כחול לבן: לא נשב עם נתניהו אם לא יקדם תקציב דו שנתי

גורמים פוליטיים הסבירו את הרצון ללחוץ את נתניהו כעת בהבטחה לעבודה על התקציב שכן ברור להם שהוא אינו רוצה בבחירות. המחיר שיאלצו לשלם לדבריהם בהליכה לבחירות כעת הוא קטן משמעותית מאשר היגררות לבחירות בתאריך נוח יותר לנתניהו ואחרי הפסד במלחמה על התקציב

בנימין נתניהו ובני גנץ בפתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ בפתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

כחול לבן החליטו ללכת עד הסוף באיומי הבחירות על נתניהו והיום בצעד כולל של החרפת מסרים מבית הבהירו שוב כי לא יישבו עוד עם נתניהו בממשלה אם לא יקדם תקציב כפול לשנים 2020-21. שאלת היתכנות האיומים עצמם עוד מוטלת בספק שכן יציאה לבחירות כעת גם אם לא תטיב עם נתניהו, תחסל בוודאות מחצית מכוחה של כחול לבן. יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר היום ׁ(ב') בישיבת הסיעה כי "אני לא מוכן להיות בן ערובה במצב פוליטי של אף אחד. סדר העדיפויות שלי הוא סדר העדיפויות של מדינת ישראל ולא של עצמי. גם בצד השני סדר העדיפויות צריך להיות לא זה של בנימין נתניהו אלא זה של מדינת ישראל".

גנץ התייחס לתקציב ואמר "נפגשתי היום עם נגיד בנק ישראל ונפגשתי עם עשרות מומחים וכולם מדברים על צורך בתקציב לשנת 2021. אין אחד שמדבר על תקציב לשבוע אחד של 2020. התקציב הוא מבחן הרצינות והוא לא ייקבע ב-23 בדצמבר אלא בדרך אליו. אנחנו נהיה נכונים לשיתוף פעולה נוכח קיומה של ממשלה מתפקדת ותקציב שיוצא לדרך, אם לא נראה את זה קורה נבחר דרך אחרת ללכת בה, בין אם בפיזור הכנסת או בדרך אחרת שנמצא לנכון. ככה זה לא יוכל להמשיך".

מוקדם יותר היום היה זה גם שר החוץ אשכנזי שצייץ את הדברים מפורשות. "אם נתניהו לא יתעשת - חלאס. נגמר. אין טעם. יש לנתניהו עוד זמן לשנות ולעבוד איתנו כשותפים. הממשלה צריכה לעסוק בשיקום והצמחת המשק. במתן פתרונות לכלל הציבור, למובטלים ולעסקים ולא לעסוק בשיקולים אישיים ופוליטיים".

גורמים פוליטיים נוספים הסבירו היום את הרצון ללחוץ את נתניהו כעת בהבטחה לעבודה על התקציב שכן ברור להם שהוא אינו רוצה בבחירות. המחיר שיאלצו לשלם לדבריהם בהליכה לבחירות כעת הוא קטן משמעותית מאשר היגררות לבחירות בתאריך נוח יותר לנתניהו ואחרי הפסד במלחמה על התקציב. הסקרים גם כן תומכים בהחלטה של כחול לבן להחריף את העימות מול הליכוד שכן מצבה של מפלגה התייצב בסקרי דעת הקהל ולדברי גורמים בכירים בה הם מקווים להמשיך ולעלות.

"הראנו לציבור שעדיף להם ממשלה איתנו כשאנחנו מחזיקים את נתניהו קצר, מאשר ממשלה בלעדינו בדרך לבחירות", אמר גורם במפלגה ל"גלובס". לכחול לבן שפנים נוספים בכובע להמשך המאבק וככל שנתניהו לא יכנע לדרישתם לצד היציאה לבחירות כמו חקיקה ליברלית שיכולה להיתמך על ידי סיעות הקואליציה ומחוצה לה באופוזיציה וכך לגרור את חברי הליכוד לעימותים פנימיים.

את השפעות הלחץ של כחול לבן מרגישים היטב בליכוד. בישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה בצהריים הסביר השר אמסלם לנוכחים עד כמה העבודה בממשלה הופכת בלתי אפשרית לדבריו. נתניהו לעומת זאת במהלך כל הישיבה סירב להיכנס לעימות חזיתי מול כחול לבן ודיבר בעיקר על המלחמה בקורונה, תוך ניסיון להסביר כי זו לא העת לבחירות. נתניהו שאין בכוונתו להעביר תקציב כפול שיבטיח את הרוטציה של גנץ, בוחר להיות כעת "המבוגר האחראי", ככל הנראה לקראת הישורת האחרונה שבה המלחמה בין המפלגות תחזור להיות: מי גרר את מי לבחירות באמצע מגפה.