בגלל הקורונה: הבנק הגדול בדובאי הכפיל את ההפרשה לחובות בלתי מסופקים, הרווח צנח

סכום ההפרשה של "אמירייטס NBD" עומד כעת על 1.7 מיליארד דולר ושיעור החובות הבלתי מסופקים עלה מ-3.7% בחודש אפריל לקרוב ל-6% בספטמבר • הרווח הנקי של הבנק צנח ב-69% ברבעון השלישי, ביחס לאשתקד

קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק
קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק

הקורונה מכה בשווקים הפיננסיים באמירויות. הבנק הגדול בדובאי "אמירייטס NBD", הודיע על הכפלת ההפרשה לחובות בלתי מסופקים, בשל משבר הקורונה שגרם לעסקים רבים קשיים בהחזר החובות. הרווח הנקי של הבנק ברבעון השלישי צנח ב-69% ביחס לאשתקד, והסתכם ב-1.5 מיליארד דירהאם (423.5 מיליון דולר), לעומת 5 מיליארד דירהאם (1.36 מיליארד דולר) ברבעון המקביל ב-2019.

סכום ההפרשה של הבנק עומד כעת על 6.4 מיליארד דירהאם (1.7 מיליארד דולר) ושיעור החובות הבלתי מסופקים עלה מ-3.7% בחודש אפריל לקרוב ל-6% בספטמבר. הצפי הוא לעלייה נוספת ברבעון האחרון של השנה, על רקע התמשכות המשבר.

בתשעת החודשים הראשונים של 2020 צנחו רווחי הבנק ב-55% ביחס לאשתקד והסתכמו ב-5.6 מיליארד דירהאם (1.5 מיליארד דולר). מניית הבנק ירדה בשעות הצהריים בבורסה המקומית בשיעור של כ-2.5% ומשלימה ירידה של כמעט 25% מתחילת השנה.

פרשני סוכנות הידיעות בלומברג והתקשורת המקומית בדובאי, מסבירים כי הפגיעה בשלושת ענפי הכלכלה של האמירויות, ודובאי בתוכן - המסחר הבינלאומי, התיירות ובעיקר תעשיית הנפט והגז - ספגו מכות קשות בשל משבר הקורונה: מחירי הנפט צנחו גם בשל המשבר וגם בשל העימות שקדם לו, בין סעודיה ומדינות אופ"ק לבין רוסיה; התיירות, שב-2019 צמחה ב-5% והגיעה ליותר מ-16 מיליון כניסות תיירים, התרסקה (ולכן אולי הלהיטות הרבה של האמירתים לעידוד התיירות מישראל); ובכל רחבי העולם נרשמו ירידות בביקושים, והקשרים העסקיים פחתו.

חבילת ההלוואות של הבנק היא ברובה הלוואות עסקיות לחברות בינוניות וגדולות. המשבר שאליו נקלעו רבות מהן מסביר את הצורך בהגדלת ההפרשה לחובות בלתי מסופקים. הממשלה אמנם איפשרה הסדרי דחיית חובות שהבנקים ישמו, אבל מקצת החברות קרסו או שהודיעו כי הן קרובות לחדלות פירעון.

הצפי לצניחה בתוצר באמירויות השנה מגיע לכ-6%, מעט יותר מהממוצע במדינות המפרץ. ועם זה, בדובאי ובאמירויות ככלל מעריכים, כי אף שהמשבר יתמשך כנראה עד לתחילת 2021, היציאה ממנו תלווה בקפיצה גדולה של הכלכלה, כדי לתקן את נפילת הקורונה. הביטוי המעשי לכך ניתן בהגדלת השקעות של המדינה בתשתיות תיירות למשל - כמו פארק השעשועים והפנאי שאמור להיחנך בשבועות הקרובים באי אל חודארייאת שמדרום-מערב לאבו דאבי.