חשמול הרכבות: תאריך היעד הוקדם בארבע שנים, ליקויי בטיחות עלולים לעלות בחיי אדם

החדשות הטובות בדוח המבקר הן שתאריך היעד להשלמת פרויקט חשמול הרכבות הוא 2025 - הקדמה של ארבע שנים לעומת המועד שהוצג לפני שנה • החדשות הרעות הן שעדיין לא יושמו פתרונות לליקויים הנוגעים לחילוץ במקרה של תאונות

רכבת ישראל, נתיבי איילון - תל אביב / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל, נתיבי איילון - תל אביב / צילום: איל יצהר

לאחר איחורים ועיכובים של שנים שעלו בפגיעה חמורה בשירות לנוסעים ובהוצאות מיותרות של מאות מיליוני שקלים, פרויקט חשמול הרכבות עלה סוף סוף על הפסים ומתקדם בהתאם ללוח זמנים חדש. אולם המלצות דוחות קודמים של המבקר בנושא יושמו רק באופן חלקי, וליקויים בתחום הבטיחות, החילוץ וההצלה שלא תוקנו - עלולים לסכן את חיי הנוסעים במקרה של תאונה או תקלה.

דוח הביקורת הנוכחי של המבקר על פרויקט הדגל של רכבת ישראל בעשור הנוכחי הוא השלישי במספר, ונעשה בהמשך לדוחות ביקורת שהתפרסמו ב-2014 וב-2018. החדשות הטובות הן שהפרויקט מתקדם בהתאם ללוח זמנים חדש הקובע כי תאריך היעד להשלמתו הוא שנת 2025 - מדובר אמנם בדחייה של ארבע שנים לעומת המועד הרשמי (2021) אך מצד שני גם בהקדמה של ארבע שנים לעומת המועד שהוצג להנהלת משרד התחבורה רק לפני שנה.

מבדיקת יישום ההמלצות של הדוחות הקודמים עולה תמונה מעורבת. הרכבת, שמנוהלת בשנה האחרונה על ידי מנכ"ל חדש, מיכה מייקסנר, החליפה את האחראים על ניהול הפרויקט ומקדמת את פריסת התשתיות לקווים נוספים ואת חיבור המוסך המיועד לרכבות באשקלון לרשימת המסילות המחושמלות. מצד שני לא קודמו המלצות בתחומי החילוץ וההצלה: תשתיות הקשר של מד"א לשעת חירום אינן מקושרות לאלה של גופי הצלה אחרים ולא נרכשו רכבים דואליים (המסוגלים לנסוע על גבי מסילות) להובלת כוחות החילוץ וההצלה במקרים של תאונות בתוך מנהרות הרכבת בקו המהיר.

חשמול הרכבות הוא ככל הנראה הפרויקט הכושל ביותר בתחום התחבורה בשנים האחרונות. עיכוב של שנים בביצוע הפרויקט חולל שרשרת של הסתבכויות: הרכבת לא הייתה יכולה להשתמש בקרונות וקטרים חשמליים שהזמינה במיליארדי שקלים ובמקביל נאלצה לרכוש קרונות וקטרים בעלי יכולת הנעה דואלית (בדיזל ובחשמל) כדי להקל על מצוקת הציוד הנייד הגדולה שנוצרה.

שלוש שנים וחצי לאחר המועד המתוכנן, עדיין לא הושלמה הצטיידות כוחות החילוץ וההצלה

מחדלי הרכבת בלטו בעת פתיחת הקו המהיר לירושלים, הקו המחושמל הראשון בישראל, שהיה אמור להיפתח באפריל 2018 ונפתח בסופו של דבר בשלבים ובאיחור של כשנה (עד לפתיחתו המלאה). אחת הסיבות המרכזיות לעיכובים הייתה היערכות לקויה של כוחות החילוץ וההצלה לאירוע של תאונה באחת המנהרות שלאורך הקו - הארוכה שבהן היא באורך 11 קילומטרים. ואולם מדוח המבקר מתברר כי שלוש שנים וחצי לאחר המועד המתוכנן, עדיין לא הושלמה הצטיידות כוחות החילוץ וההצלה ברכבים הייעודים הנדרשים לצורך פינוי וסיוע בעת חירום.

"הובלת כוחות חירום באמצעות רכבת כוננית אינה מיטבית", מזהיר המבקר. "היא עשויה להאריך את משך זמן הפינוי ועלולה לעלות בחיי אדם. נמצא כי לא בוצע תרגיל מרכזי מסכם נוסף לצורך תיקון הליקויים שהועלו בתרגילים הקודמים בהובלת כוחות חירום ופינוי נפגעים באמצעות הרכבת; נמצא חסר בציוד הנדרש של מד"א בתחנת נבון; צפויים קשיים בפינוי נפגעים ממפלס התחנה התחתון למפלס הכניסה; ולא הוסדרה מערכת קשר בין מד"א לגופי החירום האחרים".

פרויקט חשמול הרכבות אמור להביא את תשתית הרכבות בישראל לזו של מדינות אירופה - שם מוחשמלת כמחצית מרשת המסילות כבר עשרות שנים. המעבר לחשמל מאפשר לרכבת להצטייד ברכבות מהירות יותר, ארוכות יותר ומזהמות הרבה פחות.

חברת רכבת ישראל החלה לקדם את פרויקט הרכבות בצורה רצינית בסביבות שנת 2010. אז דובר על חשמול 420 קילומטרים של מסילה, ותאריך היעד לסיום הפרויקט, שנדחה מספר פעמים, עמד על 2021. תקציב הפרויקט הוערך בכ-12 מיליארד שקל. מבדיקת המבקר עולה כי עד היום הוציאה הרכבת על הפרויקט כבר 3.7 מיליארד שקל. בעוד ששיעור ההוצאה התקציבית כבר מגיע ל-31% מעלות הפרויקט, מגיע שיעור הביצוע רק ל-13% מהפרויקט: עד היום חושמלו מסילות רכבת באורך 64 קילומטרים מתוך 480 קילומטרים מתוכננים. להערכת המבקר, העיכוב המתמשך בביצוע הפרויקט, המתקרב כבר לחמש שנים, כבר עלה לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים.

רכבת ישראל: "בשנה וחצי האחרונות קיבל הפרויקט תנופה משמעותית"

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל תלמד את הדוח ותפעל בהתאם למסקנותיו, כפי שעשתה בעבר. בשנה וחצי האחרונות קיבל הפרויקט תנופה משמעותית. לוחות הזמנים הוגדרו מחדש ומגלמים הקדמה של כחמש שנים בהשוואה למאפייני הפרויקט שבדק מבקר המדינה. לוח הזמנים החדש שסוכם עם המדינה הואץ משמעותית ובמסגרתו הקו החשמלי בין ירושלים להרצליה הושלם והופעל מסחרית לנוסעים בהקדמה של חצי שנה בהשוואה להתחייבות של הרכבת למדינה.

"בתקופה האחרונה, שאופיינה בהפסקה וצמצום תנועת הרכבות בשל הקורונה, שולבו קבלנים נוספים, והואצה הקמת תשתית החשמול של הקו מאשקלון לטבעת השרון (בני ברק, ראש העין, כ"ס, הרצליה), ובמקביל מואצת השלמת המוסך החשמלי באשקלון שיקלוט את הרכבות החשמליות החדשות שיגיעו במהלך השנה הקרובה.

"לשמחתנו הישגים אלה מקבלים ביטוי בדוח המבקר, כמו גם הפקת לקחים נוספים כגון ביצוע הרצות מספקות, מינוי בעלי תפקידים שעליהם הומלץ ע"י המבקר בעבר, והצטיידות בכלי רכב וציוד". 

תגובת משרד התחבורה לדוח המבקר על עיכובים בהשלמת חשמול קווי הרכבת: "למרות הערת המבקר על עיכובים בהשלמת חישמול הרכבת, משרד התחבורה ניצל בשנה האחרונה את השבתת תנועת הרכבות בתקופת הקורונה לביצוע מבצעי תשתית מורכבים התומכים בפרויקט, וקיצר את לוחות הזמנים בשנה ועד חמש שנים, בקווים שונים ברשת המסילות. כך למשל, חשמול קו הרכבת בין אשקלון לרעננה הוקדמה בשנתיים וחשמול קו נהריה-תל אביב הוקדם בחמש שנים.

"חשמול הרכבת הוא אחד הפרויקטים המרכזיים שמשרד התחבורה מקדם בשנים האחרונות. משרד התחבורה נתן עדיפות לביצוע מיזם חישמול הרכבת, שהביא לקידום העבודות, אף על חשבון תנועת הנוסעים, להם סיפק המשרד פתרונות תחבורתיים חליפיים; שולבו קבלנים מקומיים לביצוע עבודות הנדסה אזרחית התומכות במיזם החשמול; והואץ ביצוע מוסך הקרונועים החשמליים באשקלון.

"מהלכים אלה, לצד שילוב מנגנוני תמריץ בחוזה הקבלן, אפשרו רצף עבודה של הקבלן ותרמו לקליטה נרחבת של צוותי עבודה מחו"ל, הגבירו משמעותית את התפוקות בפרויקט, והביאו להקדמה דרמטית במועדי סיום העבודות על הקווים.

"יצוין כי במכרז לביצוע עבודות החשמול, שנערך בשנת 2015, זכתה חברת SEMI הספרדית. לצערנו, תחילת העבודות התעכבה עקב תביעות משפטיות של המציעים שלא זכו, עד לחתימת הסכם פשרה בינואר 2018. כאמור, בשנה האחרונה, משרד התחבורה ורכבת ישראל השקיעו מאמצים רבים במימוש פרויקט החשמול.

"האיחורים בקו ירושלים-ת"א צומצמו באופן משמעותי. הקו לסבידור הושלם בחודש מרץ. קו הרכבת המחבר את קשת השרון לאשקלון נמצא בתהליכי בניה מתקדמים וצפוי להיות מושלם עם השלמת מוסך הקרונועים".