הסכם חדש לסלברייט באמירויות: תספק טכנולוגיה לגוף באבו דאבי

על פי הערכות, היקף העסקה בין חברת הסייבר הישראלית לגוף בממשל של אבו דאבי, כ-3 מיליון דולר • ממידע שהגיע ל"גלובס", המתווך בעסקה הוא דוד מידן, שהיה שליח ראש הממשלה למו"מ לשחרור גלעד שליט

יוסי כרמיל, מנכ"ל סלברייט / צילום: שלומי יוסף
יוסי כרמיל, מנכ"ל סלברייט / צילום: שלומי יוסף

חברת הסייבר הישראלית סלברייט (Cellebrite) חתמה בתחילת החודש על עסקה באבו דאבי, כך נודע ל"גלובס". לפי הערכות, היקף העסקה עומד על 3 מיליון דולר וככל הנראה היא נחתמה בין החברה לבין גוף ממשל במדינה. הכלים שפיתחה סלברייט משמשים סוכנויות לאכיפת חוק, צבא ומודיעין בעשרות מדינות להשיג נתונים ולאתר פעילות מסוכנת, לצד חברות עסקיות מהגדולות בעולם שמשתמשות במוצרים לטובת חקירות פנימיות (על פי החוק). מדובר בחברות כמו אפל, גוגל, ורייזון, בנקים גדולים ועוד.

גורם שמעורה בפרטים ציין כי המתווך בעסקה היה דוד מידן, ששימש בעבר מתאם מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו לנושא השבויים והנעדרים, ומתוקף תפקידו ערך בפועל את המשא ומתן לשחרורו של החייל השבוי גלעד שליט. סלברייט ודוד מידן קיבלו את פרטי הידיעה ובחרו שלא להגיב.

עתירות הוגשו נגד החברה

מערכות החברות מסוגלות לאסוף ולנתח נתונים מטלפונים סלולריים, מחשבים וטאבלטים, מחשוב ענן ואפילו נתונים מרחפנים אזרחיים שנלכדו בידי כוחות הביטחון. נכון לאמצע 2019, סלברייט מחזיקה, על-פי נתוניה, ב-45% מנתח השוק של הפורנזיקה של טלפונים ניידים, ומנהליה אמרו בעבר כי המוצר של החברה מהווה את כלי העבודה הראשוני ב-75% מחקירות המשטרה בעולם.

בחודשים האחרונים הוגשו כמה עתירות נגד סלברייט, בדרישה להכליל אותה תחת פיקוח משרד הביטחון, בשל טענות כנגד המשטרים באותן מדינות שמנגנוני הביטחון שלהן הם לקוחות החברה. בספטמבר השנה הוגשה עתירה נגד סלברייט בדרישה לעצור את מכירת מוצר החברה UFED לגוף ביטחוני ברוסיה. מוקדם יותר באותו חודש הוגשה עתירה דומה שעסקה בוונצואלה. באוגוסט הוגשו עתירות נגד מכירות שבוצעו למשטרת הונג קונג ולבלארוס. במשרד הביטחון סירבו להתייחס לנושא ומסרו כי "המשרד אינו מוסר פרטים אודות מדיניות הייצוא הביטחוני ובכלל זה אינו מתייחס לרישיונות ספציפיים או לרשומים במרשם היצוא, וזאת מטעמים ביטחוניים, מדיניים ואסטרטגיים".

סלברייט נוסדה ב-1999 והחלה את דרכה ב-2001 עם מוצר שונה. שלושת מייסדיה, ירון ברץ, יובל אפללו ואבי יבלונקה, מעולם לא עבדו בה בפועל - הם באו עם רעיון ועם סכום ראשוני קטן של 50 אלף דולר. את החברה מנהל המנכ"ל יוסי כרמיל.

על פי חברת המחקר IVC, החברה מעסיקה כ-700 איש, מהם 500 בישראל והיא מוכרת את מוצריה בכ-150 מדינות. ביוני 2019 דווח כי קרן IGP שהוקמה על ידי משה ליכטמן וחיים שני הובילה השקעה של 110 מיליון דולר בחברה תמורת 25% ממניותיה. על פי IVC ההשקעה בוצעה על פי הערכת שווי של כ-560 מיליון דולר, והיא הייתה למעשה סבב גיוס ההון הראשון שביצעה החברה. אחד הסיפורים המפורסמים על החברה נוגע לחקירת פיגוע בסן ברנרדינו שבקליפורניה ב־2015, שם החברה סייעה ל-FBI לפרוץ את מכשיר האייפון של המפגע, אחרי שאפל סירבה לשתף עמו פעולה.