להחליף את מתווה הקפסולות שנכשל בעיקרון ההרמטיות

משרד החינוך נערך לפתיחת בתי הספר היסודיים בפעם השלישית מאז פרוץ הקורונה, ולא נראה שהופקו הלקחים מכשלי העבר • יש "לחשב מסלול מחדש" לקראת החזרה ללימודים

כיתה ריקה בבית ספר בבת ים / צילום: אביבה גנצר, גלובס
כיתה ריקה בבית ספר בבת ים / צילום: אביבה גנצר, גלובס

אמרה ידועה קובעת כי "טיפשות היא לחזור על אותה פעולה ולצפות לתוצאות שונות". משרד החינוך נערך לפתיחת בתי הספר היסודיים בפעם השלישית מאז פרוץ הקורונה, ולא נראה שהופקו הלקחים מכשלי העבר. יש "לחשב מסלול מחדש" לקראת החזרה ללימודים.

עקרון היסוד לפיו גובשו עד כה המתווים לפתיחת הלימודים היה עקרון הקפסולות. הדגש היה על צמצום מספר התלמידים בכיתה, ואפילו כשהדבר היה כרוך בוויתור למעשה על עקרון ההרמטיות. תלמידים מקפסולה אחת נחשפו למורים רבים, אותם מורים נחשפו כל אחד לעשרות תלמידים מקפסולות שונות, המורים "התערבבו" בינם לבין עצמם בחדרי המורים ובישיבות צוות, והתלמידים "התערבבו" בהפסקות ובהסעות. התוצאה הייתה בידודים המוניים, סגירת בתי ספר שלמים בעקבות חולה מאומת בודד וקשיים בזיהוי שרשראות הדבקה ובעצירתן.

כעת, משלמדנו את כישלון העבר, יש לאמץ אסטרטגיה חלופית, שהעיקרון המרכזי בבסיסה הוא הרמטיות - מניעת חשיפה של תלמיד או מורה לתלמידים ומורים שאינם בקפסולה שלו. "מתווה ההרמטיות" יתבסס על קווי היסוד הבאים:

1. כל כיתה תיחשף לשניים או שלושה אנשי צוות. מורים מקצועיים ילמדו "מקרוב" רק את הכיתה אליה הם משויכים, ובמקביל יוכלו להמשיך ללמד מרחוק כיתות אחרות.

2. מעבר של מורה מכיתה אחת לאחרת יותנה בביצוע בדיקת קורונה או ב"תקופת המתנה" של מספר ימים בהם ילמד מרחוק בלבד.

3. מערכת השעות תהיה מדורגת כדי למנוע צפיפות בזמן ההפסקות. בכל קבוצת כיתות בעלת לוח הפסקות זהה, ישתתפו כיתות הממוקמות באזורים שונים בבית הספר, מה שיסייע להבטיח את פיזור התלמידים בזמן ההפסקה.

4. המורים יוכלו להיכנס לחדר המורים רק כדי לקחת לעצמם אוכל, שתיה או ציוד, אך לא ישבו שם. ישיבות צוות יתקיימו באופן מקוון בלבד.

5. הסעות הבוקר יבוטלו, וההורים יתבקשו לדאוג לפיזור ילדיהם למסגרות. במקרים בהם ההסעות חיוניות וכן בסיום יום הלימודים, ישובצו התלמידים להסעות קבועות בהתאם למערכת השעות המדורגת ותוך שאיפה לצמצום חשיפה בין תלמידים מכיתות שונות.

6. בהתחשב בשמירה קפדנית על עקרונות ההרמטיות, ייקבעו הנחיות מקלות לגבי מספר התלמידים בכיתה. בגילאי גן עד כיתה ד' תתאפשר למידה בכיתות האורגניות ללא חלוקה לקפסולות.

על אף שאינני אפידמיולוגית, על בסיס הידע המקצועי שלי והיכרותי עם המערכת, אני בהחלט יכולה לומר שיש למתווה הזה יתרונות בולטים, שמצדיקים את בחינת ההיתכנות שלו על ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, במקום הבחירה התמוהה פעם נוספת במתווה הקפסולות הישן שכשל.

היתרון המרכזי של המתווה הוא חיסכון אדיר במשאבים הנדרשים ליישומו -חדרי כיתות וכוח אדם. ראשית - המתווה מאפשר שבוע לימודים של חמישה ימים לפחות, עובדה שלא ניתן להפריז בחשיבותה, הן לתלמידים והן למשק. שנית, חלק משמעותי מתוספת התקציב העצומה שגויסה ליישום הקפסולות יופנה להצטיידות טכנולוגית ולמגוון מטרות חשובות אחרות. שלישית - התכנית תיושם באופן דומה בבתי ספר שונים. היקף ואיכות הלמידה לא יותנו בתקציבים התוספתיים שבית הספר יצליח לגייס מהרשות או מההורים.

יתרון נוסף הוא שהמתווה מסתמך פחות על משמעת מצד התלמידים, כיוון שהוא מבוסס בעיקר על מבנה ארגוני. זאת בניגוד למתווה הקפסולות, שמאבד את האפקטיביות שלו כאשר התלמידים אינם מקפידים על כללי הריחוק החברתי.

ונקודה חשובה לסיום: יש להשאיר גמישות מרבית בידי המנהלים והרשויות המקומיות, שמכירים טוב מכולם את הצרכים והאילוצים המקומיים. לשם כך יש לצמצם למינימום את ההנחיות המחייבות ולשחרר תקציבים גמישים לבתי הספר כפי שהובטח וטרם יושם בשטח. 

הכותבת היא חוקרת חינוך במחלקת מחקרי מדיניות של פורום קהלת וממנסחי "מתווה ההרמטיות"