שוק עבודה במאניה דיפרסיה: הפעם המשק לא יתאושש במהירות

הסגר השני חיסל את ניצני ההתאוששות בשוק העבודה הישראלי, והמצב אף נראה קשה מתמיד • הסיבות לכך קשורות לפסיכולוגיה ולממשלה

התאוששות המשק צפויה להיות איטית / צילום: כדיה לוי, גלובס
התאוששות המשק צפויה להיות איטית / צילום: כדיה לוי, גלובס

נתוני שירות התעסוקה מעוררים תחושה חזקה שהפעם זה הולך להיות קשה יותר. לא רק בשלב המשבר, אלא גם ביציאה ממנו. ביציאה מהסגר הראשון חזינו בניצני התאוששות. בחודשים יוני, יולי ואוגוסט הייתה ירידה הדרגתית בשיעורי האבטלה מרמות של 20% ומעלה באפריל-מאי אל מתחת לקו ה-10% בסוף אוגוסט. עכשיו כשהאבטלה דוהרת בחזרה למעלה, ו-205 אלף דורשי עבודה חדשים נוספו בספטמבר בלבד, עולה השאלה האם שוק העבודה יצליח להתאושש גם הפעם, מהשבץ השני שנחת עליו.

יש שלוש סיבות טובות להניח שמה שקרה בראשית הקיץ, לא יחזור על עצמו כעת, בעיצומו של סתיו. הפעם ההתאוששות תהיה איטית ואנמית הרבה יותר מאשר בפעם שעברה. ראשית, תהליך הפתיחה מחדש של ענפי המשק צפוי להיות הרבה יותר ממושך. פתיחתם של ענפי המסחר ומרכזי הקניות אינה קרובה, בתי המלון והצימרים סגורים עד להודעה חדשה ועל תרבות, בידור ופנאי אין בכלל מה לדבר. בפעם הקודמת נזכיר התקצר הליך הפתיחה של המשק לחודש אחד. הסיבה השנייה והמכרעת יותר היא הפסיכולוגיה. ההבדל בציפיות בין הפעם הראשונה והפעם דומה להבדל בין יום ולילה, דיפרסיה ומאניה.

ביוני הייתה אופוריה, וראש הממשלה קרא לציבור לעשות חיים. באוקטובר היציאה מלווה בתחושות אחרות לגמרי. לא רק מספרי הנדבקים שגבוהים הרבה יותר הפעם, אלא גם הצרכנים ובעלי העסקים למודי אכזבה. במקום ההדחקה וההכחשה של היציאה מהסגר הראשון, המחשבות מופנות לסגר הבא.

באווירה כזו קשה מאוד "להתניע את המשק" לפעילות כלכלית, להשקעות ולגיוסי עובדים. וכאן מגיעה סיבה השלישית. הממשלה. אם ביציאה מהסגר הקודם הממשלה הכריזה על תוכניות וגם שפכה כסף (צ'ק לכל אזרח), הפעם לא יוצאת מירושלים כל בשורה. אין תוכנית לאומית לעידוד תעסוקה, אין מדיניות ממשלתית לעידוד הביקושים במשק ואין אפילו צעדים נקודתיים יותר כמו תמריצים לקליטת עובדים בחזרה בעבודה. מודל חל"ת גמיש למשל.

כשיש שיתוק פוליטי וכשאין תקציב מדינה, אין מה לדבר על הקמת משרד עבודה, תוכנית לאומית לעידוד תעסוקה או כל מדיניות ממשלתית אחרת להתמודדות עם גל המובטלים החדש. ומה לגבי הכשרה מקצועית? שם התוכניות כבר קיימות והתקציב מאושר. המובטלים החדשים, הצעירים, הלא-אקדמאיים וגם אלה שלא, היו יכולים לנצל את הזמן ללמוד מיומנויות חדשות, לפתח כלים למקצועות העתיד בתעסוקה. הכסף כבר נמצא שם, אבל השיתוק הפוליטי וקרבות השרים מבטיחים שיישאר לא מנוצל.