הבורסה בת"א | סיקור שוטף

המסחר בבורסה בת"א ננעל בירידות בדומה לעולם; אשטרום נכסים זינקה ב-18%

מדד ת"א 35 איבד 1.19%, מדד ת"א בנקים נפל ב-1.4% • ירידות חדות בבורסות אירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט • מספר מקרי הקורונה באירופה ובארה"ב ממשיך לעלות • אלביט מערכות תבצע מחיקה חד פעמית בהיקף של כ-60 מיליון דולר

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בירידות על רקע הירידות בשוקי המניות באירופה ובארה"ב. באירופה מדד דאקס הגרמני צונח ב-3.4% בצל העלייה בתחלואה, וכך גם בוול סטריט, שם המדדים יורדים בכ-2%, כשבכרקע מרחפת אי ההסכמה בין בית הנבחרים לממשל טראמפ על חבילת הסיוע.

מדד ת"א 35 איבד 1.19%, ת"א 125 ירד ב-1.13%, מדד ת"א בנקים נפל ב-1.4% ומנגד  מדד הנדל"ן טיפס ב-0.33%. אשטרום נכסים זינקה בכ-18.5% בעקבות עדכון הצעת הרכש של החברה האם.

16:35

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות שהתגברו בשעה החולפת בצל הירידות מעבר לים. מדד ת"א 35 מאבד כ-1% במהלך חד, כאשר באירופה הדאקס הגרמני צונח ב-2.7% בצל העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה, ובוול סטריט המדדים מאבדים כ-1.5% בצל היעדר הסכמות על תוכנית סיוע כלכלית ולצד העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-1.1 מיליארד שקל.

15:10

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב מתנהל בטריטוריה האדומה. מדד ת"א 35 מאבד 0.7%, ת"א 90 יורד בשיעור דומה וכך גם מדד הבנקים.

אשטרום ואשטרום נכסים בולטות בזינוקים של 6% ו-16% בהתאמה, אפי נכסים עולה ב-1.4, וגם גב ים עולה בניגוד למגמה בשוק.

מחזור המסחר מסתכם בשעה זו בכ-780 מיליון שקל.

13:10

ירידות בבורסה, מדד ת"א 35 נסוג כעת בכ-0.6% ומדד ת"א 90 יורד בשיעור דומה. 

ירידות בולטות רושמות מניות אבגול , דוראל אנרגיה , פרשמרקט , נובולוג, נייס ואוגווינד. 

בהראל פיננסים מציינים בסקירה השבועית כי "ההתפרצות המחודשת של הקורונה בעולם מפנה את המבט לסקטורים שחווים צמיחה דווקא על רקע המגבלות. לא מדובר רק במניות טכנולוגיה, אלא בתחומים כמו עבודה מהבית או ציוד רפואי הנהנים ממדיניות הסגר והריחוק החברתי בעולם. בנוסף, תחום הכלכלה הירוקה, צפוי להרוויח מהיתרון של ביידן בסקרים, חלקו כבר מגולם במחירים. בנוסף, אנו סבורים כי לאור העליות המשמעותיות שרשמו המניות הגדולות בארה"ב לעומת שאר המניות, ישנה הצדקה לשלב מניות פחות גדולות. בשוק המניות המקומי, אנו שומרים על חשיפה לחברות מבוססות ורווחיות שנפגעו ועשויות לצמוח כמו סקטור הבנקים, הביטוח והנדל"ן". 

11:10

ירידות בבורסה, במקביל למגמה שלילית באירופה ובמסחר בחוזים על מדדי המניות בוול סטריט.

קבוצת אשטרום משפרת את הצעתה לרכישת החזקות הציבור במניות החברה הבת, אשטרום נכסים  , ודוחה פעם נוספת את מועד הקיבול האחרון של הצעת הרכש שלה, במטרה להשלימה בהצלחה. השיפור המוצע פרמיה של כ-14% על מחיר מניית אשטרום נכסים בבורסה ותוספת תמורה של כ-170 מיליון שקל לבעלי המניות מקרב הציבור.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית, על רקע ירידות של כ-1% במסחר החוזים עתידיים על מדדי וול סטריט. הסוחרים בארץ ובעולם מודאגים מהמשך התפשטות מגפת הקורונה באירופה ובארה"ב.

ירידות בולטות נרשמות במניות אנרג'יאן, אלביט מערכות, מבנה , פועלים  ומגדל.

בשוק המטבעות, הדולר והאירו מתחזקים קלות מול השקל. הדולר נסחר סביב 3.384 שקלים והאירו סביב 4 שקלים לאירו. וסיליוס קיונאקיס, ראש אסטרטגיית המסחר במט"ח בבנק השוויצרי לומברד אודייה, מציין בסקירה שפרסם כי "השקל הישראלי נמצא במעקב של בנק לומברד אודייה בשנים האחרונות, וכעת אנו צופים בבנק ירידה נוספת בערך הדולר ביחס לשקל, עד כדי כך שערך הדולר יגיע בתוך 12 חודשים לשיעור של מתחת ל- 3.30 שקלים. זאת למרות שהתפרצות מחודשת של המגפה בישראל והסגר בחודש האחרון הובילו את שער הדולר לשיעור של קרוב ל- 3.50 שקלים. כדי לקבל תמונה רחבה על השקל לטווח הארוך, יש לשים לב לביצועי מניות טכנולוגיות ומרווחי האג"ח האמריקאי. ביצועים נמוכים של המניות הטכנולוגיות ו/או עלייה משמעותית במרווחי האג"ח צפויים להחליש משמעותית את השקל ביחס לדולר. סיכון משמעותי שאנו רואים בבנק לערך השקל ביחס לדולר הוא שבנק ישראל יפעיל מדיניות מט"ח קפדנית תוך התערבות בשוק והשפעה משמעותית על שער השקל ביחס לדולר" .

09:20

אלביט מערכות  הודיעה הבוקר כי על רקע השפעות מגפת הקורונה על התעופה האזרחית והירידה בביקושים למטוסים וחלקים בתחום זה, היא תבצע מחיקה חד פעמית בהיקף של כ-60 מיליון דולר בדוחות הרבעון השלישי.  כתוצאה מהשפעת המגפה, חוותה אלביט מערכות הפחתה בביקוש למוצרים ושירותים שהיא מספקת לשוקי התעופה האזרחית. 

08:00 

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. תל-אביב: צפי לירידות קלות בפתיחת המסחר

לאחר שאתמול ננעל המסחר בבורסה של תל אביב בעליות, צפוי להיפתח הבוקר יום המסחר המקומי, כפי הנראה, במגמה מעורבת עם נטייה לירידות במדדי המניות. זאת,  על רקע מגמה מעורבת בבורסות אסיה וירידות קלות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

מניות האנרגיה המתחדשת, ביניהן אנרג'יקס , אנלייט אנרגיה  ואלומי, עשויות לטפס. זאת, לאחר שהממשלה אישרה אתמול את הצעת משרד האנרגיה להעלאת יעדי האנרגיה המתחדשת מ-17% ל-30% עד שנת 2030, וכך גם את הגדלת השימוש בגז לכדי 70%. 

2. האם מדינות באירופה בדרך לסגר נוסף?

הסוחרים בארץ ובעולם ימשיכו לעקוב גם היום, ובימים הקרובים, אחרי התפשטות מגפת הקורונה באירופה ובארה"ב.  צרפת שוברת בימים האחרונים שיאים אירופיים בתחלואה. ביממה האחרונה נרשמו שם יותר מ-50 אלף מקרי קורונה ביום אחד, שלוו ב-138 קורבנות. קרוב ל-2,500 צרפתים מאושפזים בטיפול נמרץ. בארה"ב, שהולכת ומתקרבת לבחירות (שיתקיימו ב-3 בנובמבר) עומד מספר הנדבקים בנגיף על יותר מ-80,000 ליום בשתי היממות האחרונות. 

ובארץ,  המכון למחקר ביולוגי ומשרד הבריאות הודיעו אתמול כי יתחילו בשלב הניסויים הקליניים בבני אדם בחיסון הישראלי לקורונה. הניסוי ייחל ביום ראשון הקרוב ולשם ביצועו יוצרו במכון הביולוגי יותר מ-25 אלף מנות חיסון לשלב הניסויים הקליניים. 

3. עונת הדוחות: ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב במוקד

עונת הדוחות לרבעון השלישי של 2020 מעלה הילוך. בשוק המקומי יפרסמו השבוע החברות אודיוקודס, פריון, אופקו הלת', לייבפרסון, פרוטליקס ואורמת טכנולוגיות.

בוול סטריט שבוע עמוס דוחות צפוי להסתיים ביום חמישי עם פרסום הדוחות של אפל, פייסבוק, טוויטר ואמזון לאחר הנעילה של המסחר. היום גוגל (אלפאבית) תפרסם דוחות לאחר הנעילה, ביום שלישי תהיה זו ענקית השבבים AMD לאחר הנעילה של המסחר, בואינג תפרסם ברביעי לפני הפתיחה, ויזה ואי.ביי יפרסמו דוחות לאחר הנעילה ברביעי.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי כ-27% מהחברות ב- S&P 500 שכבר פרסמו את הדוחות סיפקו בינתיים שיעור שיא של הפתעות חיוביות. בלטו במיוחד חברות בענפים Consumer Goods ,Health Care , Industrials ו- Basis Materials שלא רק הכו בשיעור גבוה יותר את התחזיות, אלה גם הציגו גידול ברווח לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לעומת ירידה כללית של כ-16% בכל החברות שהייתה עד עתה.

4. הנפט והזהב נחלשים

בזירת המסחר בסחורות רושם הזהב ירידה קלה ונסחר סביב 1,898 דולר לאונקיה, והנפט מסוג ברנט רושם ירידה של כ-1.6% לרמה של 41.1 דולר לחבית. 

5. מאקרו: סקר ה-IFO בגרמניה ומכירות בתים בארה"ב

בתחום המאקרו, היום יתפרסם בגרמניה סקר ה-IFO (שאמור לשקף את מצב העסקים במדינה) שצפוי לעמוד ברמה של 93.1 נק'. 

בארה"ב יתפרסם נתון מכירות בתים חדשים (ספטמבר) שצפוי להגיע לכ-1.02 מיליון ב-12 החודשים האחרונים. 

התשואות על אג"ח אמריקאיות ל-10 שנים עלו לאחרונה לרמה של 0.84% והיום הן נסחרות סביב 0.82%. "לפי תחזיות לגירעון האמריקאי של כ-4 טריליון דולר בשנת 2020 וכ-2 טריליון ב-2021, אם הפד לא יגדיל קצב הרכישות, הגירעון המצטבר של ארה"ב ב-12 החודשים יעלה על קצב רכישות הפד ביותר מ-2 טריליון דולר באמצע 2021, כמעט כפול מהשיא של העשור האחרון. ספק שהאוצר האמריקאי יוכל למצוא רוכשים אחרים לאג"ח שלו בסכומים כל כך גבוהים. לכן, בסיכוי גבוה התשואות יעלו או שה- FED יצטרך להגדיל משמעותית קצב הרכישות", מציין זבז'ינסקי.