בעוד אירופה תקועה, הפעילות הכלכלית בארה"ב בעלייה

העסקים בארה"ב צופים יותר ביקוש בעקבות ההקלות על ההגבלות, ואי־ודאות פוחתת לקראת הבחירות בשבוע הבא • הנתונים האופטימיים האלו מגיעים בניגוד לאירופה, היכן שהגל השני של הקורונה והגבלות חדשות על עסקים מאיימים לעצור את ההבראה הכלכלית

שלט מחוץ לחנות נוחות סגורה בניו יורק  / צילום: Wong Maye-E, Associated Press
שלט מחוץ לחנות נוחות סגורה בניו יורק / צילום: Wong Maye-E, Associated Press

הפעילות הכלכלית בארה"ב עלתה בקצב המהיר ביותר מזה יותר משנה, בעוד מחצית מהעסקים צופים ביקוש מוגדל, הקלה בהגבלות הקורונה ואי־ודאות פוחתת לקראת הבחירות בשבוע הבא - כך לפי סקרי מנהל רכש בחברות.

נתוני הסקר בארה"ב הם סימן נוסף להתאוששות ההבראה הכלכלית שנפגעה מהמגפה. הפניות לקבלת דמי אבטלה ירדו עד כה באוקטובר לרמה הנמוכה ביותר מאז שהמגפה התחילה, ומכירות הבתים והדירות הקיימים עלו בספטמבר ב־9.4%, שיא של 14 שנים. הנתונים האופטימיים האלו מגיעים בניגוד לאירופה, היכן שהגל השני של הקורונה והגבלות חדשות על עסקים מאיימים לעצור את ההבראה הכלכלית.

לפי נתונים של IHS Markit מסוף השבוע, מדד מנהלי הרכש המשולב (תעשייה ושירותים) בארה"ב עלה באוקטובר ל־55.5 נקודות, שיא של 20 חודשים, מ־54.3 נקודות בספטמבר. בחברות השירותים, המדד עלה ל־56 נקודות מ־54.6 נקודות, ובמגזר היצרני הוא עלה במקצת ל־53.3 מ־53.2 נקודות בספטמבר. קריאה מעל 50 נקודות מציינת ציפיות להתרחבות כלכלית, ולהיפך.

החברות האמריקאיות ציינו שהביקוש נחלש קלות באוקטובר, בייחוד מחו"ל. המשיבים לסקר ציינו שכמה לקוחות עוסקים עדיין בהתגברות על שיבושי המגפה, או דחו הזמנות חדשות עד אחרי הבחירות. אך לא היה בכך כדי להעיב על התחזית האופטימית של מנהלי הרכש. אמון העסקים במגזר השירותים ובמגזר היצרני עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז מאי 2018, לפי הסקר.

ממתינים לסבב חדש של סיוע פדרלי

כריס וויליאמסון, כלכלן העסקים הראשי של IHS Markit, אמר שלחברות יש תקווה גדולה יותר לסבב חדש של סיוע פדרלי, הקלה של הגבלות הקורונה ויותר ודאות פוליטית. "כלכלת ארה"ב נראית כמי שהתחילה את הרבעון הרביעי בצורה חזקה", הוא אמר. הנתונים מצביעים על גידול בתוצר מחודש לחודש, אך הם אינם מעניקים תחושה של המרחק של כלכלת ארה"ב מהרמה שבה הייתה לפני המגפה.

כלכלנים שנסקרו על ידי העיתון מעריכים שהכלכלה צמחה בקצב שנתי של 28.5% ברבעון השלישי. זה יהיה אמנם שיעור שיא, אך הוא לא יספיק למחוק צניחה של 31.4% ברבעון השני. השנה כולה צפויה להסתיים בירידה של 3.6% בתמ"ג האמריקאי. נתוני הצמיחה ברבעון השלישי יפורסמו ביום ה'.

ארה"ב סובלת גם מגל חדש של הידבקויות, אך מספר המקרים לא עלה על השיא שנרשם ביולי. עד כה, מדינות ארה"ב לא הטילו הגבלות רחבות, מה שעזר לעסקים להתאושש. ג'ושוע שפירו, הכלכלן הראשי לארה"ב של MFR, אמר שהגבלות חדשות על הפעילות נראות לא צפויות. "הפוליטיקאים הולכים לנסות להימנע מזה ככל יכולתם", הוא אמר. ההידבקויות נחדשות "יצטרכו להיות גרועות בהרבה מכפי שהן היום כדי שתהיה לכך השלכה גדולה".

התמונה באירופה

הגידול במספר ההידבקויות באירופה הוביל להגבלות חדשות על פעילות העסקים. ספרד הגבילה את הנסיעות למדריד וממנה, אסרה התכנסויות של יותר משישה אנשים בבירה, והגבילה את שעות הפתיחה של מסעדות וחנויות. גם איטליה וצרפת הטילו עוצר לילה או הגבלות אחרות על עסקים.

סקר מנהלי הרכש המשולב של IHS Markit לגוש האירו ירד באוקטובר ל־49.4 נקודות מ־50.4 בספטמבר. הנתון של אוקטובר מציין שהפעילות העסקית ירדה לראשונה מאז יוני. הצמיחה אמנם צפויה לחזור אם וכאשר ההידבקויות יתחילו שוב לרדת וההגבלות יוקלו, אך לא ברור כמה זמן יידרש לכך, ומתי תחזור אירופה לרמות התוצר שלפני המגפה.

"ההגבלות לא יימשכו רק 15 יום", אמרה נראה קוייל, 29, מנהלת מסעדת טוני במטארו, עיירה סמוכה לברצלונה. "אם הן יימשכו יותר, אני לא יודעת מה נעשה. אני פסימית מאד לגבי העתיד בטווח הקצר". קוייל אמרה שההכנסות ירדו ב־70% מאז שההגבלות החדשות הוטלו, והמסעדה תאלץ בקרוב להוציא לחל"ת חלק מ-35 עובדיה.

סקר משקי בית של הנציבות האירופית מצא שהסנטימנט הצרכני ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז מאי, כשההגבלות של גל המגפה הראשון הוסרו. "תחתית כפולה הפכה לתרחיש מציאותי ברבעון הרביעי, והירידה באמון הצרכנים רק מוסיפה לחששות", אמר ברט קולין, כלכלן בבנק ING ההולנדי.