עם הגבלת זמן ופרסומות: גוגל השיקה את YouTube Kids בישראל

האפליקציה, שהושקה בעולם לפני חמש שנים, מאפשרת להורים לשלוט על התכנים בהם הילד שלהם צופה • לפי סקר שהזמינה גוגל, בתקופת הקורונה קפץ זמן המסך של ילדים מ-2.2 ל-3.6 שעות ביום

אפליקציית YouTube Kids / צילום: צילום מסך, גלובס
אפליקציית YouTube Kids / צילום: צילום מסך, גלובס

חברת גוגל משיקה היום בישראל את אפליקציית YouTube Kids שכוללת הגבלת תכנים וזמן מסך, לצד פרסומות באופן מצומצם יחסית. יוטיוב קידס מנותקת מאפליקציית YouTube הרגילה, והיא כוללת ממשק ומאפיינים משלה. האפליקציה הושקה בעולם בפברואר 2015 ומאז תורגמה ל-38 שפות ופעילה ב-85 מדינות. לפי גוגל, יש לה עשרות מיליוני הורדות ועשרות מיליוני צופים פעילים מדי שבוע.

האפליקציה זמינה במכשירי אנדרואיד, מכשירי iOS, וכן ניתן לגשת לתכנים באתר האינטרנט. הצפייה לא מחייבת חשבון ג'ימייל, אך ניתן להתחבר באמצעות חשבון של אחד ההורים, במקרה שרוצים למשל להתחבר ליוטיוב פרימיום (גרסה בלי פרסומות). התוכן מחולק לפי גילאים - פעוטות וגן (גיל 4 ומטה), "החטיבה הצעירה" (גילים 7-5) ובי"ס יסודי (גילים 12-8).

אוספים מידע אך באופן מוגבל

שני הנושאים הרגישים באפליקציה שפונה לילדים היא שילוב של פרסומות ואיסוף מידע אישי. לפני כשנה נקנסה גוגל בסכום של 170 מיליון דולר על ידי ה-FTC בגלל הפרת פרטיות של ילדים - איסוף מידע בלי קבלת אישור של ההורים שלהם. גוגל טוענת כי אתר היוטיוב הרגיל נועד לבני 13 ומעלה, וכך טענה גם בעבר - אך חקירת ה-FTC העלתה כי גוגל הדגישה בפני יצרניות צעצועים את הפופולריות של האתר בקרב ילדים כדי לשכנע אותן לפרסם שם. אחד מסימני השאלה כלפי גוגל היא מה מידת האחריות שלה על התכנים שמתפרסמים.

האפליקציה שמיועדת לילדים היא יותר מוסדרת ולפחות נותנת להורים יותר כלים לשלוט בתכנים, למשל להחליט שהילד יצפה רק בתכנים שאושרו על ידו, ולא יוכל לבצע חיפוש אחר תכנים. עם זאת, באפליקציה מצוין כי המערכות "עובדות קשה כדי לסנן החוצה תוכן שאינו מתאים לילדים, אבל לא כל הסרטונים נבדקו ידנית". לכן ניתן לחסום את התכנים או לסמן אותם, לצורך בדיקה של אנשי גוגל. לגבי זמן הצפייה, ההורים יכולים לקבוע זמן שלאחריו המסך יינעל ולא יהיה ניתן לצפות יותר.

לגבי איסוף מידע באפליקציה, בגוגל מציינים כי הם שומרים את שם וגיל הילד, אך גם אוספים מידע על אופן השימוש שלו באפליקציה, כמו למשל היסטוריית הצפיות והחיפושים. הם מציינים כי הסרטונים עשויים לשמש כדי להציג פרסומות ומודעות שמבוססות על סרטון הווידאו. "אנחנו מתייחסים לפרטיות שלכם ברצינות. אין הרבה סיבות שבגללן אנחנו צריכים לשתף את המידע שלכם גם מחוץ לגוגל. אנחנו משתפים מידע מסוים עם ההורים שלכם. אנחנו מוסרים אותו לחברות אחרות ולאנשים שמעניקים לנו שירותים, ואנחנו מוודאים שהם מגנים על המידע", נכתב באפליקציה.

אפליקציית YouTube Kids / צילום: צילום מסך, גלובס
 אפליקציית YouTube Kids / צילום: צילום מסך, גלובס

בחברה מציינים כי הילדים נחשפים להיקף מצומצם משמעותית של פרסומות ביחס ליוטיוב הרגיל, אך עדיין הם רואים בכל פרסומת בכל 15 דקות. הפרסומות האלו אינן יכולות להכיל לינקים, הן נבחנות באופן ידני ולא יכולות להיות למשל של אוכל ומשקאות, גיימינג, ודברים הקשורים לדימוי גוף. בגוגל מדגישים כי בניגוד לאופן שבו פועל החברה בדרך כלל, ביוטיוב קידס המפרסמים לא יכולים לטרגט משתמשים ספציפיים על פי הכרות איתם.

עם זאת, הילדים יכולים להיחשף לתוכן פרסומי גם בדרך אחרת, כפי שכתוב במדיניות של גוגל: "תוכן שמשתמשים מעלים לערוצים שלהם אינו נחשב כמודעות בתשלום. לדוגמה, אם מחפשים את המונח 'רכבות', ייתכן שתופיע בתוצאות החיפוש פרסומת טלוויזיה לרכבות צעצוע שהועלתה על ידי משתמש או על ידי חברה המייצרת רכבות צעצוע - תוצאות אלו אינן 'מודעות בתשלום'".

הקורונה העלתה דרמטית את זמן הצפייה

לצד ההודעה על השקת האפליקציה, פרסמה גוגל ממצאים של סקר שהזמינה ושבחן את הרגלי הצפייה של ילדים בישראל. לפי הסקר, 83% מהילדים בגילאי 12-3 צופים במסכים מדי יום, בתקופת הקורונה, לעומת 70% טרום המשבר. הילדים צופים במסכים בממוצע כ-3.6 שעות ביום, לעומת 2.2 שעות לפני הקורונה. קרוב ל-80% מההורים היו מעוניינים לשנות את הרגלי הצפייה של ילדיהם, והחששות העיקריים שלהם נוגעים למשך הצפייה (68%), לצפייה בתכנים שאינם הולמים את גיל הילד (61%), צפייה בתכנים שאינם מעודדים התפתחות/למידה (49%) ושהצפייה באה על חשבון פעילות חברתית וספורטיבית (48%). חשש נוסף הוא מחשיפה לפרסומות (32%).

לגבי המניעים לכך שהילדים נמצאים מול המסכים, שני שליש מההורים אמרו שהמטרה היא להפיג שעמום, כמחציתם השיבו שזה מאפשר להם, ו-46% מהם ענו כי המטרה היא בידור. בעבור 35% המניע הוא למידה ו-28% השיבו שהצפייה נועדה לטיפוח תחומי עניין ותחביבים. הסקר נערך על ידי חברת IPSOS בשבוע הראשון של אוקטובר 2020 בשאלון אינטרנטי מקרב חברי פאנל. השתתפו בו 508 הורים לילדים בגילאי 3-12 במדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל.