הערכות: טיסות ישירות מאבו דאבי - בתחילת ינואר. ויש גם רמז למחיר: "אנחנו יודעים להיות תחרותיים"

סגן נשיא בחברת התעופה אתיחאד: "לא יכולים לדעת מתי משבר הקורונה ייגמר, אבל אנחנו בוחנים את השוק בסין ורואים שם התאוששות בטיסות הפנים שחזרו ל-80% מהיקף הפעילות" • בשיחה עם "גלובס" הוא מדבר גם על תוכניות החברה לשוק הישראלי ועל העלויות הצפויות

מטוס של חברת אתיחאד אירווייז / צילום: שאטרסטוק
מטוס של חברת אתיחאד אירווייז / צילום: שאטרסטוק

שאלת "מיליון הדולר" - מתי תחל אתיחאד, חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, להפעיל טיסות רשמיות לתל אביב מקבלת היום הערכה ראשונית: תחילת ינואר. הסכם התעופה בין המדינות יאפשר זאת מוקדם יותר, אבל החברות לא מזדרזות לאור מגבלות הקורונה: ממילא נדרש כרגע בידוד של 14 ימים לנכנסים לאבו דאבי, וישראל עדיין לא מתירה כניסת תיירים כלל.

דאנקן בורו, סגן נשיא בכיר למכירות והפצה באתיחאד איירליינס, אומר שהחברה מתכוונת להסתער על השוק הישראלי משתי זוויות - הראשונה היא טיסות ישירות לאבו דאבי, והשנייה היא טיסות המשך - אחת מנקודות החוזקה של החברה, וכזו שמאפשרת לה להשיב תחרות ליריבתה המרה (על רקע פוליטי) טורקיש איירליינס. 

דאנקן בורו סגן נשיא בכיר למכירות והפצה באתיחאד איירליינס  / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
 דאנקן בורו סגן נשיא בכיר למכירות והפצה באתיחאד איירליינס / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

"אנחנו יודעים להיות תחרותיים במחיר"

אתיאחד הפעילה השבוע טיסה מסחרית ראשונה לתל אביב, אותה ארגנה חברת ממן. שליחת מטוס הגרינליינר, דרימליינר ידידותי לסביבה, היא מחווה שמראה את החשיבות שהחברה מייחסת לשוק הישראלי. זהו מטוס מתקדם שלרוב מופעל בקווים לארה"ב בלבד. בורו התייחס לרשת הענפה של היעדים שהחברה מתכוונת להציע. "מאוסטרליה ועד יעדים במזרח אסיה, בהודו, באירופה ובארה"ב. יש לנו מוצר שאין להרבה מדינות: הנוסעים מפה לארה"ב עוברים תהליך שדומה לזה שעוברים הנוסעים בטיסות פנים. זה הסכם שנחתם בין המדינות והוא נותן לנו יתרון עצום. הטסים ליעדים אחרים יפגשו הצעות שכוללת שני לילות באבו דאבי בין כל טיסה. אנחנו יודעים להיות תחרותיים במחיר גם בזה".

המתחרה הגדולה של אתיחאד מהאמירויות, חברת אמירייטס - הגדולה ממנה פי שלושה וממוקמת בדובאי - שומרת על פרופיל נמוך יותר. למעשה, לא ברור מי מהשתיים תפעיל טיסה ראשונה בקו, וגם פה יש עניין של כבוד שנלקח בחשבון ביניהן. גם חברות הלואו קוסט המקומיות פליי דובאי ואייר ערביה בתמונה.

אתיחאד, וכמוה אמירייטס, לא משתייכות לבריתות תעופה עולמיות במועדוני הנוסע המתמיד. עם זאת, מדגיש בורו כי קיימים שיתופי פעולה בין חברות בהן אייר קנדה, יונייטד ו-וירג׳ין אוסטרליה, בה החזיקה בעבר אתיחאד במניות בחברה.

בורו, שעדיין לא ביקר בישראל והבטיח כי "אעשה את זה באחת הטיסות הראשונות שנפעיל", התייחס למחירי הטיסות בקו ואמר "עדיין לא קבענו אותם אבל נציע מוצרים במחירים שונים, ממחלקת תיירים ועד מחלקה ראשונה. אני יכול להגיד שנהיה מאוד תחרותיים ונציע מוצר מיוחד לקבוצות. אין הרבה חברות תעופה בעולם ברמת שירות של 5 כוכבים, וזה נזקף לזכותנו במוצר שנציע".

אתיחד עדיין לא הגישה בקשה רשמית לסלוטים (חלונות המראה ונחיתה) מנתב"ג, אבל היא כבר פנתה למסלקת הכספים של יאט"א bsp, דרכה מעבירים סוכני הנסיעות תשלום לחברות תעופה, כך שהיא מכינה את הקרקע לעבודה בארץ. עוד התייחס בורו לבשורה שלא יהיה צורך בוויזות לתיירים בין המדינות. "מדינות שמקיימות הסכמים שפוטרים את התיירים בוויזה רואות השפעה מידית על מספר התיירים ובהגדלת התנועה. זה מסיר מגבלות והופך את הנסיעה לפשוטה יותר". אתיחאד מתכוונת גם להיכנס לתחום המטען בקווים לנתב"ג, סוגיה שתשפיע על הייבוא והייצוא וגם היא תעורר תחרות מול חברות שונות, בהן טורקיש איירליינס ואל על.

"נייצר חבילות אטרקטיביות כדי שישראלים יוכלו לחוות את אבו דאבי"

אתיחאד היא משקיעה סדרתית בחברות תעופה, חלקן כבר נעלמו מהנוף. לשאלת "גלובס" האם החברה תבחן השקעה בחברת תעופה ישראלית, השיב "כרגע אנחנו מתמקדים רק בהשקעה בחברה שלנו. נייצר שיתופי פעולה נוספים, נעבוד עם סוכני נסיעות, אבל כרגע אנחנו לא מחפשים השקעות מן הסוג הזה. המוצר שאנחנו משווקים לסוכנים לא נעצר רק בטיסות אלא בשירותי תיירות ומלונות. נייצר חבילות אטרקטיביות כדי שישראלים יוכלו לחוות את אבו דאבי".

בורו הגיע לאתיחאד לפני 11 חודשים מאייר קנדה. כמה חודשים לאחר מכן חולל משבר הקורונה צונאמי בענף. "כדור הקריסטל שלי לא אומר לי מתי זה ייגמר, אבל אנחנו בוחנים את השוק בסין, שם יש התאוששות בטיסות הפנים שחזרו ל-80% מהיקף הפעילות שלפני המשבר. אנחנו משקיעים בכל נושא הבטיחות הרפואית בנמלי התעופה ובתוך המטוס כדי להחזיר את הפעילות כמה שיותר מהר. התחזיות של יאט"א להתאוששות פסימית לעומת מה שאנחנו סבורים, וזה בעיקר בגלל הממשלה שלנו. 14 ימי הבידוד שנדרשים כעת באבו דאבי מקשים אמנם על החזרה לפעילות אבל אנחנו מבינים את הצורך הזה ויודעים שהכניסה של זרים תהיה מדורגת וזהירה.

"אנחנו נמצאים בתקופה שבה 90% מציי המטוסים בעולם עומדים עדיין על הקרקע, חברות חושבות על השיקום שלהן והתמחור יהיה חלק מזה. בשלב ראשון הביקוש הנמוך ישפיע על המחיר של הטיסות שיהיה נמוך וכשביקוש יעלה, זה ישתקף במחיר שהצרכנים ישלמו".

גילוי מלא: הכותבת מבקרת באמירויות כאורחת החברות אתיחאד וקבוצת ממן במימון מלא של "גלובס"