השותפה האמירתית בצינור הנפט: חלק מתאגיד של מאות מיליארדי דולרים

הכירו את נשיונל הולדינג, קונצרן אחזקות והשקעות פרטי שהוקם באמירויות ב-1993 • היקף האחזקות של הקונצרן מוערך במאות מיליארדי דולרים והוא פעיל בתחומים רבים בהם תעשייה, פודטק, נדל"ן וכמובן משק האנרגיה

אסדת קידוח נפט / צילום: חסן ג'מאל, AP
אסדת קידוח נפט / צילום: חסן ג'מאל, AP

חברת פטרומל (Petromal), ששותפה להסכם הנחת צינור הנפט שיחבר את איחוד האמירויות וסעודיה עד לאירופה דרך אילת, היא זרוע האנרגיה, של נשיונל הולדינג, National holding, קונצרן אחזקות והשקעות פרטי שהוקם באמירויות ב-1993. היקף האחזקות של הקונצרן מוערך במאות מיליארדי דולרים והוא פעיל בתחומים רבים בהם תעשייה, פודטק, נדל"ן וכמובן משק האנרגיה.

לחברה יש פעילות גלובלית והיא מחזיקה נכסים רבים באפריקה. פטרומל, משקיעה רבות באנרגיה מתחדשת אבל תחומי הפעילות שלה הם עדיין תעשיית הנפט והגז, הפקה, הולכה ותעשיות נלוות. היא נחשבת אחת מהחברות הגדולות ביותר לאספקת שירותי הולכה לחברות הנפט והגז הגדולות באמירויות ובמפרץ כולו.

אחת השותפות העסקיות הגדולות של פטרומל היא נור אנרג'י Nor Energy ענקית אנרגיה מנורבגיה, שעוסקת בתחומים משיקים לפטרומל, ויחד הן מנהלות מיזמי אנרגיה גדולים בניגריה ובמדינות נוספות באפריקה. ההערכה היא שהנורבגים ישתתפו בפרויקט הענק, לאור מומחיותם בתחומי ההולכה.

הקשר הסעודי של פטרומל קשור באספקת שירותי הולכה לארמקו, החברה הגדולה בעולם. ההסכם לא יכול היה להיחתם ללא שיתוף וידוע הסעודים, והצפי הוא כי הצינור שיצא מהאמירויות ויעבור בסעודיה ישמש גם את תעשיית הנפט של סעודיה.

הישאם עבד אל חמיד, סגן נשיא נשיונל הולדינג שייצג את החברה בחתימה על ההסכמים, הוא האיש שמופקד על תחומי האנרגיה, השת"פ הבינלאומי וההשקעות הבינלאומיות. הוא נחשב לאחד האנשים החזקים ביותר בתעשיית הנפט של האמירויות ואין עסקה גדולה שתעבור ללא ברכתו.

שר המדינה לענייני כלכלה, עובייד בין חומיד אל תאייר, שמופקד בין השאר על שיתופי פעולה בינלאומיים, שותף להסכם בתוקף היותו במקביל גם יושב ראש תאגיד הנפט האמירתי - חברת הנפט הלאומית, השולטת על כל הפקת הנפט במדינה.