במשרד העבודה דורשים לאשר בעצמם תקני פיגומים

רפורמת הפיגומים שנועדה להבטיח כי באתרי בנייה בישראל יעבדו עם פיגומים לפי תקן אירופאי מתקדם תקועה • במשרד העבודה מבקשים כעת כי יתאפשר להם לאשר פיגומים, פעולה שרק מכון התקנים מוסמך לבצע כיום

פועלים באתר בניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פועלים באתר בניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משרד העבודה מקדם תקנה לפיה צוות בניהול המשרד יוסמך לאשר פיגומי זקיפים לאתרי בנייה. כחלק מרפורמת הפיגומים עליה הוחלט לפני כשנתיים, הוטל על מכון התקנים לאשר פיגומים לפי תקן אירופאי, אלא שמחלוקות מקצועיות מנעו זאת עד כה.

"המהלך בא על רקע העיכוב מזה שנתיים באישור מכון התקנים לאישור פיגומים בישראל", אומר המהנדס חזי שורצמן, ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה ומפקח עבודה ראשי. מנגד באיגוד קבלני הפיגומים טוענים כי המתווה החדש יאפשר דווקא זיופים בתחום, ויתכן כי נמשיך לראות באתרי הבנייה פיגומים לא בטיחותיים. ממכון התקנים נמסר גי "אנו נקבל בברכה ונתמוך בכל מהלך שימנע תאונות עבודה באתרי בנייה בישראל".

בכדי לקדם את הנושא, פרסם מינהל הבטיחות טיוטת תקנות שתאפשר לו לאשר עמידה של פיגומי זקפים בדרישות תקן En12811 (התקן האירופי), לצד מכון התקנים, שבסמכותו לאשר פיגומים לפי התקן הישראלי.

"מדובר ברפורמה בטיחותית היסטורית בתחום הפיגומים. היוזמה של מינהל הבטיחות במשרד העבודה תאפשר לקדם את אישור הפיגומים על פי תקנים אירופאיים והפיכת אלמנט זה לחובה בכל אתר בנייה בישראל. המטרה שכל פיגום בכל אתר יהיה תקני ובטיחותי כפי שכבר קיים שנים רבות באירופה. מהלך זה צפוי להגדיל את בטיחות העובדים בענף הבנייה בישראל באופן דרמטי", מוסיף שורצמן.

הישג על הנייר בלבד

רפורמת הפיגומים הוצגה כאחד ההישגים העיקריים בהסכם שהושג בין ההסתדרות, התאחדות הקבלנים והמדינה לאחר האיום בהשבתת המשק לפני כשנתיים. על פי הסיכום שהושג, הטמעת הפיגומים החדשים אמורה הייתה להתבצע בהדרגה.

תקן הפיגומים עצמו נכנס לתוקף ב-27 ביולי - לפני כמעט שלושה חודשים - ומחייב כל קבלן שבונה בניין בן כארבע קומות ומעלה להתקין פיגומים תקניים בלבד. אלא שעד היום לא הוסדרו הבדיקות שאמורות להעניק את אישור התקינות.

יו"ר העמותה לקידום הבטיחות והאיכות בענף הפיגומים, מאיר שמש, אמר ל"גלובס" כי הוא מסתייג מהשינוי המוצע. לדבריו, "הכוונות של משרד העבודה טובות, אבל הם לא מכון בדיקה. זה יהיה פרוץ לזיופים. יבדקו רק ניירות. זה בעצם מחזיר אותנו אחורה למה שהיה לפני יותר משנתיים. עוד דבר חשוב שאמרנו הרבה בוועדות בכנסת הוא שרוב הנפילות מגובה בכלל לא היו שייכות לפיגום זקיפים אלא לפיגומים מסוגים אחרים, לנפילה מפיר של מעלית, ממרפסות וכו'. יש חוסר ידע וחוסר אכיפה".

"במשרד העבודה טיפסו על עץ גבוה"

קובי נרקונסקי מחברת מצב, בין החברות הגדולות בארץ לציוד בניין, חושש גם הוא מאישור כזה. "אמרתי את זה בכנסת יותר מפעם אחת: משרד העבודה טיפס על עץ גבוה מדי. כל כמה חלקי מתכת חלודים יוכלו להיכנס לישראל עם 'צטלע' (פתק) שהם פיגום תקני מאושר. גם בחו"ל לוקח הרבה זמן לבדוק את העניין הזה, אז אתם מצפים שמכון התקנים יעשה את זה יותר מהר מהם? במכון התקנים רק וידוא של התעודות לוקח חודש ימים. חוץ מזה, יש עניין של אקלים ושל אופי הבנייה. התקן הישראלי הוא תקן טוב מאוד ומתאים לאופי הבנייה בישראל. אין לנו קרח ואין לנו שלגים אבל מזג האוויר מאוד חם, לכן מכון התקנים נתן דגשים ביחס לאופי האקלים והעבודה".

שמש מוסיף כי "פרצו את כל הגדרות ולא יצא מזה שום דבר טוב. נכון שמכון התקנים התחייב על משהו שלא עמד בו, אבל זה לא אומר שצריך להקים מסלול אחר".

כמה פועלים נפגעו בשנתיים האלה בתאונות של פיגום זקיפי?
שמש: "מעט מאוד. למרות שזה הפיגום הכי נפוץ במדינה. אתן לך דוגמה משבוע שעבר. הייתה תאונה באחד הקיבוצים בצפון, נפלו שלושה פועלים ונפצעו קשה. אמרו שזו נפילה מפיגום זקיפים אבל זה לא היה נכון - היה שם פיגום עץ".

שמש שואף לצרף את קבלני הפיגומים כענף בפני עצמו ברשם הקבלנים. "ברגע שאנחנו רשומים אצל רשם הקבלנים ונהיה איגוד יציג, אז במקרה של תאונה תהיה גם לנו הסמכות לחקור ולבדוק את העניין".

ממכון התקנים נמסר כי "אנו נקבל בברכה ונתמוך בכל מהלך שימנע תאונות עבודה באתרי בנייה בישראל".