הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בת"א; מדד הבנקים זינק בניגוד למגמה על רקע הודעת בנק ישראל

מדד ת"א 35 איבד 0.4%, ת"א 90 ירד ב-0.5%, ת"א גלובל-בלוטק איב 1.4% • אלקטריאון צנחה ב-8%, נייס איבדה 2.85%, אנרג'יקס איבדה 1.4%, גב ים קפצה ב-4% • בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי והגדיל את תוכנית רכישות האג"ח • המלצת "קנייה" לישראל קנדה

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בטריטוריה האדומה, מלבד מדד הבנקים שזינק ב-2.45% לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל ולפיה הונמכה הריבית לבנקים המסחריים מתחת לאפס.

מדד ת"א 35 איבד 0.4%, ת"א 90 ירד ב-0.5%, ת"א גלובל-בלוטק איב 1.4%. 

אלקטריאון צנחה ב-8%, נייס איבדה 2.85%, אנרג'יקס איבדה 1.4%, גב ים קפצה ב-4%.

איי.אפ.אפ תימחק מהמסחר בבורסה בסוף יום המסחר של ה-21 בינואר 2021. זאת בהמשך להודעתה של החברה על כוונתה להימחק מהבורסה המקומית.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

16:12

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות קלות בהמשך להודעת הריבית. בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, והגדיל את תוכנית רכישות האג"ח ב-35 מיליארד שקל. עג כה נוצלו 33.6 מיליארד שקל מהתוכנית המקורית של רכישות בהיקף של 50 מיליארד שקל. עם זאת,  בנק ישראל יעניק הלוואות לבנקים בריבית מינוס 0.1%. מדד הבנקים קופץ ב-2.2%.

אגרות החוב הממשלתיות מטפסות בעד 0.35%.

אנלייבקס הודיעה על מתן טיפול לשני החולים הראשונים במסגרת ניסוי קליני שלב 2, שנועד לבחון את Allocetra לטיפול בחולי 19-COVID במצב קשה וקריטי. הניסוי המתוכנן יהיה במספר מרכזים רפואיים, והוא צפוי לגייס עד 24 חולי 19-COVID במצב קשה וקריטי. הניסוי נועד לבחון בטיחות, סבילות, פרופיל ציטוקיני ויעילות. המעקב אחר כל חולה יתקיים למשך 28 יום ממועד קבלת Allocetra.

15:05

מגמה מעורבת עם נטייה לירידות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.1% ומנגד מדד הבנקים מטפס בכ-1.8%. 

עליות בולטות נרשמות במניות מזרחי טפחות , לאומי , או פי סי וארקו. 

גילת  דיווחה על זכייה בחוזה של 20 מיליון דולר לתקופה של שלוש שנים עם ספקית תקשורת סלולרית גדולה (Tier-1) ששמה לא נמסר. מדובר בחידוש והרחבה של חוזה קיים, לאספקת שירותי ניהול ותמסורת סלולרית, וכעת גילת תהיה הספקית היחידה של הלקוחה בתחומי ה-LTE Backhauling והתאוששות מאסון (Disaster recovery). לפי הודעתה של גילת, הטכנולוגיה של החברה מבטיחה את חוויית המשתמש ואת המעבר החלק לדור החמישי בסלולר (5G).

13:15

נמשכות הירידות בבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-481 מיליון שקל. 

ירידות בולטות רושמות אלקטריאון , אוגווינד , פלוריסטם ואנלייבקס. 

11:30

ירידות בבורסה, במקביל למגמה שלילית באירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

מניית מיטב דש  קופצת לאחר שבית ההשקעות עדכן היום כי הוא צפוי להציג רווח הון בהיקף "רווח שנתי מייצג" עבורו, בגובה של 20-25 מיליון דולר (כ-68-84 מיליון שקל). זאת הודות לסבב גיוס נוסף בחברת ה פינטק ליקווידיטי שנעשה באמצעות השקעה של 20 מיליון דולר מצד קרן ההון סיכון האמריקאית ספארק ו-MUFG מקבוצת מיצובישי, לפי שווי חברה של 100 מיליון דולר לאחר הכסף. 

כלכלני איפקס קפיטל מרקטס פרסמו המלצה למניית ישראל קנדה . עוז לוי, מנהל המחקר באיפקס, מציין כי "לאור העלייה המשמעותית בהיקף הפרויקטים האיכותיים לייזום והיקף העודפים הצפוי מהם, המסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל והגידול הצפוי בנכסים המניבים, אנו ממליצים על מניית החברה בהמלצת קנייה במחיר יעד של 7.59 שקל למניה" 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, והכלכלן יניב בר, מעריכים בסקירת המאקרו השבועית כי " סביבת האינפלציה הנמוכה, המשך התחזקות השקל והימשכות ההגבלות המשמעותיות על הפעילות הכלכלית במשק (על אף ההקלות של הימים האחרונים ומידת הציות החלקית לחלק מן המגבלות), מהווים תנאי רקע אשר מצריכים את הרחבת והארכת התמיכה של קובעי המדיניות בפעילות המשקית, הן בצד העסקים והן בצד משקי הבית, בדרך שתצמצם במידה רבה את מידת אי-הוודאות מולה ניצב הסקטור העסקי, בדגש על עסקים קטנים ועצמאיים בתחומי השירותים ומשקי בית חלשים יחסית. לאור זאת, ישנה אפשרות שבנק ישראל יחליט היום להעמיק את מידת ההרחבה המוניטארית באמצעות הכלים העומדים לרשותו".

10:00

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה נפתח במגמה שלילית. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.8% ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.5%. 

ירידות בולטות רושמות מניות אודיוקודס , נייס , אופקו וסאפיינס.

מנגד, עליות נרשמות במניות אלביט מערכות, ויקטורי ומיטב דש. 

מניית בנק הפועלים  נסחרת ביציבות. היום מתקיימת האסיפה הכללית שבה יצביעו בעלי מניות של הבנק על זהות הדירקטורים שיצטרפו או יישארו בבנק: שני דירקטורים רגילים, שייבחרו מבין פרופ' סטנלי פישר , ישראל טראו ותמר בר-נוי גוטלין; ושני תפקידי דח"צים עליהם מתחרה שלישיה אחרת: הדירקטוריות המכהנות בבנק דליה לב ורונית אברמזון ומולן הח"כ לשעבר עיסאווי פריג'. 

09:08

אלביט מערכות  דיווחה כי חברה בת שלה בארה"ב זכתה בחוזה לאספקת מערכות ראיית לילה לצבא האמריקאי. החברה קיבלה הזמנה ראשונית בהיקף של 22.5 מיליון דולר. לחוזה פוטנציאל להזמנות בהיקף מקסימלי של 442 מיליון דולר.

07:55 

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. תל-אביב: צפי למגמה שלילית בפתיחת המסחר

יום המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח הבוקר, כפי הנראה, במגמה שלילית. זאת לאחר שיום המסחר בוול סטריט ננעל בירידות קלות במדדי המניות המובילים, על רקע אכזבת הסוחרים מחוסר היכולת של הבית הלבן וראשי המפלגה הדמוקרטית להגיע להבנות בנוגע לחבילת תמריצים נוספת למשק האמריקאי. 

המניות הדואליות צפויות להעיק על מדד ת"א 35. במניות אופקו , אורמת , איי.אפ.אפ, טאואר , נייס , פריגו ולייבפרסון פערים שליליים של 1.5%-3.3% כך שהן צפויות לדת הבוקר. טבע  מנגד חזרה עם פער חיובי של כ-0.7% . 

2. המסחר בעולם: מגמה מעורבת באסיה לאחר עליות קלות בוול סטריט

הבעיות בחזית פיתוח החיסון לקורונה נמשכות. אתמול נודע כי אחד המתנדבים שהשתתף בניסוי של חברת אסטרה-זנקה לפיתוח חיסון לקורונה, מת. מדובר במשתתף בניסוי שנערך בסאו פאולו, ברזיל. 

עם זאת, מספר החברות שעשויות לפרסם עד סוף השנה תוצאות  יעילות מניסוי שלב III בחיסון לקורונה ולקבל בחודשים הקרובים אישור שיווק בחירום לחיסונים שלהן (במידה והניסויים יצליחו), עומד לעלות שוב משתיים לארבע. ראש התוכנית להאצת תהליך פיתוח החיסונים של הממשל האמריקאי, מסר כי החברות אסטרהזנקה ו ג'ונסון אנד ג'ונסון , אשר הניסויים שלהן הופסקו בגלל חששות לגבי בטיחות, עשויות לקבל אישור לחדש את הניסויים הללו כבר בשבוע הבא. 

בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בירידות של  כ-0.7%. באסיה המדדים מאבדים גובה בשיעורים של 0.2%-0.8%.  

בזירת המסחר בסחורות רושם הנפט מסוג WTI ירידה של 0.6% למחיר של 39.77 דולר לחבית לאחר ירידה חדה של כ-4% אתמול. הזהב נחלש בכ-0.7% לרמה של 1,916 דולר לאונקיה. 

בתחום המאקרו, בארה"ב יתפרסמו ב-15:30 נתוני התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בשבוע האחרון (צפי לכ-865 אלף) ולאחר מכן נתון מכירות בתים מיד שנייה (צפי לכ-620 אלף בשנה האחרונה). 

בזירת המאקרו המקומית, בנק ישראל יפרסם את הודעת הריבית והמדיניות המוניטארית היום ב-16:00. 

3. עונת הדוחות: צ'ק פוינט ואינטל יפרסמו דוחות

צ'ק פוינט תפרסם תוצאות היום בשעות הצהריים. קונצנזוס האנליסטים הוא להכנסות של כ-505 מיליון דולר, גידול של 2.7% ביחס לרבעון המקביל בשנת 2019, ולרווח נקי של 1.53 דולר למניה לעומת 1.44 דולר ברבעון המקביל.

אינטל תפרסם את דוחות הרבעון השלישי לאחר סיום המסחר בוול סטריט והאנליסטים מעריכים שהחברה תציג הכנסות של כ-18.2 מיליארד דולר ורווח של 1.1 דולר למניה. 

טסלה דיווחה אמש לאחר סיום המסחר כי הכנסותיה ברבעון האחרון הסתכמו ב-8.77 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה הציגה החברה רווח מתואם של 76 סנט למניה. האנליסטים המסקרים את החברה ציפו להכנסות של כ-8.3 מיליארד דולר ברבעון האחרון, ורווח של 56 סנט למניה. מניית טסלה רשמה בתגובה עלייה של 3.2% במסחר המאוחר.

4. שוק הקריפטו: פייפאל תאפשר שימוש בביטקוין

מחיר הביטקוין קפץ אתמול בכ-14% למחיר של 12,701 דולר,  רמתו הגבוהה ביותר בחודשיים האחרונים, על רקע הכרזה של ענקית התשלומים האמריקאית PayPal Holdings על כוונתה לאפשר ללקוחותיה להשתמש במטבעות קריפטו כבר בתחילת השנה הבאה. 

5. שפיר קרובה לחתימה על הסכם מימון לפרויקט הרכבת הקלה

ועוד משהו לסיום - אתמול נחשף ב"גלובס" כי שפיר הנדסה  ושותפתה CAF הספרדית, קרובות לחתימה על הסכם מימון פרויקטלי מהגדולים שנעשו עד היום בישראל, למימון ההקמה והתפעול של רשת קווי רכבת קלה בירושלים. את המימון לפרויקט יספק קונסורציום בהובלת בנק הפועלים .

ההשקעה בשלבי הקמת הפרויקט מוערכת בכ-5 מיליארד עד 7 מיליארד שקל, והמימון שיעמיד הקונסורציום לטובת שלב זה נאמד בכ-3.5 מיליארד שקל. ואולם, החוב צפוי להמשיך ולגדול לאורך חיי הפרויקט, והזיכיון כולל גם הפעלה ל-15 שנה עם אופציה להארכה בעשר שנים נוספות.