תוצאות טובות לתרופה שעברה הסבה מאין-אונות לקורונה

NeuroRX הישראלית ו-Relief השווייצרית הראו שיפור משמעותי במצבם של חולי קורונה קשים

החברות NeuroRX הישראלית ו-Relief Therapeutics השווייצרית דיווחו בשבוע שעבר על תוצאות טובות בניסוי שנערך בתרופה שלהן לאין-אונות שהסבו לתרופה לקורונה. החברות NeuroRX הישראלית ו-Relief Therapeutics השווייצרית דיווחו על תוצאות טובות בניסוי שנערך בתרופה שלהן לאין-אונות שהסבו לתרופה לקורונה. Relief היא בעלת הזכויות על המולקולה למחלות ריאה, ו-NeuroRX עורכת בפועל את הניסויים ותשווק את המוצר אם יאושר. 

בניסוי השתתפו 45 חולי קורונה שהגיעו לטיפול נמרץ במצב קשה.21 מהם טופלו בתרופה Aviptadil, נוסף על הטיפול הרגיל של בית החולים, והיתר טופלו באופן רגיל. כעבור 60 יום, 81% מהחולים בקבוצת הניסוי היו עדיין בין החיים, לעומת 17% בקבוצת הביקורת. מדובר בהבדל מובהק. לתוצאות הניסוי לא הייתה השפעה דרמטית על מניית Relief, הנסחרת בבורסה של שווייץ, אך היא כבר הספיקה להוסיף 1,500% לערכה מאז נכנסה לתחום הקורונה, ושווייה עומד היום על כמיליארד דולר.

החברות מנהלות במקביל גם ניסוי קליני מבוקר, אקראי וכפול סמיות במוצר, בטיפול בחולים פחות קשים. תוצאותיו צפויות להתפרסם עד סוף השנה, אולם כבר על בסיס התוצאות הקיימות החברות מקוות להשיג אישור חירום לטיפול בחולים קשים במיוחד.

לדברי ד"ר ג'ונתן ג'אביט, מנכ"ל ומייסד NeuroRX, "וירוס הקורונה תוקף תא אחד ויחיד בריאות, שתפקידו ליצור שכבת נוזל על פני שטח הפנים של הריאה, דרכו מבוצעת ספיגת החמצן. זוהי יכולת שפיתחו יצורים חיים כשהם עברו מהים ליבשה - ובלי זה אי אפשר לנשום. כדי להגן על עצמו נגד ההתקפה הזו, התא מתחיל להפריש ציטוקינים, חומרים שבכמות קטנה מגינים על התא, אבל לפעמים התגובה יוצאת משליטה ונוצרת סערת ציטוקינים שיכולה לגרום לקריסת מערכות, נוסף על הנזק לריאה.

"גם חברת ביוג'ן ביקשה לפתח את התרופה לטיפול במחלות ריאה כרוניות, אולם שוק ה-ARDS לא ממש משך אף אחד, עד שהקורונה הגיעה". התרופה מאושרת באירופה דווקא לטיפול באין-אונות, אך השימוש בה אינו נפוץ.

"עבורי הקשר לקורונה היה ברור, אבל כל השאר התעלמו מזה. אחד ממנהלי קרנות הון הסיכון הגדולות בארץ אמר לי, 'למה מישהו יצטרך תרופה ישנה, אם יש תרופה חדשה כמו רמדסיביר', אולם כיום ידוע כי ההשפעה של הרמדסיביר על חולים בשלב זה של המחלה היא מוגבלת".

אף שהתרופה ישנה, ג'אביט מאמין שניתן להגן בפטנט על השימוש שלה בקורונה ועל הפורמולציה המשופרת שיצרה החברה לתרופה, וכי ניתן יהיה לקבל הגנה מתחרות גם באמצעים אחרים. "ניסויים רבים מאוד הראו שעירוי של Aviptadil הוא בטוח עם מעט השפעות שליליות כגון שינויים בלחץ הדם, בקצב הלב ובתוצאות ה-ECG", אמר ג'אביט בעבר.