בית המשפט קבע: המכרז של החברה שהציעה בדיקות קורונה זולות יותר- תקין

כזכור, לפני כחודש זכתה חברת "אומגה" במכרז להקמה והפעלה של מערך בידוק לקורונה בנתב"ג עם אופציה לעשות זאת בנמלי תעופה נוספים בארץ • הצעת אומגה זכתה בשל העובדה כי עמדה על מחיר של פחות מ-45 שקלים לבדיקה, כאשר הצעת חברת פנגיה די דבליו בע"מ עמדה על כ-150 שקלים לבדיקה

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב רחל ברקאי דחתה עתירה רשות שדות התעופה בנוגע למרכז הקמת מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג.

כזכור, לפני כחודש זכתה חברת אומגה במכרז להקמה והפעלה של מערך בידוק לקורונה בנתב"ג עם אופציה להקמת מערך דומה גם בנמל התעופה רמון ובמעברי הגבול הבינלאומיים. המערך יוכל לבצע בדיקות בתחום של 72 שעות לפני המראתם של היוצאים וכן מערך בידוק לנוסעים הנכנסים ארצה.

הצעת אומגה זכתה בשל העובדה כי עמדה על מחיר של פחות מ-45 שקלים לבדיקה, כאשר הצעת חברת "פנגיה די דבליו בע"מ" עמדה על כ-150 שקלים לבדיקה.

פנגיה עתרה לבית המשפט ודרשה את ביטול המכרז, אלא שהשופטת ברקאי דחתה את כל טענות החברה וחייבה אותה בהוצאות משפט.

פנגיה ניסתה לטעון שלל טענות, ביניהן על המחיר התחרותי של הצעת 'אומגה', על שיטת הבדיקות במכרז וכן על שימוש ב"משאבים ציבוריים" - אך חזרה בה מאוחר יותר מהטענה שהצעת אומגה גרעונית וכן מטענתה לכשלים בשיטת הבדיקה.

פנגיה ניסתה לטעון כי המחיר התחרותי של הצעת 'אומגה' יהיה הפסדי, אלא שרשות שדות התעופה התרשמה כי מדובר במחיר המבוסס על תוכנית עסקית מגובשת. פנגיה טענה על שיטת הבדיקות במכרז, ואולם שיטת הבדיקה היא השיטה שנקבעה במכרז, והיא השיטה הנהוגה גם כיום בכל מעבדות הקורונה שמאושרות על ידי משרד הבריאות. לאור זאת, העותרת הבינה את טעותה ונסוגה בעצמה מטענות אלו. עוד ניסתה פנגיה לטעון כי אומגה עושה שימוש כביכול ב"משאבים ציבוריים" של בית החולים רמב"ם, אולם השופטת ברקאי דחתה את הטענות: "לא מצאתי כל פסול במצג ולפיו אומגה עוסקת בהקמה של המעבדה בהיבט הבינוי והלוגיסטיקה לרבות גיוס עובדי מעבדה ואילו קבלן המשנה, בית חולים רמב"ם, נותן את השירות של הליווי המקצועי הנדרש של פיקוח של אנשי מקצוע בשלבי ההקמה והתפעול. לפיכך, אין לראות בהצעת אומגה כהצעה שלא עמדה בתנאי המכרז".

השופטת ברקאי מתחה ביקורת על השיהוי בהגשת העתירה על ידי חברת פנגיה. "ככל שביקשה העותרת לתקוף את תוצאות המכרז, היה עליה לפעול במהירות הראויה, וזאת, לאור הדחיפות הגדולה הקיימת בכל הנוגע להליכים בעניין המכרז ואין בפניות החוזרות אל הרשות כדי להצדיק עיכוב בהגשת העתירה. על כן, ועל אף שהעתירה הוגשה בתוך 45 יום מיום מתן ההחלטה של ועדת המכרזים הרי שבהינתן העובדה כי מדובר במכרז לביצוע בתוך 45 יום היה על העותרת להחיש רגליה ולפנות אל בית המשפט בתוך ימים ולא להתמהמה בהתכתבות ארוכה ומיותרת אל מול הרשות, לאחר שנדחתה פנייתה הראשונה".

כאמור, בימים אלו כבר פועלת חברת אומגה להקמת מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג ובו הקמת מעבדת בדיקות ייעודית וכן עמדות דיגום ומתחם "דרייב-אין" שישרת את היוצאים והבאים בשערי המדינה. מערך הבדיקות צפוי להיות מוכן להפעלה כבר בתחילת חודש זה.

את אומגה ייצגו בהליך עוה"ד קרן רייכבך סגל וגיא אידו ממשרד איתן מהולל שדות, עורכי דין ועורכי פטנטים.

עו"ד קרן רייכבך סגל / צילום: אייל טואג
 עו"ד קרן רייכבך סגל / צילום: אייל טואג

לפני כשלושה שבועות פרסמנו את העתירה שטענה כי "אומגה המכון להוראה מודרנית", ביססה את הצעתה על שיתוף פעולה עם בית החולים הממשלתי רמב"ם בחיפה, למרות ההוראה הברורה בתנאי המכרז כי המערך שיוקם לא יפגע במשאביה הלאומים של ישראל להתמודדות עם הנגיף.

עוד נטען כי שיטת הדגימה של החברה השונה מהמקובל בעולם ובישראל עלולה להביא לכך שגם מי שנושאים בגופם את הנגיף יקבלו תוצאה שלילית בבדיקה. טענה נוספת היא כי התמחור הנמוך פי שלושה מההצעה הבאה במכרז ומזו שהגישה חברה אחרת במכרז דומה שערך משרד הביטחון עבור צה"ל, מלמד כי מדובר בהצעה גרעונית מובהקת, שבסופו של דבר תשית עלויות נוספות על הבאים בשערי נתב"ג והמדינה, תעכב את מועד מתן התשובות, ותהפוך את הנוסעים ל"בני ערובה".

בראשית אוגוסט האחרון פרסמה רש"ת מכרז לניהול והפעלה של מערך לביצוע בדיקות קורונה לנוסעים. מי שזכתה במכרז היא חברת "אומגה המכון להוראה מודרנית", שהגישה הצעה לפיה מחיר בדיקת הקורונה עבור כל נוסע יעמוד על 45 שקלים בלבד. זאת, בעוד שההצעה הזולה ביותר אחריה מבין שבע ניגשות למכרז, של החברה הבינ"ל "פנגיה די דבליו", היתה גבוהה פי 3 מכך.

מיד עם פרסום תוצאות המכרז גרמה ההצעה הזולה והמפתיעה של אומגה ללא מעט גבות להיות מורמות. ההצעה הזוכה לא רק שנמוכה משמעותית מיתר ההצעות במכרז, אלא גם נמוכה בהרבה מעלותן של בדיקות קורונה בנמלי תעופה אחרים ברחבי העולם, ומעלותן של כל הבדיקות שכבר כיום מתקיימות בישראל. גם ועדת המכרזים ברש"ת הבינה כנראה כי מדובר בהצעה ייחודית, מיהרה לזמן דיון עם נציגי אומגה כדי להבין את פשר ההצעה, אך כאמור החליטה להכריז עליה בכל זאת כהצעה הזוכה.