הקניונים לוחצים לפתוח את החנויות: תנו לנו סמכות לתת קנס על אי עטיית מסכה

פורום הקניונים קורא לקבינט הקורונה להקדים את פתיחת החנויות שנתונות תחת סגר, ולהעניק לקניונים סמכויות אכיפה שיאפשרו להם לתת קנסות על התקהלויות או אי עטיית מסכה • בפורום חברות בין היתר קבוצות הקניונים הגדולות בהן עזריאלי, מליסרון, ביג, וגזית גלוב

קניון שבעת הכוכבים / צילום: כדיה לוי, גלובס
קניון שבעת הכוכבים / צילום: כדיה לוי, גלובס

אחרי שהמרד של רשתות האופנה, המסחר והמסעדות והתכניות שלהם לפתוח את החנויות בניגוד להנחיות התמסמסו ונדחו, פורום הקניונים מנסה לקדם מול קבינט הקורונה מתווה לחזרה לפתיחת החנויות עם הצעה חדשה - לקבל סמכות לחלק קנסות.

הפורום שבו חברות גם קבוצות הקניונים הגדולות ובהן עזריאלי, מליסרון, ביג, וגזית גלוב, וגם קניונים כמו דיזנגוף סנטר בת"א, שבעת הכוכבים בהרצליה ומול הים באילת, קורא להעניק לקניונים סמכויות אכיפה - ולאפשר להם לתת קנסות על התקהלויות או אי עטיית מסכה, ובכך לחזק את ההקפדה על ההנחיות.

במכתב שנשלח אל חברי קבינט הקורונה מציעים בפורום שבראשות אופיר שריד, מנכ"ל קבוצת מליסרון, כי הקניונים יוסמכו לכך על ידי תקנות הממשלה. לפי המתווה המוצע, על כל מרכז מסחרי או קניון תוטל האחריות להקצות שני קציני ביטחון יעודיים לטובת ביצוע האכיפה.

כמו כן, ההצעה של הפורום למתווה כוללת הגבלה וצמצום של שעות המסחר (דבר שממילא אפיין את פעילות הקניונים מאז הסגר הראשון), הגבלת התקהלויות ומבקרים לפי שטח הקניון והחנות (בדומה לתו הסגול), פתיחת בשעות ייעודיות ובלעדיות לאוכלוסיות בסיכון גבוהה (מדיניות שחלק מהקניונים נקטו בה עוד קודם.

"לקניונים ולמרכזי המסחר יש את היכולת להקפיד ולשמור במלואן על הנחיות משרד הבריאות והתו הסגול"

"ענף המסחר והקניונים הינו מבין הגלגלים הראשיים המניעים את המשק והכלכלה בישראל, ויש לו חשיבות גדולה בהשפעה על הצריכה הפרטית, המהווה כ-42% מהתוצר במשק" כותבים בפורום הקניונים, תוך שהם קוראים כי "למען הבראת המשק לצד שמירה על הבריאות, יש להשיב את הקניונים ומרכזי המסחר לפעילות תחת הגבלות".

בפורום טוענים כי "דווקא לקניונים ולמרכזי המסחר יש את היכולת להקפיד ולשמור במלואן על הנחיות משרד הבריאות והתו הסגול", ולכן לטענתם "מקרי ההדבקה בקניונים הם מהנמוכים ביותר ביחס למקומות אחרים".

בשבוע שעבר הצהירה התאגדות רשתות האופנה, המסחר והמסעדות כי בכוונתן להפר את הנחיות הסגר, ולפתוח למעלה מ-6,300 חנויות ביום ראשון האחרון. ואולם שלושה ימים לפני ש"המרד" הזה היה אמור לצאת לפועל, התכנית הזו ירדה מהפרק, וזאת לאחר פגישה של ההתאגדות עם נציגי משרד ראש הממשלה. בעקבות הפגישה, הודיעה התאגדות רשתות האופנה והמסחר כי היא נסוגה מאיום הפתיחה ביום ראשון בבוקר, וכי הדיאלוג יימשך על מנת למצוא פיתרון ובינתיים היוזמה התמסמסה.

זהו הסגר השני שמגביל את פעילות החנויות ומרכזי המסחר בישראל, שנמצא בעיצומו, ונמשך מעל חודש. בכך הוא מצטרף לסגר הראשון שהטילה הממשלה באמצע מרץ האחרון על הקניונים שנמשך כחודש וחצי.