שת"פ מפתיע: לפיד יתמוך בהצעת גפני לא להעניק הטבות מס לארגונים העוסקים במיסיון

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד צפוי להגיע מחר לוועדת כספים כדי לתמוך פומבית בהצעתו של יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני שלא להעניק הטבות במס לשני ארגונים העוסקים במיסיון

יאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יאיר לפיד / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שיתוף פעולה מפתיע בין האופוזיציה לקואליציה: יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד צפוי להגיע מחר (ב') לוועדת כספים כדי לתמוך פומבית בהצעתו של יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני שלא להעניק הטבות במס לשני ארגונים העוסקים במיסיון. בימים האחרונים עורך גפני גיוס של קואליציה רחבה ככל הניתן לקראת הדיון, גם מבין חברי האופוזיציה, מאחר שעל פי הנוהל נדרש רוב של שני שליש מחברי הוועדה (ובהם שליש חברי אופוזיציה) כדי למנוע מעמותה את הטבות המס המוקנות לה על פי חוק.

שתי העמותות במחלוקת הן "יחד רמת השרון" ומצפה ישראל", מהן מבקש גפני למנוע את הסיוע מאחר שהן עוברות על החוק לכאורה, נמצאות גם בהליך בבג"ץ נגד החלטות הוועדה בעניינן. בדיון הקודם שנערך בנושא הסיוע לעמותות בוועדת כספים בתחילת חודש אוגוסט, אושר ההליך החדש לפיו עמותות במחלוקת יוחרגו מהאישור הכולל להטבות במס (סעיפים 46 ו-61 - פטור במס ממקרקעין), וייערך לגביהן דיון נפרד. בדיון אז אמר גפני כי "שתי העמותות עוסקות בהפצת חומר מיסיונרי וכן בהטבלת יהודים לנצרות בניגוד לחוק".

אם במהלך הדיון הנפרד מחר בעשר בבוקר יושג רוב של שני שליש מחברי הוועדה - ישללו ההטבות במס מהעמותות. מרכז ועדת כספים בקואליציה ח"כ אופיר כץ פועל לגייס תמיכה קואליציונית פה אחד, ובמקביל פועל גם גפני שמקדם את הנושא מול כל חברי הוועדה - קואליציה ואופוזיציה כדי להשיג אישור פה אחד. לפי עמדת משרד המשפטים שהוצגה בדיון הקודם, יש לאשר את ההטבות במס לשתי העמותות שכן הן הסירו את הדפים הבעייתיים מעמודי האינטרנט שלהם.

בוועדה צופים כי גם אם יתגבש הרוב הנדרש מחר, הנושא כולו עוד ידון ויוכרע בבג"ץ, זאת למרות שעל פי הנוהל אם יושג רוב של שני שליש מחברי הוועדה, שמתוכם שליש חברי אופוזיציה, יוכלו חברי הוועדה לדחות את בקשת עמותה להקלות, בנימוק ש"מטרותיה של עמותה מסוימת או פעילותה שנויות במחלוקת ציבורית עמוקה באופן כזה שמביא לכך שלדעתם אין זה ראוי לאשר תקצוב עקיף". אנשי הוועדות יחד רמת השרון ומצפה ישראל צפויים להשתתף ביון ולשטוח את עמדתם.