ועדת העבודה והרווחה אישרה היום את הרחבת חוק מענק

הצעת החוק הממשלתית תעניק מענק חד פעמי למקבלי קצבאות הנכות, כפיצוי על העיכוב בפעימה השלישית להעלאת הקצבאות, שהייתה אמורה להכנס לתוקף בינואר 2020 • יו"ר הוועדה חיים כץ: 64 אלף ילדים בעלי מוגבלויות נוספים יקבלו מענק של 1,000 שקל במסגרת החוק שצפוי להיות מאושר במליאה בקריאה שנייה ושלישית

חיים כ"ץ בדיון ועדת עבודה, הרווחה והבריאות בנושא אישור מענק למקבלי קצבאות הנכות / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
חיים כ"ץ בדיון ועדת עבודה, הרווחה והבריאות בנושא אישור מענק למקבלי קצבאות הנכות / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (ב') את הרחבת חוק מענק לבעלי מוגבלויות כך שכלל הילדים בעלי המוגבלויות יקבלו גם הם מענק שנתי. זאת לאחר שלדרישת יושב ראש הוועדה חיים כץ 64 אלף ילדים נכים נוספים יקבלו מענק של 1,000 שקל במסגרת החוק שצפוי להיות מאושר במליאה בקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק הממשלתית תעניק מענק חד פעמי למקבלי קצבאות הנכות, כפיצוי על העיכוב בפעימה השלישית להעלאת הקצבאות, שהייתה אמורה להכנס לתוקף בינואר 2020.

על פי הצעת החוק המענק ישולם לזכאים על פי חישוב של כ-150-500 שקל בחודש כפול 12 חודשים, על פי הקריטריונים שנקבעו בהתאם לסוג הקצבה, אחוז הנכות ומספר חודשי הזכאות לקצבה במהלך שנת 2020. כך למשל זכאי קצבת נכות כללית לאורך כל שנת 2020, בעל 100% נכות יזכה למענק בגובה 2,280 שקל.

כמו כן, זכאים לקצבת נכות אשר מונשמים יקבלו 5,341 שקלים כפול 12 חודשים (כ-64 אלף שקל). בהצעה המקורית נקבע המענק ישולם בשתי פעימות, אולם לדרישת יו"ר הוועדה הסכים שר האוצר ישראל כ"ץ לתת את המענק בפעימה אחת.

לאחר שהתברר במהלך הדיון שהתקיים מוקדם יותר היום כי נוסח ההצעה המקורי נותן מענה רק ל-10,000 ילדים נכים, מתוך 74 אלף, העלה כץ דרישה כי כל ילד נכה שאינו זכאי למענק על פי הקריטריונים המפורטים בהצעה יקבל גם הוא מענק על סך 1,000 שקלים ושר האוצר ישראל כ"ץ אישר את התיקונים בחוק. עלות המהלך, לאחר התיקון שהתקבל היום בוועדת העבודה והרווחה - כמיליארד שקל.

שר האוצר, ישראל כ"ץ אמר לאחר אישור החוק בוועדה כי "אני מלווה את ארגוני הנכים. מכניסתי לתפקיד הצבתי את הסיוע לארגוני הנכים בראש סדר העדיפויות וכך פעלתי. בנוסף, פתרתי את נושא הילדים הנכים והם יהיו זכאים למענק שנתי. אנו מחויבים לסייע ולחבק את הנכים ולממש את ההבטחות שניתנו להם. אמשיך ללוות מקרוב את ציבור הנכים גם בעתיד".

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ אמר "אני מקווה שנשלים בקרוב את החוק הקבוע להגדלת קצבאות הנכות שהובלתי בתקופתי כשר רווחה. אני מברך על המענק שאושר ועל ההסכמות שנוספו, כך שכלל הילדים הנכים יקבלו סיוע, כראוי". במהלך הדיון אמר מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר כי "זה לא כל מה שראוי ונכון לתת אבל תחת הנסיבות זה המתווה הטוב ביותר שאפשר לתת".