הושג הסכם לכינון יחסים בין ישראל לסודאן

נשיא ארה"ב, ראש הממשלה נתניהו ומנהיגי סודאן שוחחו והסיכמו על תחילת תהליך נורמליזציה בין המדינות • במקביל, מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה היום על הוצאת סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור

יו"ר המועצה הזמנית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן / צילום: Mohamed Nureldin Abdallah, רויטרס
יו"ר המועצה הזמנית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן / צילום: Mohamed Nureldin Abdallah, רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע על השגת הסכם לכינון יחסים בין ישראל לסודאן. היום התקשר הנשיא טראמפ לראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר מועצת הריבונות הזמנית של סודאן בורהאן וראש הממשלה חמדוק. בשיחה הם סיכמו על תחילת תהליך נורמליזציה בין ישראל לסודאן. 

כלי התקשורת בארה"ב מדווחים שבמהלך שיחה עם עיתונאים בבית הלבן, הנשיא טראמפ אמר כי חמש מדינות נוספות יצטרפו להסכמי השלום הישראל, תוך שהוא רומז כי גם סעודיה עשויה להיות אחת מהן. בנוסף, במהלך שיחה עם נתניהו הנשיא טראמפ אמר לו "האם אתה חושב שסליפי ג'ו היה מסוגל להגיע להסכם כזה?".

נתניהו מסר  הערב כי "בקרוב ייפגשו משלחות של סודאן וישראל כדי לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, ביניהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים לאזרחינו. שמי סודאן פתוחים היום לישראל. זה מאפשר טיסות ישירות וקצרות יותר בין ישראל לאפריקה ולדרום אמריקה. אני מודה ליושב ראש מועצת הריבונות של סודאן, עבד אלפתאח אל בורהאן, ולראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ. ואני מבקש להודות שוב לנשיא טראמפ ולצוותו על חלקם במהלך ההיסטורי החשוב הזה. אנחנו מרחיבים את מעגל השלום. איזו התרגשות, כן יירבו".

במקביל, מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה היום על הוצאת סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור. הנשיא העביר הודעה רשמית לקונגרס וזאת בעקבות מהלכים שביצעה סודאן ותשלום לקורבנות טרור ומשפחותיהם בסך 335 מליון דולר. מדובר בין השאר בפיגועים בשגרירות האמריקאית בניירובי וכן במתקפה על המשחתת האמריקאית קול.

במחלקת המדינה הדגישו את ההסדר והפיצויים וציינו כי המהלכים הללו הם הישג אדיר של הנשיא טראמפ. "אנחנו מברכים את הממשלה הזמנית של סודאן על החלטתה לעלות לדרך חדשה ולבנות עתיד טוב יותר לאזרחיה", נאמר בלשון ההודעה.

טראמפ הודיע על הוצאת סודאן מהרשימה כבר במהלך השבוע. בכיר בממשל האמריקאי אמר היום ל"רויטרס" כי ההוצאה מהרשימה עזרה לסלול את הדרך להסכם בין ישראל לסודאן.

מועצת השלטון הזמנית בחרטום בוסדאן פרסמה לאחר ההודעה האמריקאית כי את השפעותיו של צעד זה ייראו בפוליטיקה הסודאנית, בכלכלה וביחסי החוץ שלה. "זהו ניצחון לסודאן במערכה על השבת הכבוד לעם הסודאני. סודאן מודה לממשל האמריקאי על החלטה אמיצה זו, ולכל מי שעמד לצד סודאן בזירות הבינלאומיות". 

סודאן מתמודדת עם מצב כלכלי קשה

מצבה הכלכלי של סודאן קשה, בין השאר בשל המגבלות והעיצומים בעולם בשל מעמדה כמדינה תומכת טרור. ביטול המעמד הזה יאפשר חידוש קשרי מסחר וכלכלה עם מדינות רבות, ויאפשר קבלת מענקים והלוואות לפרוייקטים לאומיים הנחוצים לה מאוד.

בימים אלה מתרבות ההפגנות נגד המשטר בסודאן בשל המצב הכלכלי, האבטלה גואה והאינפלציה הגיעה לשיעור שנתי של 200%. הממשלה, שהיא למעשה מועצה זמנית המכילה ברובה גנרלים, מקווה באמצעות ההפשרה עם ארצות הברית וההסכם עם ישראל להביא השקעות וסיוע שיוציא אותה מהמשבר הכלכלי. המוביל העיקרי הוא יו"ר המועצה הזמנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן שנפגש עם ראש הממשלה נתניהו בפברואר במהלך ביקור באוגנדה.

תפקידה של ישראל צפוי להיות בהיבטים מעשיים של פיתוח החקלאות בארץ המדברית ברובה, שיקום ופיתוח משק המים ועוד.