לקראת עימות משפטי נוסף? הבורסה שוקלת לעתור לבג"ץ נגד החשכ"ל

הבורסה מתנגדת לפסילת ברק קפיטל מעשיית שוק באג"ח ממשלתיות, לאחר שתבעה מוקדם יותר השנה את האוצר • החשכ"ל: "עולה השאלה לגבי האינטרס לערער על ההחלטה העניינית של האגף"

איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א  / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

עימות חדש בין הבורסה לניירות ערך בתל אביב לבין אגף החשב הכללי במשרד האוצר, או אולי ספיח נוסף לעימות שכבר מתחולל ביניהם ביחס לתביעת הבורסה לתשלומים בהיקף 20 מיליון שקל? ל"גלובס" נודע כי הבורסה שוקלת לעתור לבג"ץ נגד האוצר בעקבות החלטתו שלא לאשר לברק קפיטל להפוך לעושה שוק ראשי באג"ח ממשלתיות. מנגד, באגף החשכ"ל בטוחים בצדקתם שלא לאשר בינתיים את חבר הבורסה של ברק קפיטל כעושה שוק ראשי, בשל הפער באופייה של ברק קפיטל ביחס לאופי שאר הבעלים של חברי הבורסה.

באגף החשכ"ל הסבירו לברק קפיטל כי עושי שוק ראשיים הם "גופים פיננסיים הפועלים בעיקר כמתווכים מול משקיעים סופיים", כשמדובר בגופים שנדרשים "לעסוק בניירות ערך עבור אחרים, דוגמת פעילות ברוקראז' או ניהול תיקי לקוחות", ולא כאלה הפועלים לחשבונות נוסטרו. בבורסה לא מסכימים עם נימוק זה.

לכן, לאחר שפנתה לבית המשפט נגד אגף החשכ"ל בטענה כי לא שילם לה 20 מיליון שקל במשך שנים, ולאחר שהחשכ"ל השיב כי לא מגיע לבורסה התשלום האמור, יוצאת הבורסה נגד החלטת החשכ"ל לדחות את בקשת ברק קפיטל להפוך לעושה שוק באג"ח הממשלתיות, בטענה ש"מינוי חבר בורסה נוסטרו כעושה שוק ראשי אינו עולה בקנה אחד עם המדיניות הנהוגה".

בבורסה נסמכים, ככל הידוע, על חוק מלווה המדינה, שלפיו, כך לתפיסתם, "עושה שוק ראשי" הינו גוף פיננסי המתמחה במסחר בניירות ערך לחשבונו העצמי, אשר לו איתנות פיננסית מתאימה, ושהינו תאגיד בנקאי, חבר הבורסה או חבר בגוף דומה מחוץ לישראל המפוקח בידי הרשויות המוסמכות במדינות OECD. בסביבת הבורסה מתרגמים את האמור בחוק כך שעושה שוק ראשי הוא גוף נוסטרו, וגם כי לא רק תאגידים בנקאיים רשאים להיות "עושה שוק ראשי", אלא גם חברי בורסה אחרים.

ברק אושרה כחבר בורסה ביוני

בהקשר זה מבהיר גורם המעורה בעניין כי "ברק קפיטל היא גוף נוסטרו וחבר בורסה", וזאת לאחר שחברותה בבורסה אושרה ביוני האחרון. לפיכך, ממשיכים וגורסים אותם גורמים, על פי החוק, התנאי היחידי שנותר למשרד האוצר לבדוק ביחס לפניית ברק קפיטל למנותה לעושה שוק הוא האיתנות הפיננסית של ברק קפיטל - דבר שלכאורה לא קרה. לפיכך, בסביבת הבורסה גורסים כי מדובר באימוץ מדיניות חדשה ושגויה על ידי האוצר.

ואולם, בסביבת החשכ"ל רואים את התמונה בצורה הפוכה לחלוטין. מהאוצר נמסר בתגובה כי "אגף החשכ"ל אחראי, בין היתר, על מימון החוב הממשלתי, ולצורך שכלול שוק האג"ח הממשלתיות פועל האגף להגדלת הסחירות, הנזילות ובסיס המשקיעים בשוק זה. באחרונה התקבלה פנייה מגורם בשוק להצטרף כעושה שוק באג"ח הממשלתיות, בקשה זו נדחתה לאחר בחינה מקצועית מעמיקה שביצע האגף. עולה השאלה לגבי האינטרס לערער על ההחלטה העניינית של האגף, הפועל לשכלול והעמקת שוק ההון, ולא להשאת רווח של בעלי מניות".

מבחינת אנשי החשכ"ל, "מרגע שהבורסה הופרטה, היא מנסה, כמו שקרה הרבה פעמים בהפרטות, להחזיר את ההשקעה כמה שיותר מהר. במקרה הזה החזר מהיר הוא על חשבון אזרחי ישראל".

עוד הם מציינים כי הקישור לסוגיית תשלום דמי ההשאלה שגוי, והחלטתם לגבי ברק קפיטל לא קשורה בכלל לסוגיה שכבר מתנהלת בבית המשפט בעניין התשלום שהבורסה דורשת, וכן כי "לדעת החשכ"ל, לא מגיע לבורסה, כי זה יהיה תשלום כפול על מה שהמדינה כבר שילמה". נציין כי ניסיון לפשרה בעניין דמי הרישום לא צלח, כשכל צד תולה באחר את הסיבה לכישלון מאמצי הפשרה.

בסביבת אגף החשכ"ל טוענים כי ההחלטה בעניין ברק קפיטל עניינית והתקבלה לאחר בחינה מעמיקה, שהתחילה לאחר בקשה חריגה של גוף שעובד בשביל הנוסטרו שלו בלבד, ולא כמתווך. "מבחינת החשכ"ל נדיר שאין גופים פרטיים שהינם עושי שוק מעבר לבנקים, כשנכון לעת הזאת, ולא באופן גורף, הם רואים בזה יותר סיכונים מהזדמנות. הרי מבחינת החשכ"ל ברק קפיטל אינה מפוקחת כלשעצמה, אלא רק חבר הבורסה שלה שקיבל הקלות מהבורסה, בעוד חברי הבורסה של הבנקים עובדים תחת הבנקים שבעצמם מפוקחים מאוד", אומר גורם המעורה בעניין זה.

מנגד, בסביבת הבורסה מדגישים מצדם כי כל חברי הבורסה מפוקחים על ידי הבורסה, כשיש הסכמה שגוף שהופך להיות למטרות רווח, ברור שהוא ישנה את התנהלותו ממה שהיה קודם לכן, והבורסה כשהייתה בשליטת הבנקים הייתה רדומה מדי.

עוד נציין כי על פי הערכות בשוק, רשות ני"ע הייתה שמחה לראות כמה שיותר עושי שוק במסחר, מכל סוג. לפיכך, נראה כי החלטת החשכ"ל היא בציר שונה מזה שמובילה רשות ני"ע. גורמים בשוק ההון ציינו בהקשר זה כי "רשות ני"ע כבר במשך שנים, ולמעשה מיום היווסדה, פועלת להגדיל את מחזורי המסחר והנזילות בבורסה, כי בסופו של דבר, זה לטובת הציבור, בעוד ששוק לא נזיל יוצר סיכונים לציבור המשקיעים".

בהקשר זה מציינים אותם גורמים כי "ההרחבה של מסגרת חברי הבורסה, בין אם מדובר בחברות רחוקה או בחבר נוסטרו, לא משנה שמדובר בפורמטים שונים במוצר של חבר בורסה - וברשות לא רואים הבדל ביניהם", כשלא ברור למה יש הפרדה בין חבר בורסה נוסטרו לחברה בורסה "רגיל".