מינהלת הגמלאות: אכיפה חלקית ורשלנית והיעדר מנגנוני בקרה

הגוף האחראי על תשלומי הפנסיה יזם מבצע לאיתור אלמנות ואלמנים של עובדי מדינה שממשיכים לקבל פנסיית שארים למרות שהם חיים עם בן זוג חדש • ואז התעלם מתשובות 66 מתוך 70 המשיבים - שהמשיכו לקבל פנסיה תקציבית בניגוד לתקנות

חיסכון פינסיוני / צילום: שאטרסטוק
חיסכון פינסיוני / צילום: שאטרסטוק

ב-2015 יזמה מינהלת הגמלאות מבצע לאיתור אלמנות ואלמנים של עובדי מדינה שממשיכים לקבל פנסיית שארים למרות שהם חיים עם בן זוג חדש. במסגרת המבצע נשלחו מכתבים לכ-14 אלף שארים שהתבקשו להצהיר האם הם חיים עם בן זוג חדש. 70 צדיקים מבין השארים, השיבו לפניית המנהלת ושלחו תצהירים המעידים כי הם אכן חיים עם בן זוג חדש, אולם במינהלת לא טרחו לטפל בתשובותיהם של 66 מתוך 70 המשיבים - והם המשיכו לקבל פנסיה תקציבית בניגוד לתקנות. הסיפור החלמאי הזה עולה מבדיקה שערך מבקר המדינה במינהלת הגמלאות. לצד אדישות לבזבוז כספי ציבור, מגלה הבדיקה רשלנות בבקרה וליקויים בתפעול של מערכות התשלומים, שהביאו לכך לטעויות בתשלומים שהועברו לכ-100 אלף גמלאים.

בדיקת המבקר נערכה במינהלת הגמלאות, הגוף הממשלתי האחראי על תשלומי הפנסיה לכל הגמלאים שאינם של מערכת הביטחון, המשטרה והשב"ס. מדובר בין היתר בגמלאים שהיו עובדים במשרדי הממשלה, במערכת ההוראה, במערכת הבריאות ובמערכת המשפט. בסך הכל שולמו בשנת 2019 באמצעות המינהלת 10 מיליארד שקלים, גמלאות לכ-91 אלף גמלאים ולכ-15 אלף שארים של גמלאים שהלכו לעולמם. התחייבויות תשלומי הפנסיה העתידיים של המנהלת עמדו בסוף 2018 על 320 מיליארד שקל, כמחצית מסך ההתחייבויות של המדינה, שעמד על 649 מיליארד שקלים. מרבית יתרת הסכום - 266 מיליארד שקל - היא התחייבות המדינה לפנסיה עבור גמלאי מערכת הביטחון.

התמונה המצטיירת מדוח הביקורת היא של אכיפה חלקית, לא עקבית ואף רשלנית מצד המינהלת, היעדר מנגנוני בקרה ואכיפה תקנות הזכאות לפנסיה. כך למשל, המינהלת אינה מאמתת את פרטי חשבונות הבנק שאליהם מועברים כספי הפנסיה, ומשאירה בכך פתח למעשי הונאה מצד עובדים במינהלת. בשל העברת המערכת לספק חדש של מערכת השכר נעשו טעויות בתשלומי הקצבאות לכ-100 אלף גמלאים, 76 אלף מתוכם קיבלו פחות מהמגיע להם (אולם ההפרשים הם בסכומים לא משמעותיים).

בנוסף מתברר כי המינהלת לא ניכתה מס מלא מחשבונותיהם של כ-70 גמלאים ואינה מקפידה להפסיק לשלם קצבאות לגמלאים החיים בחו"ל שאינם מדווחים לה אחת לחצי שנה כנדרש.