום לסדרת פגישות בבחריין שבסיום צפוי להתקיים טקס חתימה על הסדר היחסים בין המדינות • הצדדים לא מכנים את המסמך כ"הסכם שלום" לבקשת בחריין

המראת המשלחת הישראלית, בהובלת ראש המל"ל מאיר בן שבת, לבחריין / צילום: חיים צח, לע"מ
המראת המשלחת הישראלית, בהובלת ראש המל"ל מאיר בן שבת, לבחריין / צילום: חיים צח, לע"מ

משלחת ישראלית בהובלת ראש המל"ל מאיר בן שבת ומנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, המריאה הבוקר (א') לסדרת פגישות בבחריין, ובסיומן טקס חתימה על הסכם הסדרת היחסים בין המדינות.

גורם מדיני אמר אתמול בלילה בשיחה עם כתבים כי הקמת שגרירויות הדדיות, הסדרת התעופה ואישורי כניסה לישראלים יתרחשו מהר מאוד, אפילו תוך כמה שבועות.

חודש אחרי שנחתם בוושינגטון מזכר הבנות בין המדינות ב-16 בספטמבר, היום צפויה המשלחת הישראלית לחתום על מסמך כינון היחסים המלא בין המדינות. הצדדים לא מכנים את המסמך כ"הסכם שלום" באופן מכוון וזאת לבקשת בחריין כדי להימנע מן הצורך המשפטי להגיש את הסכם השלום לאו"ם. אולם המשמעות הדיפלומטית החל מהיום, 18 באוקטובר, היא כינון יחסים דיפלומטים מלאים בין המדינות.

טיסה 973, לכבוד אזור החיוג של בחריין, המריא היום מנתב"ג כאמור. הטיסה תנחת בשעה 13:40 בשדה התעופה בבחריין. על המטוס יהיו מזכיר האוצר, סטיב מנוצ'ן והשליח המיוחד אבי ברקוביץ.

לא ברור האם הטלוויזיה בבחריין תשדר את הטקס

בשדה התעופה נערך טקס קצר ולאחריו יצאו כל הבכירים לקבוצות דיונים הדדיות בתחומי המדע, חקלאות, תיירות, בריאות ועניינים קונסולריים. במשלחת הישראלית משתתפים גם 7 מנכ"לי משרדי ממשלה, לרבות ממלא מקום מנכ"ל משרד רה"מ רונן פרץ.

עם ההמראה אמר ראש המ"לל מאיר בן שבת: "אני נרגש וגאה לעמוד בראש המשלחת הישראלית שיוצאת היום לשיחות בבחריין. אנו יוצאים לשיחות כדי לתרגם לתוכניות מעשיות ולסיכומים קונקרטיים את הצהרת השלום עליה חתמו במדשאת הבית הלבן נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר החוץ הבחרייני מטעמו של מלך בחריין חמד בן עיסא אאל-ח'ליפה. נקיים היום דיונים בצוותים מקצועיים ובקבוצות עבודה בשורה ארוכה של נושאים: פיננסים והשקעות, מסחר וכלכלה, תיירות, תעופה, תקשורת, תרבות, מדע, טכנולוגיה, חקלאות ונושאים נוספים. אנחנו נרגשים, וביחד נישא תפילה שתוליכנו לשלום ותגיענו למחוז חפצנו לחיים טובים ולשלום".

לא ברור אם הטלוויזיה הרשמית של בחריין תשדר את האירוע בשידור חי, ואם לא, הדבר עלול להוות סימן לכך שהממשלה הבחריינית מנסה להפחית מגודלו של האירוע.

לקראת השעה 19:00 שעון ישראל יערך טקס חתימה על הצהרה משותפת לכינון ההסכמים במדינות. 

גורם מדיני אמר אתמול בשיחה עם כתבים שהבחריינים עשו מאמצים להתאים את מובילי המשרדים שלהם למנכ"לים הישראלים ולהגיע להסכמות בכשבעה תחומים שונים, בהם יחתמו הסכמים. עוד ציין הגורם כי עד לסוף שנת 2020 ניתן יהיה לטוס לבחריין.

בתשובה לשאלת "גלובס" האם הצדדים מתקדמים כבר עם חילופי שגרירים, ציין גורם מדיני כי "התחלנו כבר בתהליך של פתיחת שגרירויות, מבחינת פרוצדורות ותקנים. עבודת המטה נעשית בימים אלה. עדיין לא ידוע אם מינוי השגריר הראשון יהיה במסגרת המינויים הפוליטיים בישראל או לא".