ועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה יוצאת לדרך

הסיכוי שהמלצתה של הועדה תאושר בממשלה הוא קטן • בראש ועדת איתור צפוי לעמוד היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, שפועל בתיאום עם שר המשפטים • המועמדים המובילים: שלמה למברגר, עמית אייסמן ורז נזרי

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט. צפוי לעמוד בראש הועדה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט. צפוי לעמוד בראש הועדה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת האיתור לבחירת פרקליט מדינה יוצאת לדרך אבל הסיכוי שהמלצתה תאושר בממשלה, הוא קטן. נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, אישר להקים ועדת איתור לתפקיד פרקליט המדינה. במכתב ששלח הרשקוביץ לשר המשפטים, אבי ניסנקורן, הוא הבהיר כי למרות שאין מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים, הוא יאפשר למנכ"לית הזמנית, עו"ד סיגל יעקבי, לשבת בוועדת האיתור. "יובהר כי האישור ניתן בשל הנסיבות החריגות והמצב המיוחד וחסר התקדים ובשים לב למאפייני המשרה ולחשיבותה".

יצוין כי הממשלה צריכה לאשר את המינוי ולפי ההערכות, לאור המחלוקות בין הליכוד וכחול-לבן, קיים ספק אם הליכוד יאפשר את המינוי של המועמד שעליו תמליץ הוועדה.

בחירת הוועדה מהווה המלצה לשר המשפטים שמביא את המועמדות לאישור הממשלה. בעבר, התקבלו המינויים שעליהם המליצו ועדות האיתור בהובלת היועמ"ש, ללא הפרעה. אולם היחסים המידרדרים בין מערכת המשפט לבין ראש הממשלה והליכוד, על רקע משפט נתניהו, כנו גם היחסים הרעועים בין הליכוד לבין כחול לבן, צפויים להביא להתנגשות בין עמדת הוועדה לעמדת חצי מהממשלה. ולכן, התשובה לשאלה אם המינוי יעבור תלויה בזהות האדם שעליו תמליץ הוועדה.

בראש ועדת איתור צפוי לעמוד היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, שפועל בתיאום עם שר המשפטים. בוועדה יהיו חברים גם נציג האקדמיה, פרופ' אורן גזל-אייל, דיקן הפקולטה למשפטים באונ' חיפה, המנכ"לית הזמנית של משרד המשפטים, יעקובי, נציב שירות המדינה, ד"ר דניאל הרשקוביץ, ונציג מקרב ציבור עוה"ד, ככל הנראה עו"ד רחל תורן.

עפ"י החלטת ממשלה מ-2004, מועמד לתפקיד פרקליט המדינה צריך להיות "כשיר להתמנות לשופט של בית המשפט העליון, בעל יושר אישי ואינטלקטואלי, ובעל רמה מקצועית גבוהה ביותר ובקיאות בתחומי דיני העונשין ובתחומי המשפט החוקתי והמינהלי, וכן בעל תכונות אישיות של מנהיגות משפטית ושל יכולת ארגון של המערכת".

המועמדים המובילים: שלמה למברגר, עמית אייסמן ורז נזרי

אחד המועמדים המובילים למינוי פרקליט מדינה מבחינת היועמ"ש והמערכת הוא עו"ד שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים. למברגר היה המועמד המועדף על מנדלבליט לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה בימים שבהם נעשה ניסיון למנות ממלא מקום. כזכור, שר המשפטים הקודם, אמיר אוחנה (כיום השר לביטחון פנים), טירפד את מינוי למברגר לממלא מקום פרקליט המדינה והביא את עוה"ד אורלי בן ארי ואח"כ את עו"ד דן אלדד, שמנדלבליט התנגד למינויים בנחרצות.

מומי למברגר. היה המועמד המועדף על מנדלבליט לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה / צילום: דוברות משרד המשפטים
 מומי למברגר. היה המועמד המועדף על מנדלבליט לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה / צילום: דוברות משרד המשפטים

פרקליטים נוספים שהוזכרו כמועמדים לתפקיד פרקליט המדינה הם עוה"ד עמית אייסמן, פרקליט מחוז חיפה, עו"ד רז נזרי, המשנה ליועמ"ש (ציבורי חוקתי). נזרי מילא את תפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים עד יוני 2017 והיה אחראי על טיפול בתיקים רבים של אישי ציבור. הוא היה חבר בכיר גם בצוות שהחליט על הגשת כתב אישום נגד רה"מ נתניהו. עם זאת, נזרי יעדיף ככל הנראה להתמודד על תפקיד היועמ"ש, ולא על תפקיד פרקליט המדינה.

רז נזרי. יעדיף ככל הנראה להתמודד על תפקיד היועמ"ש / צילום: איל יצהר
 רז נזרי. יעדיף ככל הנראה להתמודד על תפקיד היועמ"ש / צילום: איל יצהר

שמות נוספים שנזרקו לחלל האוויר כמועמדים לתפקיד פרקליט המדינה, אולי כמועמדי פשרה, הם של נורית ליטמן, ציון אילוז, אורית קוטב.

כמו כן, קיימת אפשרות שיובא מועמד מחוץ לפרקליטות. אחד השמות שהוזכרו בהקשר לכך הוא של שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, בני שגיא. גם הסנגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר, הוזכר כמועמד מפתיע אך אפשרי, אם יובא לתפקד אדם מחוץ למערכת.