קבינט הקורונה החליט שלא לפתוח את חנויות הרחוב ומערכת החינוך

בסיום ישיבת הקבינט, אמר נתניהו כי 9 שלבי יציאה הם פרק זמן מורכב מדי ומסובך עבור הציבור • משרד הבריאות וגמזו חושבים שיציאה הדרגתית ואיטית תמנע סגר שלישי • שר האוצר דרש לפתוח את חנויות הרחוב כבר ביום ראשון הקרוב ובתחילת נובמבר להחזיר את המסחר כולו

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

קבינט הקורונה סיים את הדיון עם החלטה שלא להקדים את פתיחת חנויות הרחוב וגם לא להקדים את פתיחת מערכת החינוך. בשבוע הבא תיערך ישיבה נוספת של קבינט הקורונה.

פחות משבוע חלף מאז התירו לפתוח גני ילדים, ובזמן שהמדינה מעלימה עין מכך שמוסדות לימוד חרדיים (עד גיל 16) חזרו ללמוד, הועלו היום דרישות בקבינט הקורונה לפתוח את חנויות הרחוב ואת העסקים הקטנים כגון מספרות, מכוני יופי וקוסמטיקה. בנוסף עולה ההצעה לפתוח את הצימרים לנופשים.

בהחלטה הקודמת של הקבינט ובכל הצהרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא הדגיש כי ימתין פרק זמן של שבועיים בין שלב לשלב, זאת בשל אופי המגפה ותקופת הדגירה של הנגיף. אולם היום אמר שר האוצר כ"ץ כי הוא ידרוש לשוב לפעילות של חנויות רחוב החל מיום ראשון הקרוב, ה-25 באוקטובר. וב-1 בנובמבר הוא ידרוש את החזרת כל המסחר, השווקים, מרכזי הקניות והקניונים.

בפתח ישיבת הקבינט ביקש שר הבריאות יולי אדלשטיין משרי הממשלה לנהוג באחריות וממלכתיות. "בוודאי לא בפופוליזם. למען בריאות הציבור והכלכלה הישראלית מצופה מכולם להפיק לקחים מהיציאה המהירה מהסגר הראשון", הוא אמר. אדלשטיין רמז לכך ששר האוצר לוחץ לפתוח את המשק מהר מן המתווה עליו סוכם מראש. 

לקראת סיום ישיבת קבינט הקורונה אמר ראש הממשלה כי הוא מעוניין לצמצם את מספר השלבים של יציאה מן הסגר. לדעתו, 9 שלבים זה פרק זמן מורכב מדי ומסובך עבור הציבור וכי יש לצמצם את המהלך. משרד הבריאות, ופרויקטור הקורונה גמזו מתנגדים לגישה הזו וחושבים כי אין למהר לצאת מן הסגר וזאת כדי להימנע מהגעה לסגר שלישי.

ויכוחים סביב פתיחת בתי הספר

אחד הוויכוחים המשמעותיים בקבינט הקורונה היו כיצד להתקדם עם פתיחת בתי הספר לתלמידי כיתות א' וב', כאשר הרעיון הוא לשחרר את ההורים לשוב לעבודה ובכך להתניע מחדש את המשק. עם זאת, לא הגיעו בקבינט הקורונה להחלטות בנוגע לפתיחת בתי הספר לכיתות א'- ד'. הצדדים - שר החינוך, שר הבריאות ושר האוצר - חלוקים על הדרך קדימה בהיבט הזה. 

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרועי הציגה במהלך הדין בקבינט נתונים את המדגם הסרולוגי שנערך. לפי הנתונים כאחד מכל 10 ילדים נחשף מתישהו לקורונה והיה כבר חולה. נתניהו הופתע מן הנתונים הללו. משמעות הדברים היא שהילדים חולים, מדבקים ומדביקים אחרים, בלי שהם מודעים לכך בכלל.

בתוך כך, בדיון המוקדם שקיימו עם רה"מ ושר האוצר הבריאות והחינוך, הבהיר כ"ץ כי ההצעה החדשה של משרד הבריאות להפעלת כיתות א'-ב' לא ישימה וכרוכה בתוספת עלות תקציבית של 6 מיליארד שקל, וזאת אחרי תקציב של 4.2 מיליארד שקל שכבר ניתן בעבר.

משרד הבריאות דורש כי ילדי כיתות א' עד ד', יחזרו ללמוד רק במתווה הקפסולות ורק לאחר שתהיה עמידה במדדי תחלואה. שר החינוך יואב גלנט אמר אתמול כי למערכת החינוך יקח כ-5 שבועות להתארגן לכך.

דרישה לפתוח את בתי הכנסת מוקדם יותר בשל החורף

חברי הכנסת ופוליטיקאים מהחברה החרדית העלו בימים אלה דרישה אל מול מטה הקורונה והפרופ' רוני גמזו להעביר את פתיחת בתי הכנסת, לשלב מוקדם יותר ממה שיעוד להם, זאת בשל החורף המתקרב והקשיים להתפלל בחוץ כפי שהיה בחודשים האחרונים. כיום אסור לפתוח את בתי הכנסת, לאחר התפילות בראש השנה, שהיו מהגורמים לעלייה בתחלואה בחברה החרדית.

לפי אחד מהפוליטיקאים, ניתן לפתוח את בתי הכנסת בד בבד עם מתווה החתונות והצימרים. יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר שוחח עם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, וביקש לאשר בשלב הראשון כניסת מניין - עשרה אנשים לבתי כנסת, מספר התואם להיתר להתקהלות שקיים גם כיום. במשרד הבריאות חוששים כי הדבר יהיה פתח לתפילות גדולות יותר והפיקוח על בתי הכנסת הוא משימה קשה עד בלתי אפשרית.

בדיון היום בקבינט הקורונה ידונו בין השאר בסוגיות אלה של החתונות, התפילות בבתי כנסת, השבת הצימרים לפעילות, וכן התרת איסוף ומשלוחים 'טייק אווי' מחנויות. בסוגיית החתונות, ההצעה היא להגדיל את המתווה לעריכתן לשתי קפסולות של 20, ובסך הכל 40 בני אדם.

ישראל היא המדינה המערבית היחידה שהטילה סגר מלא בפעם השנייה. במדינות אחרות, נקטו בשיטת סגרים מקומיים לאור קפיצות מקומיות בנתוני תחלואה.