במקום לעזוב: חברות ההייטק משכירות את המשרדים לאחרים

לצד המשבר במשרדים, גם דמי השכירות בנכסים מסחריים צונח • לפי נתוני חברת הייעוץ CBRE בתל אביב מחירי הנכסים המסחריים נחתכו ב-13% בממוצע ברבעון השלישי בהשוואה לרבעון השני

משרדים בת"א / צילום: איל יצהר, גלובס
משרדים בת"א / צילום: איל יצהר, גלובס

משבר הקורונה ממשיך להכות בתחומי הנדל"ן המניב בדגש על תחומי המשרדים והמסחר. לצד ירידות בדמי השכירות, ניתן לזהות מגמה הולכת ומתחזקת של פינוי שטח והשכרות משנה. כך עולה מסקר של חברת ניהול וייעוץ הנדל"ן המניב CBRE ישראל לרבעון השלישי של השנה.

הבדיקה התרכזה בעיקר הנכסים באזור המרכז, וממנה עולה כי בתוך חודשים ספורים התרוקנו כ-200 אלף מ"ר לפחות משטחי המסחר של תל אביב ועוד עשרות אלפי מ"ר מאלה של רמת גן. מחירי השכירות של שטחים אלה בשתי הערים ירדו ב-13% וב-11% בהתאמה, לעומת הרבעון השני של 2020. לפי הבדיקה מחירי השכירות של שטח מסחרי בתל אביב מגיע כיום לרמה ממוצעת של 170 שקל למ"ר, שדומה לרמת המחירים שהייתה מקובלת בעיר לפני כשבע שנים. במקביל נמשכת הירידה בתפוסת הנכסים. טרם הקורונה 97% משטחי המסחר בתל אביב היו תפוסים, וכיום ירד שיעור התפוסה ל-90% בלבד. אלפי מ"ר נוספים של חנויות התרוקנו גם במתחמים שלא נסקרים על ידי החברה.

דמי השכירות בנכסים מסחריים ממשיכים לרדת
 דמי השכירות בנכסים מסחריים ממשיכים לרדת

ומה לגבי שטחי המשרדים? בתל אביב נרשמה ירידה גבוהה של כשישה אחוזים בממוצע לרמת של כ-96 שקל למ"ר ברמת מעטפת. עם זאת בהרצליה וברעננה הירידות גבוהות עוד יותר. בהרצליה נרשמה ירידה של כתשעה אחוזים לכדי 79 שקל למ"ר בממוצע, ואילו ברעננה מדובר על ירידה רבעונית של כ-11% למחיר ממוצע של 54 שקל למ"ר. עיר מבוקשת אחרת שרושמת ירידות, אם כי נמוכות יותר, היא רמת גן, שם ירדו דמי השכירות בממוצע בין הרבעון השלישי לשני בכ-4% בממוצע לכדי 78 שקל למ"ר.

מנכ"ל CBRE ישראל, ג'קי מוקמל סבור כי אנו עומדים בפני המשך ירידה במחירי המשרדים, ובעיקר ככל שמתקרבים גיאוגרפית לתל אביב. הוא מונה לכך שתי סיבות. האחת היא הסגר השני והשפעותיו והשנייה היא התחזקות תופעת שוכרי המשנה, שבמסגרתה חברה שמחזיקה בשטחים גדולים, בדרך כלל חברות הייטק, מוותרות על חלקם, ומשכירה אותם לחברה אחרת, שנכנסת אליהם כדיירת משנה.

"הרבעון האחרון של השנה יהיה לדעתנו בירידה תלולה, כי ברגע שאין עסקאות זה אומר שהשוק לא מצליח להתייצב. יש היום הרבה עסקאות בשכירות משנה על ידי חברות שמפנות שטחים והן מוכנות בכל מחיר להשכיר. פערי המחיר מגיעים ל-20%.

בעלי הנכסים מנסים להגיע לפשרות עם הדיירים, בצורה של כמה חודשי דחייה, או מבצעים שיפוצים, כדי לשמר אותם. אבל אם יש מגדלי משרדים שפעם דרשו 100 שקל למ"ר, השוכרים החדשים לא מוכנים לשלם את המחיר הזה", הסביר מוקמל.