השרה רגב מבקשת לאשר הקלות לנסיעת רכבים פרטיים בנתיב המהיר

כיום, יכולים משתמשי הנתיב המהיר לנסוע ללא תשלום כאשר ברכב פחות מארבעה בני אדם רק בשעות השפל, אך כעת יוכלו לנסוע 3 אנשים ברכב לאורך כל שעות היום • קיים חשש כי מהירות הנסיעה בנתיב תואט, וכי נוסעים רבים יותר ידורבנו להשתמש בו

הנתיב המהיר / צילום: רוני שיצר
הנתיב המהיר / צילום: רוני שיצר

הנתיב המהיר בכביש 1 בין מחלף שפירים לתל אביב, הפך לפני כעשור לכביש אגרה באורך של 13 ק"מ, ונועד לשרת כ-1,600 כלי רכב בשעה. מטרת הנתיב נועדה להפחית את עומס כלי הרכב הפרטיים הנכנסים למטרופולין תל אביב, ולייצר תמריץ עבור הנוסעים להותיר את רכבם בחניון שפירים, ולהשתמש בשאטלים הציבוריים. אוטובוסים יכולים לנסוע בנתיב באופן חופשי, ובכך הוא הופך מהיר יותר מהנתיבים האחרים הפקוקים, והקנה יתרון זמן עבור נוסעי התחבורה הציבורית.

כעת מבקשת שרת התחבורה, מירי רגב, לאשר צו שיהווה דווקא הקלה עבור נוסעי הרכב הפרטי: מכונית שבה נהג ושני נוסעים נוספים, יוכלו לנסוע בנתיב המהיר ללא עלות, לאורך כל שעות היום. כעת, יכול להשתמש בנתיב האגרה בחינם רכב בו שלושה נוסעים רק בשעות השפל, ואילו בשעות העומס רשאים להשתמש בנתיב ללא עלות רכבים עם ארבעה נפשות, בכדי לעודד נסיעות שיתופיות ולהגדיל את מקדם המילוי ברכב הפרטי.

בטיוטת התקנות שפורסמה היום (ד') להערות הציבור, מבקשת רגב לאשר את בקשה, ומנמקת כי "כחלק מהמאמץ לעודד נסיעות שיתופיות בנת"צים, מוצע לאפשר בנתיב המהיר הקיים בכביש 1 לכיוון מערב, פטור מתשלום אגרה לרכב מרובה תפוסה עם שני נוסעים לבד מהנהג לאורך כל שעות היום, ולא רק בשעות השפל . הקלה זו תאפשר גם וודאות בנוגע לתחולה הפטור, שתסייע לציבור לתכנן את נסיעותיו ברכב מרובה תפוסה" .

ואמנם, רגב מוסיפה כי קיים חשש שהצעד יוביל להאטת מהירות הנסיעה בנתיב: "כיוון שלא ניתן לחזות כיצד השינוי ישפיע על עומס התנועה ומהירות הנסיעה בנתיב המהיר, ואלו עשויים להיות נתונים לשינויים מסיבות נוספות, יש צורך בהסדר שיחול לתקופה מוגבלת של שנתיים".

קיים חשש כי הורדת מקדם המילוי ברכב דווקא תהווה תמריץ חיובי עבור נהגים להיכנס עם רכבים פרטיים למטרופולין תל אביב, בעוד שמהירות הנסיעה בנתיב תרד בהתאמה. "לא ברור מדוע בוחרת המדינה להגדיל את התמריץ לכניסה של רכבים פרטיים", אומרת שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות. היתרון המרכזי של הנתיב הוא בכך שאלפי אנשים משאירים את הרכב שלהם בחניון בשפירים ונכנסים לתל אביב על אוטובוסים מיוחדים. השאטלים המיוחדים והאוטובוסים הם בעלי תפוסה גבוהה והם ממשיכים בנסיעה ללא צורך לחפש חניה ולתפוס אותה ליום עבודה שלם, ולכן צריכה המדינה לאפשר להם ולנוסעים עליהם לנסוע במהירות גבוהה בנתיב המהיר, עם כמה שפחות עומס של רכבים פרטיים על נתיב זה. לא ברור מדוע בוחרת המדינה להגדיל את התמריץ לכניסה של רכבים פרטיים ולאפשר מקדם מילוי נמוך יותר".