שר הבריאות הגרמני השתתף בישיבת ממשלה כשהוא חולה בקורונה

בישיבת הקבינט, שבה נכחה בין היתר הקאנצלרית אנגלה מרקל, לבשו הנוכחים מסיכות ושמרו מרחק, כך שהנוכחים לא יצטרכו להיכנס לבידוד • בצ'כיה הורחב הסגר החלקי • הרשויות בשבדיה הטילו הגבלות על אזור העיר אופסלה

שר הבריאות הגרמני יינס שפאן / צילום: Markus Schreiber, רויטרס
שר הבריאות הגרמני יינס שפאן / צילום: Markus Schreiber, רויטרס

שר הבריאות הגרמני יינס שפאן אובחן היום כחולה קורונה, ונכנס באופן מיידי לבידוד. דובר המשרד מסר כי הוא מפגין "תסמינים של צינון" בלבד בשלב זה, וכי המשרד עידכן את כל מי שהיה בקשר עמו בימים האחרונים.

השר הגרמני נכח היום בבוקר בפגישה של צמרת הממשלה הפדרלית, וחש בתסמינים אחרי הצהריים, אז נבדק באופן מיידי. בפגישה נכחו מספר רב של שרים וגם הקאנצלרית אנגלה מרקל, אולם לפי הודעת דובר הממשלה, הם לא ייכנסו לבידוד מכיוון שהפגישה התנהלה לפי פרוטוקול שנועד למנוע מקרי הדבקה, אפילו אם אחד הנוכחים היה חולה ומדבק. שר הבריאות שפאן ויתר הנוכחים לבשו מסכות במהלך הדיונים, וכן נשמר מרחק של לפחות שני מטר ביניהם.

ההודעה התפרסמה על רקע התגברות תחלואת הקורונה בגרמניה. מספר מקרי הקורונה שאובחנו ביממה האחרונה בגרמניה עמד על יותר מ-7,500, וצעדים שונים אומצו על ידי מדינות המחוז כדי להיאבק בהתפשטות. בין השאר הוטל לראשונה בשבועות האחרונים סגר על אזור שלם - אזור ברכטסגאדן בדרום-בוואריה, סמוך לגבול עם אוסטריה. באזור זה ישנה התפרצות קורונה משמעותית עם שיעור תחלואה של יותר מ-250 חולים חדשים ל-100 אלף תושבים בשבועיים האחרונים. גם בברלין, אחד ממוקדי ההתפרצות האחרים במדינה, עלה מספר המקרים היומי ל-1,000 לעומת כ-200 נדבקים ביום לפני כשבועיים. בגרמניה כולה עלה לראשונה שיעור התחלואה מעל ל-50 מקרים ל-100 אלף תושבים בשבועיים האחרונים.

צ'כיה סוגרת חנויות

מעבר לגבול, הממשלה הצ'כית הודיעה על החרפה בהגבלות על החיים הציבוריים במטרה להפחית את שיעורי ההדבקה הגבוהים. קרוב ל-12 אלף מקרים נרשמו ביממה אחת במדינה, שבה חיים כעשרה מיליון תושבים. זהו השיעור הגבוה ביותר באירופה לתושב.

בשבוע שעבר הפכה צ'כיה למדינה הראשונה שסגרה את בתי הספר כדי להילחם במגפה, וכעת הודיעה גם על סגירת חנויות לא חיוניות במרחב הציבורי. לפי הודעת הממשלה, העבודות יתקיימו כסדרן אולם מלבד יציאה לעבודה או לקניות הכרחיות, אסור לתושבים לעזוב את בתיהם. הממשלה גם הודיעה על חובת לבישת מסכה בחוץ.

שבדיה משנה גישה: הטילה הגבלות מקומיות בעיר אופסלה

הרשויות בשבדיה הטילו לראשונה הגבלות אזוריות על העיר אופסלה וסביבתה, במטרה להיאבק בהתפשטות מגפת הקורונה. ההגבלות הן וולונטריות וכוללות בקשה מהתושבים להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית, לא לארח בבתים מי שאינם בני משפחה ולא לארגן או להשתתף באירועים משפחתיים וחברתיים. ההמלצות פורסמו בעקבות עלייה בשיעור תחלואת הקורונה באזור אופסלה.

חלק מפרשים זאת כגישה חדשה מצד הרשויות השבדיות, שעד כה נמנעו מצעדים מקומיים או צעדים מחמירים בכלל במאבק במגפת הקורונה. העיתון הבריטי "טלגרף" דיווח כי לפי הודעת הרשויות, "מדובר בהמלצות שהן בין וולנטוריות למחייבות", אך כי בכל מקרה צפוי שתהיה להן השפעה בשטח למרות שאינן כרוכות בקנסות. מסעדות וברים בעיר הודיעו כי לא ייפתחו לקהל בשבועיים הקרובים בהתבסס על ההמלצות, והתושבים בעיר נערכים לשנות את חייהם באופן דומה לשינוי שנרשם במדינות ובערים שיישמו סגר חלקי.

לפי ההמלצות, החל מאתמול (ג') ועד ה-3 בנובמבר גם כל מי שיכול לעבוד מהבית יעודד לעשות זאת וחנויות צריכות להגביל את מספר הנוכחים בהן לפי שטחן. הן גם כוללות המלצה להימנע ממגע קרוב עם כל מי שחוץ למשק הבית. נכון לעכשיו, שבדיה לא שינתה את עמדתה נגד מסכות מגן, ואין חובה ללבוש אותן.

במקביל לפרסום ההמלצות, הממשלה מקדמת חקיקת חוק מגפה מיוחד, אך זמני, שיאפשר לה להגביל את מספר האנשים שמשתמשים בתחבורה ציבורית, כמו גם מספר המבקרים במרכזי קניות או בריכות שחייה ומתקני ספורט.

מצב התחלואה בשבדיה טוב יותר מאשר במדינות דרום אירופה, אך גם בה נרשמת עלייה הדרגתית במספר מקרי הקורונה, במיוחד בערים שטוקהולם ואופסלה. מספר המקרים היומי במדינה עומד על כ-800 בני אדם.