הנפקה | ניתוח

בדרך להנפקה הגדולה בהיסטוריה: כך דרסה חברת הפינטק של ג'ק מא את הבנקים הסיניים

החברה של ג'ק מא, מייסד עליבאבא, צפויה לגייס 35 מיליארד דולר בהנפקה הגדולה בכל הזמנים • ההערכות הן ששווי השוק שלה יהיה גבוה יותר מרוב הבנקים בארה"ב • אנט גרופ שרשמה ב-2019 רווח נקי של 2.6 מיליארד דולר, מפעילה את עליפיי - העליאקספרס של הפיננסים

עמדה של עליפיי בשנחאי. מתווכת בין לקוחות למוסדות פיננסיים / צילום: Aly Song, רויטרס
עמדה של עליפיי בשנחאי. מתווכת בין לקוחות למוסדות פיננסיים / צילום: Aly Song, רויטרס

ב-2016 המציא ג'ק מא, מייסד עליבאבא, מונח חדש. במקום לסווג את החברה שהקים, אנט פייננשל, בתור חברת פינטק, הוא טען כי יש לתאר אותה כחברת טק-פין, שם שמעניק עדיפות למרכיב הטכנולוגי על פני הצד הפיננסי. השינוי בהגדרת החברה בא לידי ביטוי גם בהחלטה שהתקבלה השנה, לשנות את שמה לאנט גרופ.

שינויי ההגדרות הללו אינם עניין סמנטי, אלא מבטאים את המהפך הגדול שעבר המודל העסקי של אנט גרופ בשנים האחרונות. במשך שנים אנט, מפעילת עליפיי - האפליקציה הפיננסית המובילה בסין - התנהלה כמו מוסד בנקאי לכל דבר, כשהיא מנהלת את הכספים של המשתמשים באפליקציה בעצמה.

אולם ככל שהפופולריות של אנט גדלה, וההון תחת ידיה הלך והתעצם, הרגולטורים הפיננסיים הסינים החלו לחשוש יותר. כדי להקטין סיכון של קריסה פיננסית ענקית, הם דרשו מאנט לעמוד בדרישות הלימות הון דומות לאלו של הבנקים הרגילים. מצב זה חייב את אנט לעדכן את דרך הפעולה שלה, שינוי שבסופו של דבר דווקא שיחק לטובתה בגדול.

השבוע הגישה אנט גרופ תשקיף מעודכן לקראת ההנפקה הכפולה המתוכננת שלה, בבורסת סטאר הטכנולוגית בשנחאי ובבורסה בהונג קונג, שעשויה להתרחש כבר בשבועות הקרובים. הנפקה אנט גרופ צפויה להיות הגדולה ביותר בהיסטוריה ולפי התחזיות החברה הסינית תגייס בה 35 מיליארד דולר. ההנפקה הגדולה ביותר עד היום הייתה של חברת הנפט הסעודית ארמקו, שגייסה בשנה שעברה 25.6 מיליארד דולר. אנט הודיעה כי משקיעים סינים, כולל עליבאבא עצמה, התחייבו מראש לרכוש שליש מהמניות שיוצאו למכירה.

המייסד ג'ק מא כבר הצהיר ביום שישי האחרון כי ההנפקה של אנט גרופ תהיה הגדולה בהיסטוריה. "זוהי הפעם הראשונה שתמחור כזה - הגדול ביותר בהיסטוריה - נקבע מחוץ לניו יורק", אמר מא. לפי רויטרס, אנט צפויה לגייס עד 17.3 מיליארד דולר בבורסה בשנחאי ועוד סכום דומה בבורסה בהונג קונג.

אנחנו נשנה את הבנקים

אנט גרופ נולדה בסוף 2003 כזרוע בתוך ענקית הקמעונאות עליבאבא. בתחילה היא שימשה כשירות להעברת כספים בין מוכרים לקונים באתר המסחר האינטרנטי של עליבאבא, שעשה אז את צעדיו הראשונים. מאוחר יותר החלה החברה לאפשר תשלומים דרך ארנק סלולרי בבתי עסק פיזיים. אנט היא עדיין חברת התשלומים הגדולה ביותר בסין, וב-12 החודשים שקדמו ליוני השנה היא טיפלה בתשלומים בגובה 17 טריליון דולר, פי 24 יותר מהסכום שעובר דרך שירות פייפאל בשנה.

עם הזמן אנט השתכללה, ואפשרה למשתמשים להשקיע כספים באפיקים מניבים או לקבל אשראי בתוך האפליקציה. ג'ק מא, שבנה את עליבאבא סביב האידיאולוגיה של סיוע לעסקים קטנים, שאף להנגיש את האשראי לאותם עסקים שהמערכת הבנקאית הרגילה בסין התעלמה מהם בשיטתיות. "אם הבנקים לא ישתנו, אנחנו נשנה את הבנקים", הוא אמר ב-2008. הכול עבד כשורה, עד שהרגולטור התערב.

לאור דרישות הרגולציה המחמירות, כיום 98% מההלוואות שנוטלים משתמשים דרך אפליקציית עליפיי נרשמות בספרים של בנקים וגופי צד שלישי . האפליקציה הפכה למעין סופרמרקט של מוצרים פיננסיים, או יותר נכון עליאקספרס של פיננסים, שבו המשתמשים יכולים לבחור תוכניות שגופים אחרים מממנים ולוקחים את הסיכון עליהם. "הגישה שלנו היא לא לקחת סיכוני אשראי בעצמנו", כותבת אנט גרופ בתשקיף ההנפקה שהגישה. החברה הפכה לכאורה רק לגורם מתווך בתהליך, אך היא בהחלט לא מתווך פסיבי.

הצינורות הטיפשים

מודל הפעילות של אנט, שאותו היא משרטטת בתשקיף, מעמיד אותה בין הלקוח המבקש הלוואה לבין הבנק שיעמיד את אותה ההלוואה. ג'ק מא רצה במקור להחליף את הבנקים, אך בעקבות הרגולציה הוא נאלץ לשתף פעולה איתם, רק שבשותפות הזו אנט עדיין שומרת על היד העליונה. אנט אמנם נפרדה מהסיכון הפיננסי הכרוך במתן הלוואות, אך שמרה לעצמה את הזכות לקבוע את פרטי המוצרים הפיננסיים המשווקים על גבי הפלטפורמה שלה, כולל החוקים והתנאים שלהם.

בתחום האשראי ללקוחות פרטיים, למשל, אנט תכננה את שתי תוכניות ההלוואה הנמכרות ביותר בסין, חווה ביי וג'יה ביי, ש-500 מיליון סינים נטלו רק בשנה האחרונה. חווה ביי היא הלוואה בסכומים קטנים החל מ-20 יואן (10 שקל), שניתן להחזיר תוך 30 יום ללא ריבית. ג'יה ביי היא הלוואה להוצאות גדולות יותר, החל מ-1,000 יואן (500 שקל), שצריך להחזיר תוך 3-12חודשים בתשלומים נושאי ריבית.

לבנקים היו שתי סיבות טובות להסכים לקבל את התכתיבים של אנט. הראשונה - עם 711 מיליון משתמשים חודשיים פעילים , אפליקציית עליפיי היא הערוץ החשוב ביותר לשיווק מוצרים פיננסיים לקהל, במיוחד עבור סינים צעירים שהתרגלו לעשות הכול בלחיצת כפתור.

הסיבה השנייה שהפכה את הבנקים לשותפים הסמויים של אנט היא הטכנולוגיה העדיפה שלה. אחת הבעיות בסין היא היעדר סוכנות דירוג אשראי מבוססת, שתאפשר לבנקים להכריע האם לתת או לא לתת הלוואה ללקוחות. לחלק גדול מהלקוחות הסיניים מעולם לא היה כרטיס אשראי, וההיסטוריה הפיננסית המתועדת שלהם מוגבלת מאוד, כך שלבנקים אין הרבה על סמך מה לקבל החלטות בנושא.

אנט הצליחה לעקוף את המכשול הזה, ובעזרת שימוש מתוחכם בבינה מלאכותית וביג דאטה יצרה מערכת דירוג אשראי חדשנית ומדויקת למדי. על סמך ניתוח מיליארדי ההלוואות שנתנה עד היום, החברה מצליחה לחזות את יכולת ההחזר של הלקוח תוך שימוש בפרמטרים כמו דפוס הוצאותיו, נכסיו ופרטיו האישיים. אנט היא למעשה זו שמחשבת את סיכוני האשראי של הלקוח ומעבירה את ההמלצה לבנקים, שהפכו לסוג של צינורות טיפשים לחלוקת הלוואות, עם מעט שליטה בתהליך.

מיעוט הלוואות רעות

כל זה קורה מהר מאוד. המודל של אנט למתן אשראי נקרא "310", כיוון שלפי החברה נדרשות 3 דקות כדי למלא טופס בקשה להלוואה באפליקציה, ההלוואה מאושרת בתוך שנייה אחת בלבד, והכול נעשה אוטומטית, עם 0 מעורבות של בני אדם.

זה גם יעיל מאוד, ועל אף נפח הפעילות העצום שלה, אנט מעסיקה רק 16 אלף עובדים, ש-70% מהם אנשי טכנולוגיה - מספר קטן בהרבה מכל מוסד פיננסי בנפח דומה. אף שהתהליך אוטומטי לחלוטין, אנט עדיין שומרת על אחוז נמוך של הלוואות רעות, כאשר רק 1.56% מהאשראי שניתן דרכה רשם פיגור של מעל 60 יום בהחזר ב-2019.

במקום להשתכר מריביות, ההכנסות של אנט בנויות על עמלות שירות דיגיטליות שהיא גובה מהבנקים והמוסדות הפיננסיים השותפים על כל פעולה. המודל הזה עובד לא רע, ואנט רשמה רווח נקי של 2.6 מיליארד דולר בשנה שעברה . השווי של אנט בהנפקה צפוי להגיע עד ל-250 מיליארד דולר, גבוה יותר מהשווי של רוב הבנקים בארה"ב, לשם ההשוואה. לא רע עבור מי שרק מתווכת, ואינה מנהלת כסף בעצמה.