חייבים להחזיר את התלמידים למערכת החינוך בהקדם

הריחוק החברתי גורם לעלייה במצוקות של הילדים, ואלו זקוקים למענה רגשי ומפגשי פנים אל פנים

כיתה ריקה בבית ספר בבת ים / צילום: אביבה גנצר, גלובס
כיתה ריקה בבית ספר בבת ים / צילום: אביבה גנצר, גלובס

השיפור במצב התחלואה לאחרונה מאפשר את חזרתם של התלמידים למערכת החינוך, וגם בשעה זו מתנהלים עדיין דיונים בקרב מקבלי ההחלטות לגבי המתווה הנכון של השבתם של ילדי ישראל למערכת החינוך.

כרגע מסתמן שבשלב הראשון יחזרו ללמידה פרונטלית בבתי הספר רק חלק מתלמידי בתי הספר היסודיים. לתפיסתי, יש להשיב בהקדם את כל התלמידים למפגשי למידה פנים אל פנים, גם אם הם יתקיימו באופן חלקי בלבד.

כבר עתה ברור שהסגר והריחוק החברתי שנכפה על הילדים הוביל לתחושת אי ודאות בנוגע להשלכות הבריאותיות של נגיף קורונה עליהם ועל בני המשפחה, לקשיים כלכליים שחוות משפחות רבות וכמובן היעדר שגרת לימודים ברורה ותמיכה חינוכית מותאמת. כל אלה מובילים לעלייה בתחושת אי הוודאות, להצפת מצוקות רגשיות וחברתיות, לחשיפה לתכנים פוגעניים ברשת וגם לפעילות עבריינית.

הלמידה מרחוק העצימה את הפערים החברתיים בקרב מי שלא הייתה להם אפשרות להשתתף בשיעורים מקוונים בשל היעדר תנאים ללמידה בבית, מחסור בציוד וחיבור לרשת האינטרנט.

תפקידם של אנשי ההוראה בשעה זו איננו רק לדאוג להשלמת הפערים הלימודיים שנוצרו בתקופה זו, אלא בראש ובראשונה לתת מענה לצרכים הרגשיים של התלמידים. בעת הזו יותר מכל תפקידם של כלל המורים, ולא רק של המחנכים, לשמש אוזן קשבת למה שחווים התלמידים בתקופה זו.

כך ייווצר מרחב בטוח לתמיכה ולמידה באמצעות מפגשים בקבוצות קטנות ושיחות אישיות שיתקיימו פנים אל פנים במרחבים שונים בכל רשות ולאו דווקא בבתי הספר. מומלץ שבכל בית ספר ייערך מיפוי של הצרכים והבעיות שיועלו על ידי התלמידים, למשל, תחושת בדידות, מחשבות אובדניות, בעיות אכילה, קשיים לימודים ועוד.

מיפוי זה יעזור בבניית תוכנית מותאמת אישית לכל תלמיד בשיתוף עם אנשי מקצוע, בהם יועצת חינוכית בבית הספר, השירות הפסיכולוגי ואם יש צורך בשיתוף מחלקת החינוך והרווחה ברשויות המקומיות. חשוב בשעה זו גם לגייס את ההורים ולפתוח עימם ערוץ הידברות חופשי שיעניק להם מרחב בטוח להשמיע את קולם ולחשוב יחד איתם על פתרונות מותאמים למצוקות שילדיהם חווים בתקופה מאתגרת זו.

למידה בקבוצות קטנות: מסיבות בריאותיות ומשיקולים פדגוגיים

למידה בקבוצות קטנות הכרחית בכל גיל הן מסיבות בריאותיות, הן משיקולים פדגוגיים, כך שיתאפשר למורים להעניק יחס אישי ותשומת לב לכל תלמיד ותלמידה. אין ספק, שמבחינה תקציבית ויישומית פתרון זה לחזרה מלאה להוראה פנים אל פנים לא יכול להיות מיושם כרגע לכל התלמידים במערכת החינוך.

המלצתי היא להשיב במהרה את כל תלמידי בתי ספר היסודי להוראה פרונטלית בקפסולות. לצורך כך יש להעניק אוטונומיה למנהלי בתי ספר ולרשויות המקומיות כדי שיוכלו לתת מענה יצירתי, דוגמת לימודים במשמרת שנייה לתלמידי כיתות ד' עד ו', שילובם של סטודנטים להוראה במערכות החינוך, הסבתם של מבני ציבור לכיתות לימוד וקיום של שיעורים במרחבים הפתוחים ככל שהדבר מתאפשר.

לגבי תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים יש לדאוג בהקדם ליצירת מפגשים פנים אל פנים בקבוצות קטנות עם מורים קבועים במטרה לאפשר מרחב בטוח לתמיכה והעצמה לצד המשך לימודי ההוראה המקוונת.

המפגשים פנים אל פנים יאפשרו לבני הנוער לשתף באופן חופשי את המצוקות שהם מתמודדים איתן מבחינה לימודית, בריאותית, משפחתית, חברתית וכלכלית. את הלמידה המקוונת האישית יש להעביר באופן חלקי ועד כמה שאפשר ללמידה מבוססת פרויקטים בקבוצות קטנות שבהן התלמידים ייפגשו יחדיו באמצעות זום או במפגשים פרונטליים.

כדי שהמורים יוכלו לתת מענה מיטבי מבחינה פדגוגית ומבחינת היענות לצרכים הרגשיים של התלמידים חשוב לדאוג להם לליווי צמוד ולתמיכה ממחלקות החינוך ברשויות המקומיות ומפסיכולוגים במשרד החינוך. 

הכותבת היא ראשת המחלקה להוראה במכללת לוינסקי לחינוך