ראשי העיריות ת"א ובני ברק למשרד החינוך: אפשרו פתיחת הלימודים

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי וראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין שלחו לשרי הבריאות והחינוך מתווה שיאפשר לטענתם חזרה מיידית ובטוחה של בתי הספר • עיקרי המתווה: מערכת שעות גמישה, בדיקות סקר לצוותים החינוכיים ושילוב של למידה בכיתות ולמידה מרחוק

כיתה בבית ספר יסודי בתל אביב במאי 2020, מסודרת לשמירת מרחק בין תלמידים / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press
כיתה בבית ספר יסודי בתל אביב במאי 2020, מסודרת לשמירת מרחק בין תלמידים / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

"מאז פרוץ המשבר, הריחוק מבתי הספר והמעבר ללמידה מרחוק הסבו לתלמידים נזקים חברתיים ורגשיים. המשך הלמידה מרחוק ללא חזרה לכיתות בטווח הנראה לעין (לפחות בשכבות ה' עד יב') או במתכונת חלקית (לשכבות א'- ב') צפוי להחמיר את המצב", כך לשון פנייה בהולה שהעבירו ראש עיריית תל אביב רון חולדאי וראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין לשר החינוך יואב גלנט ולשר הבריאות יולי אלדשטיין.

במכתב, מפרטים השניים מתווה חזרה ללימודים עבור תלמידי כיתוב א' עד יב' במערכת החינוך הכלל ארצית. מטרת המתווה: לאפשר חזרה מיידית ובטוחה לבתי הספר ללא צורך בתוספת כוח אדם או בהשקעה תקציבית משמעותית. המתווה, כך מציינים, נועד בראש ובראשונה לתת מענה לבעיות בתחום החברתי והרגשי "שהן מנת חלקם של תלמידים מכל הרשויות בישראל".

עיקרי המתווה מציעים לאפשר למנהלי בתי הספר לבנות מערכת שעות גמישה בהתאם לצרכים המשתנים, לבצע בדיקות סקר לצוותים החינוכיים, לשלב למידה בכיתות ולמידה במרחבים חוץ כיתתיים ובמרחבים הפתוחים ולהתמקד במקצועות ליבה. עוד מוצע כי הלמידה תתקיים במתכונת של קפסולות ל-17 עד 22 תלמידים (מספר שיאפשר להשאיר כיתות קטנות במקור כיחידה אחת). ההצעה היא ששבוע הלימודים לכל קפסולה יימשך 17-23 שעות כאשר הלימודים לא יתקיימו בהכרח באותן שעות. באשר לתלמידי ז' עד יב' מוצע כי תימשך למידה מרחוק בימים שהתלמידים לא יגיעו לבית הספר.

השניים טוענים כי ניתן להפעיל את המתווה באופן מיידי משום שהוא לא מצריך תוספת של כוח אדם, כאשר "כל תוספת תקציבית תאפשר לשפר את המתווה ואת שעות הלימוד והיקף המקצועות שיילמדו".