גוגל | פרשנות

"המשתמשים בוחרים בנו": התגובה המופרכת של גוגל לתביעת הענק נגדה

במשרד המשפטים האמריקאי טוענים כי גוגל הצליחה להשיג נתח שוק של 80%-90% במנועי החיפוש באמצעות פרקטיקות אנטי-תחרותיות, ולכן הם החליטו להגיש נגדה את אחת מהתביעות הגדולות בהיסטוריה • בגוגל החליטו להיתמם

סונדאר פיצ'אי / צילום: Virginia Mayo, AP
סונדאר פיצ'אי / צילום: Virginia Mayo, AP

"התביעה היום של משרד המשפטים פגומה באופן עמוק. אנשים משתמשים בגוגל כי הם בוחרים לעשות זאת - לא כי מכריחים אותם לעשות זאת או כי הם לא מצליחים למצוא אלטרנטיבה", זאת הייתה התגובה הראשונית של חברת גוגל לתביעת הגבלים עסקיים שהגיש נגדה משרד המשפטים האמריקאי - אחת התביעות הגדולות בהיסטוריה.

התביעה טוענת כי גוגל השתמשה בפרקטיקות אנטי-תחרותיות כדי לשמור על כוחה המונופוליסטי בתחום החיפוש והפרסום בעולם החיפוש, כך על פי פקיד בכיר במשרד המשפטים המצוטט בדיווח של "וול סטריט ג'ורנל". התביעה הוגשה בבית משפט פדרלי בוושינגטון. התביעה היא הצעד המשמעותי ביותר בשני העשורים האחרונים אל מול הדומיננטיות של חברות הטכנולוגיה הגדולות. בשנים האחרונות הלכו הענקיות והתעצמו, וגברה ההבנה לגבי הפרקטיקות הפסולות שלהן. 

התגובה של גוגל היא ניסיון להציג את עצמה כהתגשמות חלום ההייטק, או אפילו החלום האמריקאי - חברה שהוקמה בגראז' לפני יותר מ-20 שנה, הצליחה ליצור מנוע חיפוש טוב יותר מאחרים, לפתח פיתוחים טכנולוגיים חדשניים שסיפקו לה יתרון תחרותי, וככה ליצור מוצר בעל ערך למשתמשים. לפני שנתיים-שלוש עשיתי ניסיון - במשך שבועיים השתמשתי רק במנוע החיפוש בינג. החוויה הזאת לא זכורה לי לטובה. כל פעם שחיפשתי מידע מסוים במנוע החיפוש, הייתי מתוסכל כי מילות החיפוש שבחרתי לא הניבו את התוצאה הרצויה. אפילו ניסיתי לצמצם את מספר החיפושים.

רוב ההכנסות מגיעות מפרסום

האם ה"מוח" של מנוע החיפוש של בינג בהכרח פחות טוב מזה של גוגל? לא בהכרח. תלוי איך מסתכלים על זה. מנוע החיפוש הולך ומשתכלל ככל שיש בו יותר חיפושים וככל שהוא לומד מה המשתמשים רוצים למצוא. לגוגל יש יתרון אדיר בכך. לפי נתונים שפורסמו ב"וול סטריט ג'ורנל", לגוגל יש נתח שוק של 80% בדסקטופ, ולפחות 90% בטאבלט ובמובייל. אלו מספרים חסרי תקדים שרק הופכים את מנוע החיפוש של גוגל לטוב יותר.

האם אנשים משתמשים בגוגל מבחירה? היום בהחלט יכול להיות. אבל הדרך לשם הייתה רצופה בפרקטיקות אנטי-תחרותיות, כפי שסבור משרד המשפטים האמריקאי. כשבית המשפט יצטרך לקבוע האם גוגל באמת מתמודדת בכל שוק מול מתחרות חזקות - כפי שהיא טוענת - הוא צריך לנסות להבין למשל איך יכול להיות שמיקרוסופט הגדולה מחזיקה בנתח שוק כל כך קטן (בין 3% במובייל ל-13% בדסקטופ). אחת הסיבות לכך היא כמובן השליטה של גוגל בעולם המובייל - מערכת ההפעלה אנדרואיד שפיתחה שולטת בשוק, והחברה גם משלמת לאפל סכום שמוערך על ידי אנליסטים ב-8 מיליארד דולר כדי להיות מנוע החיפוש שמהווה ברירת מחדל במכשירי האייפון והאייפדים. בנוסף, גוגל נהנית מאפליקציות ושירותים נוספים שתורמים לה מידע כמו למשל גוגל מפות. כך מצליחה גוגל להכיר באופן מעמיק את קהל המשתמשים בה. 

ההיכרות הזאת כמובן מתורגמת להכנסות ממפרסמים - שמעדיפים לפרסם בפלטפורמה שמאפשרת להם לטרגט את המשתמשים באופן הטוב והיעיל ביותר. בשנה שעברה הגיעו הכנסות אלפאבית, החברה האם של גוגל, ל-162 מיליארד דולר, רובן המוחץ מהכנסות מפרסום.

בכל זאת, יש משתמשים רבים שאין להם בעיה עם הפגיעה של גוגל בפרטיות ובתחרות, כי הם מעדיפים לקבל תועלת מפרסומות מטורגטות היטב או מתוצאות מדויקות יותר במנוע החיפוש. אולם אי אפשר להתעלם מפגיעה גם בחדשנות. אי אפשר לדעת איך היו נראים מנועי החיפוש למשל, או פלטפורמות הפרסום, אם התחרות הייתה יותר ערה. סביר להניח כי לא נראה בקרוב מנוע חיפוש חדשני שמצליח לפרוץ את החומה הבצורה של גוגל. אז נכון - המשתמשים בוחרים להשתמש בגוגל, אבל קשה להגיד שיש להם יותר מדי ברירות.