בורסות עולם | סיקור שוטף

התפוגגות הציפייה לתמריצים לפני בחירות הפילה את הנאסד"ק ב-1.7%

הדאו ג'ונס נפל ב-1.4% ומדד S&P 500 ירד ב-1.6% • אינטל במו"מ למכירת חטיבת שבבי הזיכרון שלה בכ-10 מיליארד דולר • קרן המטבע הבינלאומית צופה כי מחירי הנפט יוותרו תחת לחץ • AMC זינקה על רקע הצפי לפתיחת בתי הקולנוע בניו יורק

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בוול סטריט ננעל בטריטוריה האדומה על רקע התפוגגות הציפיות לסגירת העסקה לחבילת תמריצים לפני הבחירות. הדאו ג'ונס נפל ב-1.4%, נאסד"ק צנח ב-1.7% ומדד S&P 500 ירד ב-1.6%. כל 11 הסקטורים בארה"ב נצבעו באדום. מניות הטכנולוגיה הגדולות, פייסבוק  אפל  מיקרוסופט  ואמזון  בלטו בירידות.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי הקציבה לממשל טראמפ 48 שעות להגיע להסכם בנוגע לחבילת הסיוע לכלכלה האמריקאית לפני הבחירות שייערכו ב-3 בנובמבר. לפי ה"וושינגטון פוסט", שציטט מקורבים לנושא, עסקה בין פלוסי למנוצ'ין מתרחקת, מה ששלח את המדדים המובילים בניו יורק לירידות.

22:10

המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות שהעמיקו בשעה החולפת וזאת על רקע חששות המשקיעים כי חבילת התמריצים הנוספת לכלכלה האמריקאית  לא תאושר לפני הבחירות לנשיאות. הדאו ג'ונס נופל ב-1.4%, נאסד"ק נחלש ב-1.6% ומדד S&P 500 יורד ב-1.5%.

21:41

אינטל  מתקרבת לעסקה למכירת יחידת שבבי הזיכרון שלה לחברת Hynix הדרום קוריאנית תמורת כ-10 מיליארד דולר, כך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

20:44

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן אמר שהוא לא ישית מסים חדשים על מקבלי השכר הנמוך מ-400,000 דולר בשנה אם הוא ייבחר לנשיאות ארה"ב. ביידן יפעל לגייס יותר הכנסות ממסים מעשירים בעשירון העליון. בסך הכל, הצעדים שלו עשויים להכניס בין 2.4 טריליון דולר ל-3.4 טריליון דולר במשך עשור, זאת בהתבסס על מספר מחקרים נפרדעם של קרן המס, המכון האמריקאי לארגון, מרכז מדיניות המס ובית הספר וורטון מאוניברסיטת פנסילבניה.

19:37

מניות התעופה בוול סטריט מזנקות על רקע העלייה של מספר הנוסעים בארה"ב לשיא יומי מאז חודש מרץ האחרון. לפי The Transportation Security Administration ביום ראשון תועדו יותר מ-1.03 מיליון נוסעים בשדות התעופה - 60% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד. יונייטד איירלנייס בולטת בעלייה של יותר מ-6%.

18:45

המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות בסופו של יום ירוק. הדאקס איבד 0.4%, הפוטסי ירד ב-0.55% והקאק ירד ב-0.24%.

בוול סטריט המדדים בוול סטריט מאבדים עד 0.3%. מנייתה של רשת בתי הקולנוע AMC מזנקת ב-22% על רקע דבריו של מושל מדינת נו יורק אנדרו קומו שמסר כי בתי הקולנוע במרבית מהמקומות בניו יורק יכולים להיפתח ב-23 באוקטובר.

17:00

ג'רום פאוול, יו"ר הפד, אמר היום בכנס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) כי הבנק המרכזי האמריקאי לא קיבל החלטה להנפיק מטבע דיגיטלי. פאוול ציין כי לפני שהבנק יקבל החלטה כזאת, נדרשים המשך עבודה וייעוץ ציבורי מקיף עם בעלי עניין בתחום, כך לפי דיווח של "בלומברג".

"חשוב יותר לארה"ב להיכנס כראוי מאשר להיכנס ראשונים לתחום", אמר יו"ר הפד בכנס של IMF. "אנו מחויבים להעריך בזהירות ובשיקול דעת את העלויות והיתרונות הפוטנציאליים של מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי (CBDC) עבור הכלכלה ומערכת התשלומים של ארה"ב. לא קיבלנו החלטה להנפיק CBDC".

בנפרד, קרן המטבע הבינלאומית צופה כי מחירי הנפט יוותרו תחת לחץ ולא צופה התאוששות בקרוב, ומעריכה כי מחיר חבית נפט ינוע בטווח של 50-40 דולרים בשנת 2021. מדובר בחצי ממחיר חבית נפט של 80 דולרים הדרוש לערב הסעודית להגיע לאיזון תקציבי, כך מעריכים בקרן המטבע.

16:30

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח בטריטוריה הירוקה על רקע הציפייה לאישור חבילת סיוע נוספת לכלכלה האמריקאית עוד לפני הבחירות לנשיאות שייערכו בעוד 14 יום. מדד הנאסד"ק מוביל את העליות ומטפס ב-0.7%, הדאו ג'ונס מוסיף 0.3% לערכו. ברקע: עונת הדוחות לרבעון השלישי של השנה נמשכת.

ענקית המחשוב IBM צפויה לפרסם את דוחותיה הרבעוניים לאחר נעילת המסחר. אנליסטים צופים רווח של 2.58 דולרים למניה על הכנסות של 17.5 מיליארד דולר. 

עליבאבא קיבלה הבוקר אור ירוק מהרשויות בסין להנפיק אפליקציית התשלומים שלה ANT Group, שכבר הספיקה לעמוד על הכוונת של ממשל טראמפ, וצפויה לגייס 35 מיליארד דולר לפי שווי של 200 מיליארד דולר, מה שעשויה להיות ההנפקה הראשונית הגדולה אי פעם.

14:45

בורסות אירופה עברו למגמה מעורבת, לאחר עליות בשעות הבוקר. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 1.1%-0.7%. 

במסחר המוקדם נרשמות עליות של 1%-3% במניות אפל , אמזון , טסלה וזום 

12:05

עליות קלות בבורסות אירופה, למרות חששות המשקיעים מהמשך התפשטות מגפת הקורונה.

כ-200 אלף תושבי אירופה מתו עד כה כתוצאה ממגפת הקורונה, לפי נתונים עדכניים של המרכז האירופי לבקרת ולמניעת מחלות. ברבות ממדינות אירופה התפרץ בימים אלה "גל שני" של תחלואת קורונה, אך התמותה מהנגיף בשלב זה אינה חריגה, למעט בספרד שבה כבר נרשמת תמותה-עודפת גבוהה ובבלגיה, שבה נרשמת תמותה עודפת נמוכה.

ממשלות היבשת מנסות בימים האחרונים לנקוט צעדים שיגבילו את התפשטות הנגיף וימנעו תמותה מוגברת מבלי לפגוע בכלכלה על ידי הטלת סגר מוחלט כפי שעשו באביב האחרון. "אני לא רוצה לשמוע אפילו רמיזות על סגר", אמר ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה בנאום בפרלמנט אתמול (א').

10:15

שבוע המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית, בהובלת מניות הבנקים. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 1.1%-0.8%. 

המשקיעים מעודדים מדיווחים בנוגע לחבילת תמריצים נוספת למשק האמריקאי עוד לפני הבחירות ב-3 בנובמבר.  

08:30

מרבית מדדי המניות בבורסות אסיה נסחרים היום במגמה חיובית, לאחר נתוני מאקרו חיוביים ברובם שפורסמו בסין. בטוקיו עולה מדד הניקיי ב-1.2% ואילו בשנחאי נרשמות ירידות קלות.

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.6%-0.8%. 

התנודתיות בשווקים צפויה כפי הנראה להימשך היום ובימים הקרובים, כשהסוחרים בארץ ובעולם ימשיכו לעקוב אחרי הדיווחים בנוגע להתפשטות מגפת הקורונה. גורם נוסף שישפיע על המסחר היום ובימים הקרובים הוא הדיווחים בנוגע לחבילת תמריצים נוספת למשק האמריקאי.

בסין פורסם היום כי הכלכלה התרחבה ב-4.9% ברבעון השלישי, נתון מעודד אמנם אבל נמוך מצפי הכלכלנים שעמד על 5.2%. עוד דווח בסין היום כי המכירות הקמעונאיות גדלו ב-3.3% בספטמבר לעומת החודש המקביל אשתקד, התפוקה התעשייתית התרחבה ב-6.9%.

בזירת המסחר בסחורות, הנפט מסוג ברנט רושם ירידה קלה ונסחר סביב 42.80 דולר לחבית וגם הזהב יורד קלות לרמה של 1,904 דולר לאונקיה.

עונת הדוחות בניו יורק תיכנס לקצב גבוה יותר השבוע ובין השאר יפרסמו דוחות טסלה, אינטל, נטפליקס וצ'ק פוינט הישראלית. 

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי לפי תחזית הקרן העולמית, המשבר הנוכחי יהווה זרז משמעותי להאצה בגידול משקלה של הכלכלה הסינית בכלכלה העולמית (מבוסס על PPP ) ל-21% בשנת 2025 לעומת 17% ב-2019, מה שיפתח פער מול הכלכלה האמריקאית שמשקלה צפוי לרדת מ-16% ל-15%. גם משקל הכלכלה האירופאית ירד. מלבד סין, צפוי לגדול משקל הכלכלה ההודית והכלכלות המתפתחות באסיה מלבד הודו וסין. למעשה, משקל המדינות המתפתחות באסיה צפוי לעלות מ-32% ל-36%, כאשר משקל ארה"ב ואירופה יחד צפוי לרדת מ-31% ל-29%.

"משקל התרומה לצמיחה של המדינות המתפתחות באסיה צפוי להישאר כמעט ללא שינוי ברמה של כ-60%, כאשר התרומה של סין צפויה לרדת ושל הודו לעלות. לעומת זאת, התרומה לצמיחה של ארה"ב ואירופה יחד צפויה לרדת מכ-20% ב-2019 לכ-14% ב-2025 . בשורה התחתונה,  בחמש השנים הקרובות אזור אסיה צפוי לתפוס יתרון כלכלי משמעותי ביחס למדינות המפותחות. מצב זה תומך בהמלצתנו להסיט השקעות לאסיה", הוא כותב.