ענף התיירות הישראלי מתעורר עם פתיחת הטיסות לאיחוד האמירויות

הביקוש והעניין שמעוררים היעדים החדשים לתייר הישראלי באיחוד האמירויות מתורגמים ליצירת חבילות ולהשקת טיסות

קו החוף של דובאי. מיתוג מחדש כמדינה מתקדמת ומפותחת באמצעות השקעות במערב / צילום: Matthias Seifert, רויטרס
קו החוף של דובאי. מיתוג מחדש כמדינה מתקדמת ומפותחת באמצעות השקעות במערב / צילום: Matthias Seifert, רויטרס

ענף התיירות שספג נזקים עצומים בחודשים האחרונים מתעורר לחיים - הביקוש והעניין שמעוררים היעדים החדשים לתייר הישראלי באמירויות מתורגמים ליצירת חבילות ולהשקת טיסות. בין השאר, סגמנט טיולי התמריץ צפוי לתפוס נפח משמעותי בפעילות. טיולים אלה מאורגנים על ידי חברות לעובדים או ללקוחות והמטרה הבולטת בהם היא להיות ייחודי, להגיע למקום שאחרים עוד לא היו בו קודם.

בענף סוכני הנסיעות מספרים על התעניינות רבה בסגמנט הזה, כאשר טיולים כבר נתפרו והם רק מחכים לאישור הפורמלי לצאת לפועל. בחברה הגיאוגרפית, לדוגמה, כבר מציעים טיולים שמשלבים ביקור באמירויות למספר ימים וביקור באחד מיעדי ההמשך שמציעות החברות האמירתיות, דוגמת האיים המלדיביים. כפי שפרסמנו ב"גלובס", הסכם התעופה בין המדינות יאפשר בפועל 112 טיסות שבועיות, ולא 28 טיסות כפי שדווח בתחילה. ההיקף המסתמן הוא של 28 טיסות לכל חברה ולכל יעד (אבו דאבי ודובאי). ברור לכל כי 28 טיסות שבועיות שיתחלקו בין החברות המתעניינות - שלוש הישראליות וארבעת החברות האמירתיות (אתיחאד, אמירייטס, פליי דובאי ואייר ערביה), הוא היקף שלא כדאי להתאמץ אפילו להשיק קווי תעופה חדשים. ארקיע לבדה שהכריזה על פתיחת הקו תבצע טיסה יומית, כלומר 14 טיסות הלוך ושוב.

סגמנט נוסף שצפוי לפרוח בחסות ההסכם עם איחוד האמירויות הוא של טיולים מאורגנים, כלומר טיולי קבוצות. סגן נשיא בכיר באתיחאד, דאנקן בורו, אף הסביר כי לחברה יש הצעות ערך מיוחדות לקבוצות במסגרת מאורגנת. בורו ציין שלחברה אין עדיין מועד להשקת הקו, אולם השבוע הפעילה החברה טיסת מסחרית ראשונה שאמורה לסלול את הדרך לשגרה חדשה. יו"ר קבוצת ממ"ן, נחמה רונן, שארגנה את טיסת הבכורה של אתיחאד בישראל, ציינה כי הקבוצה "ערוכה לתפעול הקו מיידית. בקרוב מאוד תתקבל החלטה לגבי מועד תחילת הטיסות המסחריות בין אבו דאבי לישראל".

ככל שהביקוש יגדל, המחירים יעלו עמו

הסקרנות ליעדים החדשים שנפתחים לתייר הישראלי עושים את שלהם: יממה אחרי שארקיע פתחה את טיסותיה לדובאי, מספר מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, עוז ברלוביץ', על התעניינות שכוללת כבר מאות הזמנות. הטיסות יחלו ב-2 בינואר (בכפוף לאישורים). בשלב זה ארקיע מציעה טיסות שמתחילות במחיר של 146 דולר לכיוון למועדים מסוימים ו-195 דולר לכיוון ברוב המועדים. למחיר הזה יש להוסיף 30 דולר לכבודה לכל כיוון כך שכרטיס יתחיל בכ-350 דולר הלוך ושוב לפחות. במסגרת חבילות מנעד המחירים משתנה: חבילה של 4 לילות במלון אטלנטיס, הממוקם באיי התמרים המלאכותיים, תעלה כ-1,300 דולר לאדם וחבילה ל-4 לילות במלון הייאט ג'ומרה שממוקם באיזור מרכזי יותר בעיר תתחיל בכ-490 דולר.

יש לקחת בחשבון שככל שהביקוש יגדל, המחיר יעלה יחד עמו. ארקיע מתכוונת להפעיל טיסה יומית בקו כשהיא משווקת חבילות או טיסות בנפרד. בשלב זה אין בכוונתה לפתוח קו לאבו דאבי, אולם היא תבחן שיווק של חבילות לאמירות שארג'ה, המשופעת בריזורטים בסגנון "הכול כלול", שהישראלים מכירים מטורקיה וטיסות לבחריין. הטיסות ימריאו מנתב"ג מדי יום בשעה 08:30 וימריאו בחזרה מדובר בשעה 15:30. משך הטיסה כשלוש שעות.

הבחירה של ארקיע בדובאי אינה מקרית: דובאי נחשבת ליעד תיירותי תוסס יותר ומתאים יותר לישראלים, בשעה שלאבו דאבי, בירת האמירויות, יש אמנם אטרקציות לתיירים, אולם היא עיר עם אופי "רציני" יותר. ברלוביץ' מונה שלושה סגמנטים עיקריים שמביעים עניין ביעד, בהם אנשי עסקים, תיירות הקבוצות ותיירות הפנאי, שמתגלה לה יעד חדש שאף רלוונטי לעונת החורף. לאור מזג האוויר החם באיחוד האמירויות לאורך רוב ימות השנה, בעונת הקיץ ובחגי תשרי מזג האוויר עשוי להיות חם מדי (ואף לטפס ל-50 מעלות) בשעה שבחודשים נובמבר דצמבר אפשר לנפוש במזג אוויר נעים (של כ-25 מעלות).

איחוד האמירויות היא מדינה ירוקה שלא נדרש בידוד ממנה בחזור לישראל, בהלוך - בשלב זה באבו דאבי התיירים מחויבים לבידוד של 14 ימים (כולל בדיקת קורונה שיש לעשות במדינת המוצא ובדיקה נוספת שנעשית עם הנחיתה באמירות), בדובאי אין חובת בידוד לתיירים הנכנסים. המרחק בנסיעה בין אבו דאבי לדובאי עומד על כשעה וחצ,י אלא שכעת אבו דאבי גם לא מאפשרת כניסה מדובאי, למעט בכפוף לבדיקת קורונה שתואמה שבוע מראש והמתבצעת בכניסה לאבו דאבי - במילים אחרות, ביקור שמשלב את שתי האמירויות, כרגע לא רלוונטי.

"הציבור הישראלי צמא לנסוע ולא משנה לו ממש לאן - ולראייה הביקוש לטיסות לסרביה, מדינה שמאפשרת לישראלים להגיע בלי בדיקה ובלי בידוד בהלוך ובחזור שהפכה להיות היעד המוביל שלנו במכירות", אומר ברלוביץ' שמספר כי ארקיע העלתה את תדירות הטיסות לבלגרד בירת סרביה לטיסה יומית. גם אל על הכריזה זה מכבר על השקת טיסות בקו והיא מצטרפת לישראייר שטסה ליעדים שונים ביוון ולבלגרד.

במקביל, היעדים ביוון ילכו ויצטמצמו - האיים רודוס וקוס סוגרים בקרוב את עונת התיירות ולישראלים להוציא בלגרד נותרו סלוניקי ואתונה כיעדים מהם לא יחויבו בבידוד בחזור ובהלוך. הבוקר, ציינה שרת התחבורה במסגרת דיון בכנסת של שדולת התעופה שביוון נבחנת האפשרות לעצור את התנועה מישראל. בשלב זה לא הוצגה הודעה רשמית בנושא מטעמה של ממשלת יוון.

"איחוד האמירויות הוא יעד שמדובר בכל מקום והבאז עשה את שלו", אומר ברלוביץ'. ארקיע תפעיל בשלב ראשון את הטיסות עם מטוס האמברייר 195 שבו 122 מקומות בלבד. דגם שלא נותן לה עליונות בתחרות מול החברות האחרות, ובעיקר האמירתיות לכשהן ישיקו את הטיסות שלהן, לפי הערכות בתחילת ינואר.

***גילוי מלא: הכותבת היא אורחת החברות איתיחאד וקבוצת ממן וטסה במימון מלא של "גלובס"