מחפשים נחמה: האם כל ממשלות העולם איבדו תמיכה בגלל הקורונה?

האם זה נכון שכל מפלגות השלטון ירדו בסקרים בגלל מהקורונה? • "המשרוקית של גלובס"

יולי אדלשטיין, הליכוד / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
יולי אדלשטיין, הליכוד / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

את הירידה בתמיכה בליכוד כבר אי-אפשר להכחיש, אבל אפשר לתרץ. בראיון ל"גלי צה"ל" שאל ישי שנרב את  שר הבריאות יולי אדלשטיין על צניחת המפלגה בסקרים בעקבות הטיפול במשבר הקורונה. "אסור לשכוח את מה שאני תמיד מזכיר", אמר אדלשטיין, "אין כרגע מדינה עם ממשלה פופולרית, אין כרגע ממשלות שזוכות להרבה מאוד אמון הציבור".

האם לתירוץ הזה יש רגליים? שנרב הערני הזדרז לעמת את אדלשטיין עם דוגמה מרהיבה למדינה שבה הפופולריות של הממשלה דווקא נסקה בזכות הטיפול בקורונה: ניו זילנד. בבחירות שהתקיימו שם בשבת זכתה הלייבור, מפלגת השלטון שמובילה ג'סינדה ארדרן, ב-49.1% מקולות הבוחרים וב-64 מתוך 120 המושבים בפרלמנט. זאת הפעם הראשונה שמפלגה זוכה שם לרוב מוחלט מאז השינוי בשיטת הבחירות ב-1996.

אבל הלייבור בניו זילנד לא לבד. הנה כמה מפלגות שלטון אחרות שהתמיכה בהן גברה אחרי פרוץ המגפה, לפי מאגר הסקרים של אתר "פוליטיקו". בגרמניה, המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של אנגלה מרקל טיפסה בסקרים מ-26% באמצע מרץ ל-39% באמצע יוני. היום היא עדיין נהנית מ-36% תמיכה, ששקולים ל-43 מנדטים בכנסת. בדנמרק הסיפור כמעט זהה: התמיכה בסוציאל-דמוקרטים בראשות מדה פרדריקסן גברה בין מרץ ליוני מ-26% ל-35%, וכיום עומדת על 31%. בהולנד, מפלגת העם לחירות ולדמוקרטיה (VVD) של ראש הממשלה מארק רוטה, זינקה בין פברואר ליוני מ-21% ל-38%, ומאז שומרת על יציבות.

בפינלנד אין מפלגה שמגיעה לשיעורי תמיכה כאלה, אבל מפלגתה של ראש הממשלה סאנה מרין, שבסוף 2019 הייתה רק שלישית בסקרים עם 14%, מובילה כעת עם 22%. באוסטרליה, שביעות הרצון מראש הממשלה סקוט מוריסון מהקואליציה הליברלית-לאומית שוברת שיאים: 65% לעומת 37% בלבד ערב המגפה.

גם ממשלות שלא הרוויחו מהמשבר לא בהכרח הפסידו ממנו. בספרד, המפלגה הסוציאליסטית של פדרו סנצ'ס שומרת על כ-30% בסקרים. בצרפת, סקרי שביעות הרצון מהנשיא עמנואל מקרון עלו מ-35% לפני המגפה ל-40% בערך. 

בשורה התחתונה: דברי אדלשטיין לא נכונים. מפלגת השלטון בניו-זילנד זכתה לרוב מוחלט בבחירות. התמיכה במפלגות השלטון בגרמניה, פינלנד, דנמרק והולנד, וכן בר"מ אוסטרליה, גברה מתחילת המגפה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר