דלק רכב מחליפה שותפה ומבססת את החזקתה במתקן ההתפלה באשקלון

דלק רכב השלימה את רכישת חלקה של שותפתה באשקלון, IDE טכנולוגיות, בחברת התיפעול והתחזוקה של מתקן ההתפלה (חברת אדום), תמורת כ-106 מיליון שקל

מתקן התפלה אשקלון, הפועל בשיטת האוסמוזה ההפוכה / צילום: שאטרסטוק
מתקן התפלה אשקלון, הפועל בשיטת האוסמוזה ההפוכה / צילום: שאטרסטוק

זמן קצר לאחר שנחתם ההסכם למכירת מתקן התפלת המים בפלמחים מידי קרן תשתיות ישראל (תש"י) ושותפיה, לידיהם של קרן ג'נריישן קפיטל ומגדל תמורת כ-390 מיליון שקל, שינויי שליטה נרשמו גם במתקן התפלת המים באשקלון.

כך עולה מהעדכון שפרסמה חברת דלק רכב על השלמת רכישת חלקה של שותפתה באשקלון, IDE טכנולוגיות, בחברת התיפעול והתחזוקה של מתקן ההתפלה (חברת אדום), תמורת כ-106 מיליון שקל, והשלמת מכירת זכויותיה של IDE בבעלת הזיכיון להקמת ותפעול המתקן (חברת VID) לידי קרן קיסטון (Keystone) תמורת כ-250 מיליון שקל.

לאחר עסקאות אלה, דלק רכב  מחזיקה באמצעות החברה הבת ורידיס בחברת התיפעול והתחזוקה של מתקן ההתפלה במלואה, אחרי שעד כה החזיקה בכ-60% ממנה, בעוד שקיסטון הפכה לשותפה שווה של ורידיס בהחזקות בבעלת הזיכיון להקמת ותפעול המתקן (חברת VID).

מתקן ההתפלה המדובר, הממוקם במתחם קצא"א באזור התעשייה הדרומי באשקלון, החל לפעול בשנת 2005, ומספק כ-120 מיליון קוב מים בשנה. לפי דלק רכב, מתקן זה הוא הראשון בישראל שהוקם מכוח הסכם BOT (Build Operate Transfer), ותקופת הזיכיון עליו מסתיימת בשנת 2027.

חברת התיפעול שלו, אדום, מעסיקה כ-50 עובדים ובהם מהנדסים, טכנאים, אנשי תיפעול ותחזוקה, המספקים שירותים למתקן ההתפלה. דוחות דלק רכב למחצית השנה הראשונה חושפים, כי בין ינואר ליוני הכנסות בעלת הזיכיון במתקן, VID, נשחקו ב-8% ל-114 מיליון שקל, ובהשפעת שינוי חד בסעיפי מימון הרווח הנקי שלה במחצית השנה צנח ב-66% ל-11 מיליון שקל. רווחי מגזר התפלת המים של דלק רכב, הכולל גם את VID וגם את אדום, ירדו במחצית השנה הראשונה ב-14% ל-10 מיליון שקל.

דלק רכב, שבשליטת המנכ"ל גיל אגמון, היא יבואנית רכבי מאזדה, פורד ו-BMW לישראל, ומאז יולי 2018 פועלת באמצעות החברה הבת ורידיס (70%) בתחומי התפלת המים, איכות הסביבה ותחנות כוח.

בעוד הפעילות ייבוא ושיווק המכוניות שלה נפגעה משמעותית ממשבר הקורונה, עם ירידה ניכרת במספר המכוניות שמכרה במחצית השנה הראשונה, החברה שבשליטת גיל אגמון מציינת בדוחות כי על פעילויותיה של ורידיס "לא ניכרת השפעה מהותית לרעה על התוצאות הכספיות".

גם במבט קדימה, בכל הנוגע לפעילות איכות הסביבה, אנרגיה ומים, היא "אינה צופה, בשלב זה, השפעה שלילית מהותית על תוצאותיה הכספיות העתידיות (בין היתר) לאור העובדה שחברות הקבוצה הפועלות בתחומים אלו מוגדות כ'מפעל או פעילויות חיוניים', ולאור העובדה שהקבוצה אינה צופה ירידה מהותית בהיקף הפעילות בתחומים אלו".

קיסטון, שבידי רוני בירם וגיל דויטש, מייסדי בית ההשקעות אקסלנס, ונבות בר, החלה בפעילות בשנת 2019 כקרן להשקעה בתשתיות מניבות. הקרן הוקמה, לפי קיסטון "על בסיס החלטת הוועדה לקידום הקמת קרנות נסחרות להשקעה בתשתיות, לעידוד פעילות מימון בתחום התשתיות המוסדי והפרטי", ובהתאם לתכניותיה צפויה להירשם למסחר בבורסה בעתיד.

המוכרת בעסקאות, IDE טכנולוגיות, עוסקת בפתרונות טיפול במים, ונמצאת בידי כמה גופים מוסדיים, בראשות אלפא פרטנרס.

כאמור, מוקדם יותר השבוע חתמה קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל יחד עם קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל, על הסכם לרכישת מתקן התפלת המים בפלמחים תמורת כ-390 מיליון שקל, כשחלקה של ג'נריישן בעסקה יעמוד על כ-200 מיליון שקל, בהתאם לחלקה במתקן שיעמוד על כ-51%, בעוד שמגדל תחזיק ביתרה (49%).

הנכס הנרכש, הכולל גם את הבעלות על הזיכיון במתקן וגם בחברת התפעול שלו, מרוכז בקבוצת דרך הים.

מתקן התפלת המים בפלמחים, הפועל בהתאם לזיכיון BOO (Build Operate Own), מתבצעת התפלת מים בהיקף של כ-90 מיליון מטר מעוקב בשנה.