ישראל ואיחוד האמירויות יחתמו בקרוב על הסכם להגנה על השקעות הדדיות

זו הפעם הראשונה שישראל חותמת על הסכם כזה עם מדינה ערבית • מטרת ההסכם היא לקדם הגנה על משקיעים ישראלים שפועלים באמירויות ועל משקיעים מהאמירויות שפועלים בישראל

שירה גרינברג / צילום: איל יצהר
שירה גרינברג / צילום: איל יצהר

ישראל ואיחוד האמירויות יחתמו בקרוב על הסכם עידוד והגנה על השקעות הדדיות, הסכם ראשון מסוגו של ישראל עם מדינה ערבית. חתימת ההסכם מתאפשרת בתום משא ומתן בין משרדי האוצר הישראלי והאמירתי.

בהודעה המשותפת נאמר כי ההסכם עוסק בקידום והגנה על משקיעים ישראלים הפועלים באיחוד האמירויות ועל משקיעים מהאמירויות שפועלים בישראל. ההסכם מהווה מסגרת משפטית מחייבת, שמטרתה לייצר אקלים השקעות נוח המעודד פעילות כלכלית הדדית באמצעות מתן סל של כלים והתחייבויות למשקיעים.

מהפרטים שהגיעו ל"גלובס" עולה כי החתימה הרשמית על ההסכם תתקיים ככל הנראה השבוע בעת ביקורה של המשלחת מהאמירויות בישראל. מדובר בביקור גומלין שנועד להשלים את העבודה המעשית לקראת פתיחת השגרירויות, ומיסוד היחסים הכלכליים בין המדינות.

זהו הסכם כלכלי חשוב בעל השלכות מעשיות רבות ומטרתו העיקרית, ייצור מחוייבות של שתי המדינות לוודאות ואווירת יציבות למשקיעים משני הצדדים. בין סעיפיו, התחייבות של הממשלות ליחס הוגן ואי הפעלת צעדים שרירותיים כלפי משקיעים. איסור להפקיע נכסים של המשקיעים, אלא בקריטריונים שפורטו בהסכם ותמורת פיצוי. מניעת אפליה ברגולציה לעומת משקיעים מארצות אחרות (מדובר בסעיף הכפוף לאמות מידה בינלאומיות). יכולת הוצאת כספי ההשקעה בכל רגע נתון, זאת למעט החרגות כמו ביטחון לאומי, עבירות על החוק, חובות לישראלים, התחייבויות לקרן המטבע ועוד. אי מעורבוות במינויים של בכירים בהנהלות החברות וקרנות ההשקעה, למעט במקרים ביטחוניים פליליים או אחרים.

בהסכם נקבע עוד כי במקרה של הפרתו יכול הצד הנפגע לפנות לבוררות בינלאומית במקום לדון בסוגיה במערכת המשפט המקומית.

להסכם החרגות והסתייגויות במקרים של ביטחון לאומי, ובין השאר, יש סעיפים המאפשרים את אי החלתו אם המשקיע מצוי בקשרים עם מדינות שאין להם קשר עם ישראל. חלק זה בהסכם נועד למנוע השקעות או מעורבות של צד שלישי לא רצוי, בישראל. חברות אמירתיות רבות מקיימות קשרים עם מדינות שאין לישראל קשרים דיפלומטיים עימן, לרבות איראן ומדינות ערביות ומוסלמיות אחרות.

"המהלך יחזק את הקשרים הכלכליים והמסחריים בין המדינות"

בהליך המשא ומתן השתתפו סגן שר האוצר מאיחוד האמירויות, יונס חאג'י אל ח'ורי, הכלכלנית הראשית של משרד האוצר, שירה גרינברג ובועז פליישמן-אללוף מאגף הכלכלנית הראשית.

אל ח'ורי אמר: "איחוד האמירויות חתמה על 99 הסכמים לעידוד והגנה על השקעות עם מרבית השותפות האסטרטגיות שלה. היום, אנחנו גאים להרחיב את רשת ההסכמים שלנו ואנחנו מצפים להיות המדינה הערבית הראשונה שמסכמת הסכם לעידוד והגנה על השקעות עם ישראל. מהלך זה יחזק את הקשרים הכלכליים והמסחריים בין המדינות, יעודד תחרות ויגביר את אטרקטיביות ההשקעות במדינות כחלק ממפת התחרות הגלובלית. המהלך יפתח דרכים חדשות לשיתופי פעולה ולמציאת פתרונות לאתגרים גלובליים".

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר כי "העובדה שהסכם כלכלי חשוב זה הוא בין הראשונים שסוכמו, מסמלת את חוזק הקשרים הכלכליים הנרקמים בין המדינות ואת החשיבות האסטרטגית של היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות ולמדינות האזור. הסכם זה יהיה אבן פינה למיסוד היחסים הכלכליים בין שתי המדינות, בדגש על הגברת ההשקעות ושיתופי הפעולה של המגזר הפרטי."

הכלכלנית הראשית, שירה גרינברג: "הגעה להסכם הגנה על השקעות עם איחוד האמירויות, שהינה מדינה בעלת חשיבות כלכלית אזורית, הינו צעד היסטורי בעל חשיבות עליונה לחיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות. ההסכם ייטיב עם המגזר הפרטי, יקדם תחרות במשק הישראלי כמו גם יחזק את הקשרים הבינלאומיים של מדינת ישראל".