אקספון | בלעדי

פערים מסחריים, קשיים רגולטוריים והגורם האנושי: עסקת קשת-אקספון התפוצצה

לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן מורכב, קשת החליטה שלא להיכנס כשותפה בחברת אקספון • אחד הגורמים המשמעותיים בטרפוד העסקה היה הגורם האנושי: ככל הנראה הבעלים של אקספון חזי בצלאל התקשה לוותר על השליטה בחברה

חזי בצלאל / צילום: רמי זרנגר
חזי בצלאל / צילום: רמי זרנגר

הקשיים בגיוס משקיע, החסמים הרגולטוריים, אי הוודאות בנוגע לכדאיות הכלכלית והגורם האנושי עשו את שלהם: ל"גלובס" נודע כי לאחר חודשים ארוכים של בדיקות ומו"מ מורכב, עסקת אקספון-קשת, במסגרתה אמורה הייתה קשת להיכנס כשותפה באקספון ירדה מהשולחן, והעסקה לא תצא לפועל.

בינואר 2020 חתמו קשת ואקספון על מזכר הבנות שאפשר להן לפתוח בדיקת נאותות בדרך לעסקה שבה תהפוך קשת לבעלת כ-40% ממניות אקספון. על פי העסקה שהתגבשה, קשת אמורה הייתה לשלם על המניות בעיקר בזמן אוויר ובפרסום, חלק קטן גם בכסף "אמיתי", ובעיקר לסייע בגיוס משקיע פיננסי שירכוש 20% ממניות אקספון.

החיבור בין קשת לאקספון אמור היה להוליד פלטפורמה של שידור טלוויזיה באינטרנט (OTT) כלומר שירות סטרימינג אפליקטיבי ללא צורך בטכנאים וללא צורך בממירים ובהתקנה בבית הלקוח.

במהלך הזה אקספון, בעלת המותג הסלולרי WE4G המזוהה בעיקר כמותג מחיר, אמורה הייתה לחזק את מעמדה בשוק התקשורת בכך שתוכל להציע חבילות משולבות של טלוויזיה ואינטרנט - מוצר שקיים אצל כל המפעילים האחרים וחסרונו מותיר את אקספון בנחיתות.

יישור הקו עם השוק אמור היה להתרחש ללא הצורך של הבעלים להזרים כסף למיזם, כי ההשקעה אמורה הייתה להיות בירידה בבעלות והכנסת השותפים, שיזרימו כסף לטובת מימון הפעילות החדשה. 

עבור קשת המהלך אמור היה לייצר זרוע הפצה נוספת לתוכן שהחברה מייצרת, שבה גם אפשר לגבות על התוכן תשלום במודלים חדשים, למשל באמצעות דמי מנוי, ולא כפי שמקובל בטלוויזיה רק מתשלום עבור פרסום.

למרות מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים והקונים הפוטנציאליים עימם התנהל מו"מ, כבר עם חתימת מזכר ההבנות הצבו סימני שאלה משמעותיים בנוגע לסיכוי שהעסקה אכן תצא לפועל.

סימני השאלה עסקו בחשש של המתחרות הוט, yes, פרטנר וסלקום מכך שהמיזם המשולב יעשה לתחום החבילות את מה שהמותג הסלולרי עשה למפעילים בתחום השיחות - יפעל בגזרת המחיר וישחק את הרווחיות שממילא נשחקה.

החשש הביא להעברת מסרים של גורמים בשוק לקשת על המחיר שהיא עלולה לשלם גם בתקציבי פרסום שיופנו לערוץ, וגם בפעילות נגדה מול הרגולציה אם העסקה תצא לפועל ותאושר.

בנוסף' התווספו שאלות רגולטוריות שנותרו לא פתורות כמו למשל האם ניתן יהיה לשנות את איסור הבעלויות הצולבות בין ערוצי הברודקאסט לטלוויזיה בתשלום, והאם הממונה על התחרות תאשר את החיבור לאור הדומיננטיות של קשת בשוק הפרסום והתוכן.

הגורם האנושי הכריע את הכף

אבל נראה שאחד הגורמים המשמעותיים בטרפוד העסקה היה הגורם האנושי: לפי המתווה אמור היה חזי בצלאל, בעל השליטה באקספון, לרדת לשיעור החזקה דומה לקשת ולוותר על השליטה בחברה לטובת שותפיו.

כבר עם חתימת מזכר ההבנות היו גורמים בשוק שטענו שבצלאל הוא אדם שקשה לעשות אתו עסקים, ועל אחת כמה וכמה בעסק שעליו בנה את חלומו להיות מפעיל בשוק התקשורת בישראל, ולכן גם אם הוא מבין באופן רציונלי את ההכרח בהכנסת משקיע פיננסי (בהנחה שהוא לא רוצה או לא יכול להשקיע את השקעות המיליונים שנדרשות כדי לייצר לחברה אופק) ברגע האמת הוא לא יעמוד בכך ויטרפד את העסקאות שיובאו לו. במבחן התוצאה של העסקה עם קשת - כנראה זה מה שקרה.

נזכיר כי רק לפני ימים ספורים הודיע יעקב נדבורני, מי שכיהן כמנכ"ל החברה בחמש השנים האחרונות והוביל אותה לכניסה לתחום הסלולר ולהסכם שיתוף רשת עם סלקום, על פרישתו.

נדבורני עזב את התפקיד בעיתוי קריטי מבחינת החברה. אקספון נמצאת בעיצומה של היערכות לדור החמישי במסגרת הרשת המשותפת עם סלקום, והיא נכנסת לתקופה של אי ודאות על רקע התוכנית של משרד התקשורת לבטל את הפיצול הנהוג בישראל בין ספק לתשתית באינטרנט, מה שמחייב מעבר לפעילות מלאה במסגרת שוק סיטונאי על גבי רשת בזק. מדובר בסוגייה חשובה מאוד לעתידה של אקספון. נדבורני גם היה מי שריכז את העבודה על העסקה לכניסת קשת כמשקיע אסטרטגי.

מאקספון לא נמסרה תגובה. בקשת בחרו לא להגיב.