קמעונאות | פיצ'ר

פשוט לקחת וללכת: הסטארט-אפ הישראלי שימכור לצרפתים מוצרים ללא קופה

קזינו גרופ הצרפתית, מקבוצות הקמעונאות הגדולות באירופה, צפויה לפתוח בדצמבר חנות ראשונה שבה יהיה ניתן לרכוש מוצרים ללא קופה • זאת בעזרת הטכנולוגיה של חברת Shekel Brainweigh הישראלית, שנעזרת במדפים חכמים שמזהים את המוצרים לפי משקלם ומיקומם

חנות הפיילוט של Box. פונה לקהל צעיר / צילום: Casino groupe
חנות הפיילוט של Box. פונה לקהל צעיר / צילום: Casino groupe

השינויים בהרגלי הצריכה והחיבור של רשתות קמעונאות עם חברות הטכנולוגיה עומדים לשנות את חוויית הקניות בסופרמרקט שאנחנו מכירים. אמזון כבר טלטלה את השוק עם הרשת שהקימה תחת השם "אמזון גו" בה היא מוכרת מוצרים ללא קופה - "פשוט לקחת ולצאת", וכעת קמעונאיות נוספות ברחבי העולם מתחרות על היכולת לייצר חוויה דומה.

לשם כך חברה קבוצת קזינו גרופ הצרפתית, הנחשבת לאחת מקבוצות הקמעונאות הגדולות באירופה, לחברת Shekel Brainweigh הישראלית. הטכנולוגיה של האחרונה מוכרת בישראל בזכות החיבור שלה לתנובה שמפעילה באמצעותה מקררים של הצרכניה.

לאחר שהיעילות של הטכנולוגיה הוכחה, הרשת החלה להפעיל פיילוט לעובדיה במטה שלה בפריז. בחודש דצמבר היא צפויה לפתוח חנות ראשונה לקהל הרחב בה יהיה ניתן לרכוש מוצרים ללא קופה.

החנות החדשה ששמה הוא Box, תפעל תחת רשת Monoprix בפורמט העירוני המוקטן שלה (Monop). מדובר בחנות שגודלה 18 מ"ר, והיא מכילה ארבעה שדות של מדפים חכמים למוצרים יבשים, וארבעה מקררים שהוטמעה בהם הטכנולוגיה שהופכת אותם למקררים חכמים. המקררים כמו גם המדפים מחוברים למערכת שמזהה את המוצרים לפי המשקל שלהם. למעשה מדובר בחנות שניתן "להזיז" ממקום למקום שכן היא בגודל של מכולה.

בלי מצלמות ובלי בעיות בסוגיית הפרטיות

הרעיון הוא שהלקוח מעביר כרטיסי אשראי והדלת לחנות נפתחת, לאחר מכן הוא בוחר את הפריטים שהוא רוצה שנרשמים בעגלה וירטואלית. בסיום הלקוח מגיע לנקודת היציאה, מוצגת לו רשימת הקניות שהמערכת זיהתה, והוא מאשר את התכולה והתשלום - ויוצא.

בשלב הנוכחי לקוח אחד בלבד יכול להיכנס לחנות בכל פעם. בשלב הבא של הפרויקט מתוכנן שילוב של מערכת זיהוי קונים, כך שיתאפשר ליותר מלקוח אחד לשהות בחנות בו זמנית.

החנות כוללת כ-300 סוגי מוצרים, בהם מזון, מזון טרי ארוז, מוצרי ניקיון והיגיינה ואביזרים. קהל היעד כפי שמגדירים אותו בחברה, הוא צעירים שרוצים להצטייד בקניות השלמה גם בשעות בהן החנויות הרגילות סגורות. שכן משום שהיא לא מופעלת בידי בני אדם, היא יכולה לפעול 24 שעות ביממה.

החנות החדשה שנקראת כאמור Box מורכבת מחיבור של כמה שותפים טכנולוגיים. לצדShekel Brainweigh המספקת את מערכת זיהוי המוצרים וניהול החנות, פועל גם Orika סטארט-אפ אירופי שמספק את תוכנת הקופה, ואילו Ingenico, CB את מערכת התשלום.

הקמעונאית הצרפתית לא מתכוונת להסתפק בחנות אחת מהפורמט החדש, ומנהלת מו"מ לפתיחת חנויות במיקום נוספים, ביניהם שדות תעופה, בתי מלון, מקומות עבודה, ועוד.

בחברה לא נקבו במספר החנויות שצפויות להיפתח - אך ההערכות הן כי מדובר על עשרות חנויות בשנה הקרובה, ובעתיד יתכן כי היא תורחב גם לרשתות נוספות בקבוצת קמעונאות המזון אשר מונה למעלה מ-11 אלף חנויות בעולם בצרפת ובאמריקה הלטינית, ולה מחזור מכירות שנתי של כ-35 מיליארד אירו. ההערכה היא כי השקעה בהקמת כל חנות תעמוד על 50-100 אלף אירו, תלוי בגודלה ובמגוון המוצרים.

ההבדל המשמעותי בין הטכנולוגיה של Shekel Brainweigh לבין מתחרות עליהן דיווחנו בעבר, הוא היעדר השימוש במצלמות. בעוד שהטכנולוגיה של חברות כמו הסטארט-אפ הישראלי טריגו ויז'ן שמספק פתרון של חנויות ללא קופאיות מבוססת על רשת של מצלמות חכמות, במקרה של Shekel Brainweigh לא נעשה בהן שימוש כלל.

"היתרון הגדול של הטכנולוגיה הזו לעומת שימוש במצלמות הוא הימנעות מבעיית פרטיות וחוקי GDPR בעיקר באירופה", אומר ל"גלובס" אודי ויזנר, מנכ"ל הסטארט-אפ Shekel Brainweigh. לדבריו, מדובר בטכנולוגיה של מדפים חכמים שמזהים את המוצרים בחנות רק לפי משקלם ומיקומם על המדף.

איפשהו בין מכולת לבין מכונה אוטומטית

ואולם, החיסרון בחנויות של Shekel Brainweigh לפחות בשלב הנוכחי הוא גודלן, או ליתר דיוק הקוטן שלהן. כך למשל, חנות הפיילוט של טריגו ויז'ן ושופרסל משתרעת על שטח של 100 מ"ר, החנות הראשונה שפתח אמזון בסיאטל תחת השם "אמזון גו" משתרעת על שטח של 180 מ"ר, ואילו החנות החדשה שתפתח קזינו משתרעת כאמור על שטח של 18 מ"ר בלבד - משהו בין מכולת לבין מכונת משקאות או חטיפים אוטומטית.

סוג של "חסרון" נוסף עמו מתמודדות החנויות הללו שפועלות ללא קופה, הוא היעדר היכולת למכור מוצרים בתפזורת כמו פירות, ירקות או שקדים בניגוד למה שמוכר כיום מחוויית הקניה בסופר. אלא שלדברי ויזנר, השיטה של מכירה בתפזורת היא פחות רלוונטית עבור סוג החנויות הללו: "בכל מקרה במכירה בחנות שפונה לקהל צעיר, מוכרים יחידות בודדות או מארזים קטנים ושקולים מראש שבהם אנחנו יודע לטפל".

בנוסף, הטכנולוגיה של החברה מזהה גם מוצרים כמו סלטים וכריכים - "כל עוד יש להם מאפיין משקל מוגדר היטב". "הפתרון שלנו מכוון לחנויות נוחות, ועולם מכונות הממכר ומיקרו מרקט. בשלב זה אנחנו לא מכוונים לסופרמרקטים גדולים" מסביר ויזנר, תוך שהוא מוסיף: "ומעדיפים להתמקד בסגמנטים שמתקדמים יותר מהר ביישום חדשנות בפרויקטים כבר עכשיו".

Shekel Brainweigh - Retail Innovation Division הוא סטארט-אפ ישראלי שנמצא בבעלות חברת ההחזקות Shekel Brainweigh הישראלית הנסחרת בבורסה האוסטרלית ומתפקד כחטיבה עצמאית. תחת אותה קבוצה פועלת גם חברת מאזני שקל מקיבוץ בית קשת, המספקת מערכות שקילה דיגיטליות. אגב, לפני כחודש נתמנה אריק שור, מנכ"ל תנובה לשעבר לשמש כיו"ר ומנכ"ל החברה האם.

פעילות החדשנות הקמעונאית של החברה הוקמה ב-2018 על ידי היזמים אלירן וקנין וגיא משה שחברו למאזני שקל להקמת הסטארט אפ. וקנין משמש כיום כ סמנכ"ל המוצרים של הסטרט-אפ, ומשה הוא ה-CTO.

החברה פועלת ממגדלי אלון בת"א, ומעסיקה כ-20 עובדים, חלקם פועל באירופה ובארה"ב.

במקביל לפעילות בחו"ל, החברה מפעילה באמצעות הטכנולוגיה שלה גם כ-70 מקררי הצרכניה של תנובה מתוך כ-400 מקררים כאלו. 

Shekel Brainweigh Retail Innovation

חברת סטארט-אפ ישראלית בבעלות חברת ההחזקות Shekel Brainweigh הישראלית הנסחרת בבורסה האוסטרלית ועוסקת בטכנולוגיות לקמעונאות חכמה ● החברה הוקמה ב-2018 ומעסיקה 20 עובדים, המטה שלה ממוקם בתל אביב ● בישראל החברה מספקת מקררים חכמים לצרכניה של תנובה, ובצרפת מדפים ומקררים חכמים לקבוצת קזינו