תחת איום בבג"ץ, ועדת גילאור צפויה לאשר השבוע את מועצת תאגיד השידור

בכך יוסר המכשול האחרון בפני חזרה לפעילות של המועצה, שאיננה פעילה מאז מאי  • בוועדה טענו כי נמנעו מלהתכנס כי "בשלב זה אין קוורום מלא לדון במועמדים אלו" • עמותת הצלחה לא הסתפקה בטיעון ולפני ימים ספורים הבהירה, כי אם המינויים לא יאושרו בדחיפות הוא יפנה לבג"ץ

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון צפויה ועדת גילאור להתכנס השבוע ולאשר את המינוי של חברי מועצת תאגיד השידור הציבורי. בכך יוסר המכשול האחרון בפני חזרה לפעילות של המועצה, שאיננה פעילה מאז מאי האחרון.

בשבועות האחרונים נמנעה ועדת גילאור להתכנס לאשר את המינויים, זאת למרות שנתוני המועמדים הועברו אליה כבר בחודש יולי. הסיבה הרשמית שהוצגה לעמותת "הצלחה" שפעלה כדי לקדם את הנושא, הייתה טענה כי לגבי חלקם לא הושלמה הגשת המסמכים הנדרשת וכי השאלונים האחרונים של המועמדים הועברו למזכירות הוועדה רק בתחילת ספטמבר 2020. במזכירות הוועדה טענו כי "בינתיים השתנה הרכב נציגי הציבור בוועדה, ובשלב זה אין קוורום מלא לדון במועמדים אלו".

שלא לייחוס סיפרו מקורות ל"גלובס" כי קיים ויכוח האם ניתן לאשר את המינויים בפורום של שני נציגי ציבור בוועדה או לא. עמותת הצלחה לא הסתפקה בטיעון של "אין קוורום" ולפני ימים ספורים הבהיר היועמ"ש של העמותה אלעד מן, כי אם המינויים לא יאושרו בדחיפות הוא יפנה לבג"ץ.

עו"ד אלעד מן / צילום: יונתן בלום, גלובס
 עו"ד אלעד מן / צילום: יונתן בלום, גלובס

"צר לי כי העניין לא בא עדיין על פתרונו והימים דוחקים", כתב מן. "מדובר בצורך קריטי לתקינות פעילותו של תאגיד השידור הישראלי, עליו יעידו רבים". מן ביקש לדעת האם על סדר היום של הישיבות הקרובות נקבע דיון גם לאישור זה, כך גם באשר לאישור מועמדות החברה החדשה בוועדת האיתור של התאגיד. "ככל שלא, נבקש להבין באופן מיידי ולא יאוחר מיום ראשון הקרוב, מהי המניעה לדיון ומה הצפי להסרתה. אנא ראו בפנייתי זו כפניה אחרונה בהחלט במסגרת מיצוי הליכים", כתב מן.

נראה כי בינתיים השתכנעו בוועדת גילאור כי ניתן לאשר את המינויים גם בפורום של שני נציגי ציבור ובימים הקרובים המינויים כאמור אמורים לעלות לדיון. נזכיר כי מתחילת חודש יוני פועל תאגיד השידור הציבורי, המפקח על כ-780 מיליון שקל המוקצים על פי חוק לתאגיד, ללא מועצה מכהנת. זאת לאחר שכהונתם של רוב חברי המועצה באה לקיצה. באמצע חודש יוני אישר שר התקשורת הנכנס יועז הנדל את המלצת ועדת האיתור לחברי מועצה חדשה, שכללה מתוך המועצה הקודמת את גיל עומר (שאמור להתמנות מחדש ליו"ר); דלית שטאובר; דוד אלכסנדר; חמיס אבולעפיה ואהובה פיינמסר. אליהם אמורים להצטרף כחברים חדשים מנחם בן ששון, דורית ענבר ומיכל רפאלי כדורי.

מאחר שוועדת האיתור החליטה שלא להאריך את כהונתם של חברות המועצה אורלי גרטי סרוסי, אורית מסילתי, אורנה דויטש ושלומי שטיין, יש צורך לאתר ארבעה חברי מועצה חדשים על מנת להשלים את מספר חברי הוועדה ל-12 הדרושים. אלא שעד לאישור הסופי לא יכולה ועדת האיתור להמשיך בתפקידה, כי כל חבר מועצה יושב על הגדרת תפקיד מסוימת שנקבעה בחוק. 

נוסף על כך, באה לקיצה כהונתו של אחד מחברי ועדת האיתור של מועמדים חדשים, ויש צורך להשלים מינויה של חברת ועדה חדשה. אולם, למרות חשיבותה של מועצת התאגיד - הגוף היחיד המפקח על פעילות ההנהלה - הדרך למינוי חברי המועצה מתארכת בכל פעם מחדש. 

כאמור, מועצת התאגיד מפקחת באופן בלעדי על תקציב התאגיד ואחראית בין היתר על אישור לוח השידורים שלו. בהתחשב בכך שאישור התקציב אמור להינתן בסוף השנה והמועצה אמורה לקיים על כך דיונים עם ההנהלה, עיכובים נוספים בהליך האישור עלולים לייצר מצב שבו התקציב לא יאושר.