אור ירוק לקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה סופית את תוואי הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים ובתוך כך הכריעה במחלוקת שהתעוררה סביב מעבר הקו באזור עמק רפאים

הרכבת הקלה בירושלים/ צילום : תמר מצפי
הרכבת הקלה בירושלים/ צילום : תמר מצפי

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה סופית את התוכנית למעבר הקו הכחול של הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים, זאת לאחר שקיבלה את המלצת הוועדה המקומית. בהחלטתה קראה הוועדה למגישי התוכנית "לפעול לקידומה ביעילות ובהקדם האפשרי, וזאת נוכח חשיבותה של התוכנית לעיר ולהמשך פיתוחה".

מדובר בהחלטה שהתקבלה אחרי מאבק מתוקשר, המתקיים בשלוש השנים האחרונות, בין התומכים והמתנגדים למעבר הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים, שמשמש כציר הראשי של שכונת המושבה הגרמנית. מדובר בקטע קצר מתוך מסלול הקו הכחול של הרכבת הקלה שאמור לחבר את העיר מצפון לדרום, בתוואי שאורכו 23 ק"מ ועושה את הדרך משכונת רמות ועד לשכונת גילה.

המתנגדים לתוכנית, שכולם מתגוררים או שיש להם עסקים ברחוב עמק רפאים, הקימו עמותה, גייסו מאות אלפי שקלים, שכרו משרד יחסי ציבור, ואף פתחו עמוד פייסבוק בשם "עוצרים את רכבת הרפאים". בין היתר, הפרופסור לספרות אריאל הירשפלד, המתגורר באזור, פרסם טור דעה בעיתון "הארץ" שבו טען שהסוגיה המקומית "נוגעת בגורלה של ירושלים כעיר היסטורית, כאתר תיירות, וכאתר מורשת שהוא קניינה של התרבות הישראלית כולה, ובעצם - הרבה מעבר לה". לפי תפיסתו, רכבת קלה בעמק רפאים "תהרוס סופית את ירושלים ההיסטורית".

בחודש אוגוסט 2020 קבע בית המשפט המחוזי ירושלים, כי התוכנית תוחזר לדיון נוסף בוועדה המחוזית, לאחר שזו תקבל את המלצת הוועדה המקומית. בדיון שהתקיים לפני כחודש בוועדה המקומית היא קבעה כי החלופה שהופקדה בוועדה המחוזית, היא חלופת רכבת על הקרקע ברחוב עמק רפאים, ושהיא החלופה הנכונה והראויה, וכי היא ממליצה עליה לוועדה המחוזית.

בהחלטתה כעת קבעה הוועדה המחוזית כי לחלופה על קרקעית בעמק רפאים יש יתרונות רבים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים: בהיבט התחבורתי, החלופה מציעה פתרון תחבורתי למערכת הרכבת הקלה, בכך שהיא משלימה את שלוחת מלחה של הקו הכחול, ומאפשרת את חיבור שכונות דרום העיר לרשת הרכבת הקלה. בהיבט הסביבתי, הוועדה מצאה כי בטווח הארוך, חלופת עמק רפאים היא העדיפה ביותר מאחר ותביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר וברעש ברחוב עמק רפאים בשל הצמצום המשמעותי בשימוש של כלי הרכב. בהיבט האורבני, הרכבת תביא להפחתה דרסטית של רכבים, משאיות ואוטובוסים ברחוב ותהפוך את הרחוב לנעים יותר לשהייה ובכך תתרום לכל השימושים הקיימים ברחוב.

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, הדגישה את תרומתו הרבה של הקו הכחול לירושלים: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה".