דומיננטיות הביטקוין במסחר הקריפטו מתקרבת לשיא של 3 שנים

מחיר הביטקוין עלה השבוע ב-5% ומתקרב ל-12 אלף דולר - רמתו הגבוהה ביותר מתחילת ספטמבר • מחזורי המסחר בביטקוין הגיעו החודש לנתח של יותר מ-60% - השיעור הגבוה ביותר מאז דצמבר 2017

מטבע ביטקוין על לוח אם / צילום: Dado Ruvic, רויטרס
מטבע ביטקוין על לוח אם / צילום: Dado Ruvic, רויטרס

ביטקוין חוזר לשלוט במסחר בשוק מטבעות הקריפטו בימים האחרונים, אחרי כמה חודשים שבהם תפס נתח גדל והולך המסחר במטבעות DeFi בשוק. בשבועות האחרונים הגיעו מחזורי המסחר בביטקוין לנתח של יותר מ-60% מכלל המסחר בבורסות הקריפטו, על פי נתוני אתר The Tie. מבחינה זו, הדומיננטיות של הביטקוין בשוק הגיעה החודש לרמות הגבוהות ביותר מאז דצמבר 2017, אז טיפס מחיר הביטקוין ליותר מ-20 אלף דולר ורשם שיא של כל הזמנים.

מחיר הביטקוין מתקרב הערב שוב לרמה של 12 אלף דולר, אחרי עלייה של יותר מ-5% בשבוע האחרון (נכון ליום שלישי 18:00 בערב, שעון ישראל). הביטקוין נסחר כעת במחירו הגבוה ביותר מאז 2 בספטמבר - המועד האחרון שבו חצה רף של 12 אלף דולר. על פי נתוני אתר Nomics, מתחילת השנה עלה שערו הדולרי של הביטקוין ב-56%.

עליית הדומיננטיות של הביטקוין במסחר בבורסות הקריפטו החודש באה על חשבונם של מטבעות קריפטו מובילים אחרים, כמו את'ריום (ETH), ריפל (XRP) או ביטקוין קאש (BCH). מבחינת שווי השוק שלו, שנע כעת מעל ל-220 מיליארד דולר, תופס כיום ביטקוין (BTC) נתח של 60% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה יותר מ-7,400 מטבעות שונים, על פי נתוני אתר CoinMarketCap.

רבעון שיא למגזר ה- DeFi

DeFi (מימון מבוזר - decentralized finance) הוא מונח חדש יחסית בשוק הקריפטו, שפרץ השנה לתודעה ונהיה אופנתי בקרב משקיעים בזכות שורה של מיזמים טכנולוגיים, שרובם מבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של את'ריום. רבים מתייחסים בחשדנות רבה למיזמי DeFi ורואים בהם "בועה" פיננסית מסוכנת, דומה לזו של גל גיוסי ה-ICO (הנפקות ראשוניות של מטבעות דיגיטליים) ששטף את שוק הקריפטו בשנים 2018-2017.

מגזר ה-DeFi, הכולל בתוכו קשת רחבה של מיזמים, נחלק לכמה קטגוריות עיקריות: מטבעות קריפטו "יציבים" (Stablecoins), שערכם צמוד למטבע או לנכס שאינו דיגיטלי; פלטפורמות למתן הלוואות המבוססות על מטבעות קריפטו; שוקי תחזיות (Prediction markets) - פלטפורמות להימורים על תוצאות של אירועים שונים (כמו למשל, בחירות); וכן פלטפורמות לניהול נכסים ובורסות מבוזרות (DEX).

לפי דוח רבעוני שפרסמה החודש חברת המחקר Messari, בספטמבר האחרון הגיעה פעילות ה-DeFi ברחבי העולם לשיא של כל הזמנים מבחינת היקפי השימוש ומחירי המטבעות הדיגיטליים, בעקבות גידול משמעותי בהיקפי ההשקעות והמסחר בפלטפורמות הפועלות במגזר זה. הדוח מציין כי מחזורי המסחר שנרשמו בבורסות קריפטו מבוזרות (DEX) ברבעון השלישי, הגיעו בספטמבר ליותר ממיליארד דולר ביום, בהשוואה לפחות מ-10 מיליון דולר ביום בתחילת השנה.

חמשת המטבעות הדיגיטליים המובילים במגזר ה-DeFi מבחינת שוויים כיום (נכון ל-20 באוקטובר) הם Chainlink (סימול: Link), עם שווי שוק של כ-4 מיליארד דולר; Wrapped Bitcoin (סימול: WBTC) עם שווי שוק של כ-1.3 מיליארד דולר; Dai עם שווי של כ-900 מיליון דולר; Uniswap (כ-600 מיליון דולר) ו-Maker (כ-550 מיליון דולר), לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מחירו של Link, המטבע המוביל במגזר זה, זינק ברבעון השלישי בכ-119%, בהשוואה לעלייה של 18% באותו רבעון במחירו הדולרי של ביטקוין (BTC), המטבע המוביל בשוק הקריפטו. מתחילת השנה ועד לסוף ספטמבר זינק מחיר ה-Link ב-459%, בהשוואה לעלייה של 50% במחיר הביטקוין, לפי נתוני אתר CoinGecko, שמנתח את מגמות השוק.