עם קצת עזרה מהקורונה: שוק קמעונות המזון המשיך לצמוח ברבעון השלישי

שוק מוצרי הצריכה הישראלי רשם ברבעון השלישי צמיחה של כ-9%, המושפעת לחיוב מההגבלות על האוכלוסייה בשל התפשטות נגיף הקורונה • בעקבות זאת, מניות המגזר נהנות ממומנטום חיובי

קניות בשופרסל בת"א לקראת ראש השנה ובצל הסגר הצפוי / צילום: שני מוזס, גלובס
קניות בשופרסל בת"א לקראת ראש השנה ובצל הסגר הצפוי / צילום: שני מוזס, גלובס

שוק מוצרי הצריכה בישראל נהנה מביקושים גבוהים על רקע השפעותיה של מגפת הקורונה בתקופה האחרונה. בהתאם לסקירה שביצעה חברת סטורנקסט, שוק מוצרי הצריכה צמח בכ-8.8% בתשעת החודשים הראשונים של 2020 לעומת התקופה המקבילה ב-2019. זהו שיעור נמוך במעט מהיקף הצמיחה ברבעון השלישי השנה, שהסתכם לכ-9%.

בעוד שבמחצית הראשונה של השנה ניתן לזקוף את עיקר העלייה לחודש מרץ, שבו צמח השוק בשיעור של כ-41% אל מול אשתקד והושפע מהותית מהטלת הסגר הראשון בישראל, ברבעון השלישי נרשמה צמיחה מאוזנת יותר, המושפעת לחיוב ממיעוט הנסיעות של ישראלים לחו"ל וההגבלות על האוכלוסייה, במיוחד בתקופות החגים.

עיקר הגידול בתשעת החודשים הראשונים של השנה נובע מעלייה ריאלית במכירות, כאשר לשינוי במדד המחירים תרומה שולית יחסית לשינוי. סך התוספת למכר הכספי בתקופה הסתכם לכ-3 מיליארד שקל - מתוכם כ-100 מיליון שקל מיוחסים לעלייה במדד המחירים (כ-0.3% מסך העלייה בתקופה) והיתרה לשינוי ריאלי במכירות.

ירידה בצריכה ממועד הסגר השני

בשונה מהסגר הראשון, לא קיימת עלייה חריגה ברכישות כרטיסי אשראי ממועד הטלת הסגר השני, ואף נרשמה ירידה בצריכה בשיעור של כ-11% בתקופה שמ-18 בספטמבר ועד ל-6 באוקטובר. זאת, על רקע ירידה עונתית לאור עיתוי החגים.

בעוד שאנו, בלידר שוקי הון, צופים כי גם המכירות ברבעון הנוכחי - הרבעון האחרון של 2020 - יושפעו לחיוב מסביבת הפעילות והשפעות התפרצות הקורונה (צריכה מוגברת של מוצרי פרמיום ועלייה בהיקף הצרכנים, במיוחד בתקופת הסגר), להערכתנו, מגמת הצמיחה תהיה מתונה יותר ביחס לרבעון הראשון, לאור ירידה בתופעת האגירה של מוצרים והחששות מצד הצרכנים ממחסור.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה מדד המחירים של סטורנקסט עלה בשיעור של כ-0.3%, לעומת עלייה של כ-0.8% במחצית הראשונה של השנה. מבצעים לחגים והתמתנות בביקושים תמכו בירידה במדד זה ברבעון השלישי השנה.

יש לציין כי זינוק במחירי התבואות בעולם, בדגש על תירס, חיטה וסויה (לאור חששות ממחסור במזון ורכישה מוגברת של תירס וחיטה על ידי סין), עלול להשפיע על מחירי המזון בשנת 2021 ולתרום לעליית מדד המחירים לצרכן.

מומנטום-חיובי-למניות-קמעונאיות-המזון
 מומנטום-חיובי-למניות-קמעונאיות-המזון

ביצועי יתר למניות המזון

המגמה החיובית במכירות שוק מוצרי הצריכה תמכה בצמיחה משמעותית במחיריהן של מניות קמעונאיות המזון מתחילת השנה, שהציגו ביצועי יתר ביחס לשוק. מרבית מניותיהן של קמעונאיות המזון הציגו תשואה דו-ספרתית חיובית מתחילת השנה.

מניית טיב טעם זכתה לצמיחה המשמעותית ביותר, בשיעור של כ-185%, בין השאר, לאור צעדי ההתייעלות וההתרחבות שמיישמת החברה וכתוצאה מביקושם גבוהים במיוחד בחנויות הרשת. 

מניות ויקטורי ופרשמרקט הציגו צמיחה דו-ספרתית גבוהה, בשיעור של כ-53% וכ-63%, בהתאמה, לאור יישום מוצלח של אסטרטגיית צמיחה (בעיקר על ידי רכישת סניפים) וצמיחה נאה במכירות של חנויות זהות.

מניות שופרסל ורמי לוי צומחות בשיעורים מתונים יותר בתקופה, כ-23% וכ-18% בהתאמה, כאשר הפצת מניות שופרסל למוסדיים על ידי דסק"ש וביקושים גבוהים בקרב שתי הרשתות, בדגש על הפורמט המקוון, תמכו בתשואה החיובית. חשוב לציין כי במחצית הראשונה של השנה זכתה שופרסל בביקושים גבוהים יותר מרמי לוי לאור מיקומי הסניפים שלה, וכן הציגה גידול משמעותית יותר בפורמט המקוון לאור המערך הנרחב של החברה.

מניית יוחננוף הציגה צמיחה חד-ספרתית מתונה בתקופה, בשיעור של כ-4%, ומחירה הושפע לשלילה מעלייה מתונה יחסית בתוצאות, לאור מיקומי סניפי הרשת, אופי החנויות והיעדר פלטפורמה מקוונת. יש לציין כי החברה חתמה על מספר רב של הסכמים מתחילת השנה, לרבות רכישת חמש חנויות מרשת יינות ביתן. הסכמים אלה צפויים לתמוך בעלייה בתוצאות בעתיד - מה שעשוי להשפיע לחיוב על מחיר המנייה.

פרשמרקט בולטת במכפילי EBITDA

מרבית העלייה במחירי מניות קמעונאיות המזון מתחילת השנה מיוחסת לתקופה מתחילת הסגר הראשון, בעוד שהתשואה לאחר תחילת הסגר השני מעורבת ונמוכה.

מכפילי הרווח הנקי וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) הממוצעים של קמעונאיות המזון, על בסיס תוצאות 12 החודשים האחרונים, הם כ-25 וכ-7.5, בהתאמה. מכפילי הרווח הנקי הגבוהים ביותר הם של טיב טעם ורשת ויקטורי, כ-30 וכ-27, בהתאמה. מכפילי ה-EBITDA הגבוהים ביותר הם של פרשמרקט ושופרסל, כ-11 וכ-9, בהתאמה.

במחצית הראשונה של השנה נהנו חנויות במרכזי הערים מצמיחה משמעותית יותר בתוצאות, בעיקר לאור השפעות הסגר הראשון. עם זאת, שחרור המשק, הרעה בסביבה הכלכלית וירידה בחששות מתחלואה, תרמו לצמיחה בביקושים בפורמט הדיסקאונט ברבעון השלישי - כך ששיעור הצמיחה בשני הפורמטים בשמונת החודשים הראשונים של השנה הסתכם לכ-9%, עם יתרון קל לפורמט השכונתי.

בחודש ספטמבר הפערים בין שני הפורמטים המשיכו להצטמצם, עם התחזקות נוספת של נתח השוק של פורמט הדיסקאונט לקראת חג הסוכות. להערכתנו, השפעות הסגר השני על תמהיל המכירות של הפורמטים השונים יהיו דומות לסגר הראשון, אם כי מתונות יותר, עם יתרון לחנויות השכונתיות על חשבון חנויות הדיסקאונט והנוחות.

אנו מעריכים כי חיזוק כוחן של רשתות קמעונאות בינוניות במרכזי הערים, לאור ריבוי עסקאות מכירה בשוק, ויישום מוצלח של תוכנית הבראה וצמיחה על ידי רשת יינות ביתן (בדגש על סניפים במרכזי ערים), בין השאר, לאור ההשפעה החיובית של התפרצות הנגיף על תוצאותיה, עשויים לתמוך בהחרפה בתחרות במרכזי הערים. 

הכותבת היא אנליסטית בחברת לידר שוקי הון. אין לראות בסקירה זו המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק